Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Hei, har tenkt å kjøpe en ny/oppgradere Gaming PC å trenger litt hjelp. Maskinen skal brukes til å spille på. Tenkte å bruke rundt 10-12k men kan øke litt visst det har stor betydning på ytelse. Har en gammel pc, som jeg tror jeg kan bruke noen av delene ifra, som: Harddisk Kabinett Strømforsyning Så det jeg tenker jeg trenger til oppgradering er: Skjermkort Minne Prosessor Hovedkort Spørsmål: Ved bruk av 10-12k, vil den kunne ta f.eks. Arma 3 på ultra med god FPS? Er det anbefalt å kjøpe ny harddisk? Er det vits med DDR4 til gaming? Her er noe av det jeg har vært å sett på: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593237&su=94E3012C-2B56-4C6C-AF46-BF0212D65996 Tenkte det skulle være Intel prosessor. Kom gjerne med nye "ønskelister" og forslag til deler Takker for svar og hjelp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) DDR4 ram hjelper ikke så veldig stort, men begynner og bli såpass billig så er dumt med ddr3 siden prisen vil muligens stige om noen år, de fleste har sikkert nevnt sokkel 2011-03 er du heldig kan du få et slik oppsett billig på bruktmarkedet med i7 5820K. Er harddisken sata kan vel den brukes, men er det seagate over 2 år kan det være ide og bytte den ut eventuelt senere. Du bør vurdere samsung 850 evo som SSD disk f.eks 250 GB. Er litt usikker på Arma 3 om det kun drar nytte av 2 kjerner siden andre der mener den drar nytte av 4 kjerner. Endret 15. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Takker for svar og hjelp. Heisann, Det vil kanskje hjelpe om du sier noe om hva du har fra før, og eventuelt hvor gammelt det er. Det kan tenkes at det beste er å gå for en helt ny maskin, og heller selge den gamle, eller la den gå i arv. Er for eksempel strømforsyningen 7-8 år gammel, ville ikke jeg bygget en ny maskin basert på den. Den kan til og med være nyere, men av et dårlig merke, og jeg vil si det samme. Kabinetter i dag er ganske rimelige, så eneste grunn til å holde på det gamle er om det er et premium kabinett som Corsairs Obsidian 800D eller liknende. Det kan være helt greit det du har da, men ikke så lett å vite når du ikke skriver hvilket. Mange nyere kabinetter er mer optimalisert for luftgjenomflytning, og har små detaljer som støtte for Usb3.0 i front og slikt. Og HDD er nok en av tingene jeg ville oppgradert til SSD like greit først som sist. Avhengig av hvor lenge du ser for deg å ha den nye/oppgraderte maskinen kan anbefalinger endre seg fort. Ser du for deg 5 år for eksempel, synes jeg du burde gå for en 2011-3 plattform som en av disse 2. Den billigste trenger et kit ekstra med RAM, så prisen er egentlig ganske lik, bare hovedkortet som er forskjellig egentlig. Man må ikke mye ekstra opp i pris om man plukker delene selv, og da kan man for såvidt ta med seg litt raskere RAM uten at det blir mye dyrere. 5820K CPU har 6 kjerner mot 6700Ks 4, den har 12 ekstra PCIe lanes, og 5820K har 4 kanaler til minne mot 6700Ks 2. Det er vel omtrent samme pris, så 5820K er rett og slett fremdeles noe av det beste man kan gå for. Så du kan altså ta med deg en slik oppgraderingspakke, og fremdeles sitte igjen med nok penger til et godt skjermkort som Nvidias GTX970 eller AMDs R9 390. Og havne under 12.000,- Men som sagt, det er vanskelig å anbefale deg å oppgradere. Og beholde en strømforsyning vi ikke vet merket på, og hvor gammel er.. Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Takk for begge tilbakemeldingene. Jeg vil oppdatere og komme med liste over hvilke deler jeg har i den PC-en jeg bruker nå for tiden, så fort jeg kommer meg hjem. Ser for meg at denne oppgraderingen skal holde en god stund fremover. Er ikke helt stødig på antall år den skal holde, men la oss si like lenge som den jeg bruker nå har holdt. Tenker at den skal takle de nye spillene som har kommet/er på vei, sånn, ok-bra. Husker ikke nøyaktig når jeg kjøpte den, mener det var i 2009-2010 og betalte vel rundt 8-10k for den. Eneste jeg kommer på er at den har XFX Radeon HD 5850 som grafikkort. Raskt spørsmål: Når PC-en skal bli brukt til spill, er det da lurt å satse mest på grafikkort, eller har prosessor like mye betydning for hvor bra spillene blir kjørt? