Gå til innhold

Opphever lyskryss og rundkjøringer fartsgrensa?

ITtraktor

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk førerkort lærte jeg at lyskryss og rundkjøringer opphever fartsgrensa, slik at det etter på er generell fartsgrense. Jeg lærte også at ny fartsgrense, uten om de generelle, skal skiltes med et skilt på hver side av veien. Dersom jeg har rett i disse to påstandene er det VELDIG mye ugyldige fartsgrenser på norske veier, og i praksis blir vel i så fall generell fartsgrense gjeldende? Etter mange rundkjøringer og lyskryss er det nemlig bare satt opp skilt på den ene siden av veien, det kan med andre ord tyde på at Veivesenet mener at fartsgrensen som er på veien gjelder gjennom og etter rundkjøringen? Hva stemmer? Jeg ønsker helst hendvisning til spesifikke paragrafer, men er også interessert i folks egne meninger. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

362 Fartsgrense
Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t.
Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved
a) nytt skilt 362 «Fartsgrense» eller
b) skilt 366 «Fartsgrensesone» eller til der ett av følgende skilt er satt opp:
c) skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense»
d) skilt 540 «Gatetun»
e) skilt 548 «Gågate».

Ser ingenting der om at fartsgrensa kun gjeld fram til lyskryss/rundkøyring. Du blandar ikkje "fartsgrense" og "parkering" vel?

552 Parkering
[...]Er skiltet plassert på eller ved særskilt avgrenset område, f.eks. parkeringsplass, gjelder skiltet for hele området. Ellers gjelder skiltet bare på den side av vegen hvor det er satt opp. Skiltet gjelder da fram til nærmeste vegkryss eller til nytt skilt 552 «Parkering», skilt 370 «Stans forbudt», skilt 372 «Parkering forbudt» eller til skilt 376 «Parkeringssone».

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg fikk førerkort lærte jeg at lyskryss og rundkjøringer opphever fartsgrensa, slik at det etter på er generell fartsgrense. Jeg lærte også at ny fartsgrense, uten om de generelle, skal skiltes med et skilt på hver side av veien. Dersom jeg har rett i disse to påstandene er det VELDIG mye ugyldige fartsgrenser på norske veier, og i praksis blir vel i så fall generell fartsgrense gjeldende? Etter mange rundkjøringer og lyskryss er det nemlig bare satt opp skilt på den ene siden av veien, det kan med andre ord tyde på at Veivesenet mener at fartsgrensen som er på veien gjelder gjennom og etter rundkjøringen? Hva stemmer? Jeg ønsker helst hendvisning til spesifikke paragrafer, men er også interessert i folks egne meninger.

Det er jo ikke fri fartsgrense gjennom krysset, så fartsgrensen gjelder uansett helt igjennom. Fartsgrenseskiltet som kommer etter er en påminnelse om at fartsgrensen ikke er endret. Hvis ikke det er fartsgrenseskilt der, er det uansett generell fartsgrense som gjelder (50 km/t eller 80 km/t), alt etter hva forhold og vei tilsier.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk førerkort lærte jeg at lyskryss og rundkjøringer opphever fartsgrensa, slik at det etter på er generell fartsgrense. Jeg lærte også at ny fartsgrense, uten om de generelle, skal skiltes med et skilt på hver side av veien.

Endringer i særskilt fartsgrense på en veistrekning skal (ihht Vegvesenets interne håndbok, se side 50-58) skiltes på begge sider av veien, men fartsgrensen blir nok likevei ikke ugyldig om kravet i håndboka ikke følges. (skiltforskriften, som er det juridiske grunnlaget for de særskilte fartsgrensene, setter intet slikt krav til tosidig skilting.) Det ene skiltet som gjerne er satt opp (eventuelt sammen med forkjørsvei-skilt og veinummer-skilt) etter hvert kryss er for å informere de som kommer inn fra sideveien om gjeldende fartsgrense; det trenger ikke skiltes på begge sider. (med mindre det er flere enn to felt i samme kjøreretning, fremdeles ihht håndboka.)

Kryss og rundkjøringer opphever ikke fartsgrensa, det er kun i tilfelle du svinger inn på en ny vei fra en sidevei at du kan forholde deg til de generelle 50/80, frem til et slikt enkelt gjentakelsesskilt som nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...