Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lese til prøver

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man best, og mest strategisk lese til en prøve? Når jeg har en prøve jeg må lese mye i læreboken f.eks, så tar jeg bare litt notater fra sidene og gjør ellers spørsmål og oppgaver som dukker opp underveis, men syns ikke dette virker som en god metode. Jeg forstår jo stoffet bra, men jeg syns det er vanskelig å repetere flere kapitler før en prøve.

Hvordan kan jeg bedre lesemetodene mine, tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg øver til prøver (som for meg er eksamener) går jeg gjennom alle notatene mine å lager spørsmål, som oftest spørsmål som krever litt drøfting. Jeg lager omtrent 30-50 spørsmål og svarer på dette arket 2-3 ganger før eksamen. Siden det ikke er noe fasit til det jeg selv lager er jeg tvungen til å lete etter informasjon, og dobbeltsjekke at informasjonen stemmer.  Dette fungerer veldig bra for meg, og gir også veldig gode resultater (Jeg kan smykke meg med best i klassen i alle fag forrige semester.  :dremel:  ). Det holder selvfølgelig ikke å bare lage spørsmål, jeg har også lest pensum jevnt og trutt gjennom semesteret, og vært tilstede på alle forelesninger, men jeg slipper å stresse til eksamen. Jeg setter meg gjerne ned omtrent 2 uker før eksamen å lager spørsmåla, starter å fylle ut en gang. Deretter når det er to dager igjen til eksamen svarer jeg på alle spørsmål igjen, og gjentar dette dagen før eksamen. På den måten blir det ingen stress, og jeg slipper å lese meg ihjel kvelden før.

Dette vil fungerer fint til vanlige prøver også. Det er bare å gå gjennom notater/kapitler og lage noen spørsmål som krever litt tenking. Det er også viktig å lage dine spørsmål vanskeligere en hva du kan forvente å få når du får utdelt prøven på skolen.

Jeg håper dette kan være til hjelp. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke overdriv detaljene. Det mest omfattende av stoffet bør du få med deg jevnt over tid, slik at du da kan bruke mer stikkord for å få oversikt. Mot prøve/eksamen skal du kun spisse formen på det du allerede har lært. Hva det innebærer kommer an på faget. I matte øver du gjerne mer på den type oppgaver du forventer å møte, mens i lesefag sørger du for å ha kontroll på mest mulig av det du skal kunne fortelle om. Jeg ble mer belønnet for å ha en god generell forståelse fremfor ekstrem detaljkunnskap. Evne til refleksjon ser jeg nå blir mer og mer viktig i mange fag, mens mange fremdeles ser seg blind på detaljene og tenker ren pugging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...