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Det går til en viss grad hånd i hånd. Men hovedregelen er nok helst at det er skjermkortet som er viktigst. Så finnes det selvfølgelig unntak. Jeg er usikker på Arma, jeg mener jeg har lest at det er dårlig optimert, slik at det krever bedre maskinvare enn andre tilsvarende spill. Men for eksempel strategispill som Total War så er det nesten omvendt, at man ikke trenger bry seg så mye med skjermkort, og at CPU er det viktigste. Det man ser av analyser av CPU-bruk er at med for eksempel en 4 kjerners CPU så er det 80 - 90% utnyttelse av den ene eller 2 første kjernene, mens de resterende kjernene bare sitter å ser på omtrent. Men det som skjer når man prøver en 2 kjerners CPU viser at de siste 10 - 20% er svært viktige når det kommer til å unngå dip i FPS. I dagens spill holder det fint med 4 kjerner i de aller fleste tilfeller. Hvordan dette vil endre seg i fremtiden er ikke godt å si. Mange kastet seg på 4 kjerners toget for mange år siden uten at det lønnet seg før nå. Men, nå er det som sagt ikke bare antall kjerner 5820K er bedre på. Det at den har 4 minnekanaler gjør at minnebåndbredden dobles i forhold til 2 kanals systemer der minnebrikkene ellers er like. En 5820K med 4 brikker på 2133MHz vil altså ha raskere minne enn en 6700K med 2 eller 4stk 3400MHz brikker. Og dersom man skal ha et skjermkort nummer 2 senere så vil man med en 6700K være begrenset til at hvert skjermkort bare får 8 PCIe linjer hver, mot 5820K som kan gi 16 til et, og 8 til det andre, eller 8 linjer hver til 3 skjermkort (6700K vil kun støtte 2 skjermkort). På toppen av disse fordelene får man altså 2 kjerner ekstra, som enkelte spill vil utnytte. Noe av det viktigste er faktisk frekvensen på kjernen, og 5820K trives som regel svært godt i nesten vel så høye frekvenser som sine småbrødre med 4 kjerner. Men når alt dette er sagt, om du ikke kan bruke strømforsyning og kabinett, og må bygge full maskin på maks 12.000,- budsjett. Da henger nok 2011-3 plattformen litt for høyt uansett.. Endret 15. september 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Setter vrikelig pris på tiden/energien DU/dere bruker til å hjelpe meg med dette! Så, hvis jeg velger å kjøpe denne kombinasjonen: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593300&su=7D2E0172-D920-411D-B6EC-79979F1F283B Eller denne kombinasjonen: (bare byttet ut minnebrikkene som er på salg) https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593303&su=3D065443-ED0D-4790-B001-8A2A7CE26FDF Vil det holde til en god Gaming PC fremmover en stund? Endret 15. september 2015 av Evenkarke Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Ja, men det er ryktet: nvidia GTX 1080 komme i 2017 Angående prosessor så spørs om det vil komme noe nytt skylake-E med det første. Ville prøvd å handle det du får brukt, med mindre overklokking er veldig viktig for deg. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Setter vrikelig pris på tiden/energien DU/dere bruker til å hjelpe meg med dette! Så, hvis jeg velger å kjøpe denne kombinasjonen: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593300&su=7D2E0172-D920-411D-B6EC-79979F1F283B Eller denne kombinasjonen: (bare byttet ut minnebrikkene som er på salg) https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593303&su=3D065443-ED0D-4790-B001-8A2A7CE26FDF Vil det holde til en god Gaming PC fremmover en stund? Edit: Som jeg sa, så har 5820K 4 minnekanaler som er en fordel med den. Men du må nesten ha 4 minnebrikker for å få brukt 4 kanaler. Jeg synes det ser bra ut forutsatt at strømforsyningen klarer jobben. Og den skal være av god kvalitet for at jeg skulle gamblet helt ny hardware på at den ikke eksploderer og tar resten av maskinen med seg. Om strømforsyningen er 3 år for eksempel, og kjøpt hos Komplett, så er det egentlig en greiere sak. Ellers så kan du i prisklassen på skjermkortet vurdere et AMD Fury i stedet. (Men da veldig avhengig av strømforsyning.) Fury er for øyeblikket i utgangspunktet i gjennomsnitt ikke raskere enn GTX980 på en FullHD monitor. Så det kan virke som en rar anbefaling. Men det er flere gode grunner til å vurdere det likevel. For det første så er det jo kraftigere på høyere oppløsninger. Og selv om du ikke vurderer ny skjerm med høyere oppløsning nå, så kan man få bedre grafikk ved å rendre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen