Gå til innhold

Eksternt lydkort for å unngå støy?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lite peiling på lydkort generelt og bytter veldig ofte PC/høytallere noe som kan føre til problemer.

En av mine laptoper fanger opp støy enten fra CPU eller fra dedkikert GPU som ligger rett at med outputs. Dette fører til en horribel lytteopplevelse ved lav volum og irriterer meg veldig når jeg ikke hører på noe og tviges til å ta av det jeg har på øret. Det er selvfølgelig produsentens feil her og ikke realtek og det er vel mest min feil for å velge ut en slik PC. Jeg har også en annen laptop som har AC3232 eller noe slikt som egentlig fungerer helt fint i Windows 8.1/10 men når jeg kjører Linux på eldre kernel (noe som Debian 8 gjør) så får jeg lignende om ikke verre støy bare på driverne i seg selv.

Det meste jeg bruker er 50mm headset, øreplugger samt to høytallere med ekstern sub. Jeg bruker hele tiden Realtek standaren 24-biters 48kHz og tenker at det må finnes ekstene lydkort som kan gi lignende kvalitet uten å fange opp støy Interesserer meg egentlig ikke for noe virituelt vås om det går ut over musikkopplevelsen heller, 

Det jeg kan tenke meg kan funke er for eksempel (uansett nettbutikk komplett/deal/etc):

Creative Sound Blaster Play! 2 Lydkort

SDM Ekstern Lydkort

ASUS Xonar U3 Ekstern Lydkort

O.S.V

Det som ligger i prisklassen 300-500 som er passelig lite til å være enkel å ta med seg/bytte mellom forskjellige PCer. Jeg kan gå opp i pris men det er dog ikke ikke nødvendig med noe for bra i forhold til det jeg trenger eller for stort. Ingen behov for noe fancy toslink eller kort for store anlegg når dette er noe jeg ikke kan bruke i en leilighet. Som sagt er som vanlig integrert Realtek kort/chip godt nok.

Takker på forhond for alle tips.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...