du spiller på. Om du rendrer spillet i 4K og viser det på en FullHD skjerm så gir GTX980 bare 87% av ytelsen til Fury'en. Fordelen med å rendre i høyere oppløsning er at skarpe linjer får postprosessering i større grad. På lavere oppløsning blir de bare kuttet bort, fordi de rett og slett blir usynlige. Litt vanskelig å forklare, men Nvidia har sin DSR side som viser det nokså greit. AMDs versjon heter VSR. Om du vurdere å oppgradere monitor også, så blir Fury'en enda mer interessant. Den støtter nemlig FreeSync skjermer. FreeSync skjermer er mer utbredt og ofte mye billigere enn G-Sync skjermer, litt avhengig av modell. 4K monitor for eksempel finnes bare 1 av på markedet med G-Sync, og den har et dårlig skjermpanel. Mens det allerede er 5-6 FreeSync modeller med samme oppløsning. Den billigste er 2000Kr billigere enn G-Sync versjonen, og den har bedre skjerm.. Endret 15. september 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Edit: Som jeg sa, så har 5820K 4 minnekanaler som er en fordel med den. Men du må nesten ha 4 minnebrikker for å få brukt 4 kanaler. Så da burde jeg altså gå for: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593300&su=7D2E0172-D920-411D-B6EC-79979F1F283B ? (når det gjelder minnet) Ville prøvd å handle det du får brukt, med mindre overklokking er veldig viktig for deg. Neida, har alldri overklokket, så det er nok ikke så viktig for meg. Men vurderer å prøve sånt om det blir behov for det Spørsmål: Hvis det var en prosessor med 2 minnekanaler, og man har 4x4gb (16gb) minnebrikker, vil du kun få brukt 8gb totalt? Endret 15. september 2015 av Evenkarke Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Neida, det blir 8GB i hver kanal. Ellers er det ikke sikkert at oppgraderingskit'et lønner seg om du får DDR4 minne med høyere hastighet på tilbud, og du for eksempel ønsker å bruke en bedre kjøler enn den som følger med i kit'et. Dette er en svært populær kjøler til en rimelig penge. Selv bruker jeg denne, som er omtrent samme ytelse. Men bestiller nå denne siden det er en grei pris og jeg ønsker å prøve litt høyere hastighet på min CPU (kjører min på 4GHz nå). Endret 15. september 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Dette blir bra: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593362&su=9FC132EA-A367-4C7B-8A4E-4C23B472378A Har ikke kommet til å huske å se etter ny vifte, bra du passer på Endret 15. september 2015 av Evenkarke Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Dette blir bra: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593362&su=9FC132EA-A367-4C7B-8A4E-4C23B472378A Har ikke kommet til å huske å se etter ny vifte, bra du passer på Begynner å se bra ut ja. CPU kjøleren jeg bruker er en hundrings billigere, gir nesten samme ytelse, men er stillere. Men det følger med brakett så man kan montere på en vifte til, som da gir bedre ytelse enn 212. Så 412s er min anbefaling om man vil ha det stille, eller om man kjører på med en vifte til, tipper lydnivået da blir omtrent som 212. Ellers har du også denne som er enda et lite hakk bedre, og til en veldig fin pris. 212 er rett og slett litt overpriset på grunn av at den er så populær. Den ble ofte solgt for 199,- på tilbud før. Edit: Glem 612s foreløpig ihvertfall. Jeg kan ikke se at det følger med feste for 2011-3 sokkel.. Edit 2: Fant denne testen av 612s som bekrefter at den passer med sokkel 2011-3 (Og har en bedre festemekanisme enn 212). Men mer enn det, den viser også at det er utrolig bra ytelse for prisen. Faktisk omtrent samme nivå som denne AIO vannkjøleren, og bedre enn dette custom settet på 7V. Ellers ville jeg gått for denne RAM'en. Den er en del raskere, og det blir jo nesten samme pris. Vel egentlig ville jeg nok spandert et par hundre til, og gått opp til 2 sett av ett av disse settene for totalt 16GB. Men det er litt overkill, ihvertfall for øyeblikket er det ikke noen spill du vil merke forskjell opp til 3000+MHz. Om du hadde hatt 2 minnekanaler ville du garantert i noen spill kunnet målt bedre ytelse på å gå opp fra 2133MHz til 2400MHz. Med 4 kanaler blir det et mye mindre aktuelt problem. Men om prisen ikke er veldig stor i forskjell, hvorfor ikke være så godt som mulig rustet for fremtiden? Endret 15. september 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Beklager, fikk ikke laget liste over delene som står i den PC-en jeg bruker nå for tiden, da noe kom i veien. Håper å få den listen laget imorgen rundt 1700-1800 tiden, hvis ikke noe kommer i veien. Tenker dette blir resultatet (2xCorsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB 2x4GB, Optimalisert for Intel X99 og 100 Serie hovedkort), forutsatt at nåværende strømforsyning greier å drive dette. Hvis du/dere finner nye ting som er bedre så bare kom med det, bestiller ikke for jeg finner ut om harddisk og strømforsyning er gode nok. Takker så langt for all hjelp Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Dette ser bra ut, husk på at om du bestiller innen 26.09.15 så får du cashback på skjermkort og hovedkort av MSI. 270Kr hver for det du har valgt, så til sammen 540Kr i rabatt. Du kan bruke de på en ny PSU eller SSD. 1 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Sjekk opp ytelse vs pris på 980 vs 970.http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.htmlDet er også snart julesalg/januarsalg/blackfriday .. Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Dette ser bra ut, husk på at om du bestiller innen 26.09.15 så får du cashback på skjermkort og hovedkort av MSI. 270Kr hver for det du har valgt, så til sammen 540Kr i rabatt. Du kan bruke de på en ny PSU eller SSD. Må jeg opprette bruker eller noe på MSI, eller er det bare å bestille, så etter å ha bestillt gå inn å få pengene? The claim form is currently closed, the online form will be available after 30 days from your date of purchase. Please note that claims must be submitted no sooner than 30 days and no later than 60 days from your invoice date. Please return to the online claim form after 30 days from your purchase date in order to submit your claim. Endret 16. september 2015 av Evenkarke Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Dette ser bra ut, husk på at om du bestiller innen 26.09.15 så får du cashback på skjermkort og hovedkort av MSI. 270Kr hver for det du har valgt, så til sammen 540Kr i rabatt. Du kan bruke de på en ny PSU eller SSD. Må jeg opprette bruker eller noe på MSI, eller er det bare å bestille, så etter å ha bestillt gå inn å få pengene? Akkurat det kan jeg ikke svare på, jeg så bare at det var link til cashback kampanjen inne hos Komplett. Jeg har benyttet liknende hos Tamron på et objektiv til kamera jeg hadde. Det var en relativt smertefri prosess. Du må dokumentere at du har kjøpt skjermkortet. Men du kan ikke calime med en gang du har bestilt det ser det ut som. De vil sikre seg at folk ikke får kvittering til å få cashback med, og så benytter angrefristen til å returnere kortet... Lenke til kommentar
Evenkarke Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 De vil sikre seg at folk ikke får kvittering til å få cashback med, og så benytter angrefristen til å returnere kortet... Smart! Hadde vært fin om du/dere hadde hatt tid idag å se om de delene som jeg har i PC-en som jeg bruker nu, vil fungere med delene vi ble enige om: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593362&su=9FC132EA-A367-4C7B-8A4E-4C23B472378A Hadde tenkt å få bestilt dette idag, i håp om å få det før helgen Her er delene som jeg har nu: Er 80 gold pluss, eller hva det nå heter! Mener Kabinettet heter noe med, Cooler Master HAF 920 Big Tower. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Hvis du har greie vifter i kabinettet så gir det god luftflyt, men såpass gammelt at du nok må belage deg på å gå på baksiden om du skal kople noe i USB3.0 port. Strømforsyningen er også grei nok (80+ Bronze tenker jeg vi sier), og støtter prosessoren så det ikke skal være nødvendig å endre noe i BIOS. Men den harddisken er en skam å bruke på en ny datamaskin i dag. OK som reserveløsning inntil du kan ta deg råd til en SSD, (tok bare en her som er på lager) Windows bør kjøres fra SSD, så kan du bruke harddisken til bilder og film og slikt. Kan du vente et par dager så har de samme SSD på lager med kloningskitt til 150Kr ekstra. Og som jeg sa så vil 612s kjøleren være det beste valget, den er jo bare 50Kr dyrere enn 212'en så den bør du bytte til. Husk ellers å bestille 2 sett av RAM'en så du får 4 stk. brikker til de 4 kanalene. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå