Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilken studentby i Oslo har best miljø?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å flytte fra privat til SIO. Har fått tilbud om leilighet på Grunerløkka studenthus (hybel) og tenkte å ta den, men ble fortalt av en kompis at det er kjipt å bo i kollektiv der, at man nesten ikke snakker med de andre man bor sammen med og at det er veldig sånn fort "inn og ut" av kjøkkenet når man skal lage mat. Samtidig har jeg hørt at Sogn og Kringsjå studentby vistnok skal være mye mer sosialt og "college" aktig og ofte har "kjøkkenfester"  hvor alle som bor i etasjen kommer, og at man blir godt kjent med de man bor sammen med, dette høres mye fetere ut, selv om beliggenheten er et stort minus. Er det noen studenter her som kan dele erfaringer? Å bo i et skikkelig "Friends" kollektiv hvor man drikker ofte, spiser sammen osv, virker mye koseligere. Kjenner ikke så alt for mange i byen, så hadde vært gøy å bo et sted hvor jeg ble litt tvunget til å bli kjent med folk... 

Anonymous poster hash: cb0ca...a4e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller funnet en plass å bo alene, kollektiv er alltid siste utvei spør du meg. Evt finn en god venn eller to å leie en leilighet med. 

Kollektiv-folk er sære mennesker, ofte en stor overvekt av folk som er umoden for alderen og ikke i stand til å bo selvstendig. Hører også at det ofte er intriger og problemer mellom folka.... stort gjennomtrekk er det også, beboere byttes ut ofte så man får aldri liksom blitt vant med å bo med noen. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring etter 13 måneder i kollektiv på Sogn studentby er at de aller fleste mennesker ønsker å komme godt overens med dem de bor sammen med. Jeg har hørt enkelte skrekkhistorier om folk som har flyttet inn i kollektiver der det er pågående konflikter mellom andre i kollektivet, folk som stjeler mat av hverandre eller der ingen tar ansvar for vaskeuka si. I slike tilfeller er SiO nødt til å løse konflikten, dette har de egne konfliktmeglere til. Dette er langt under det man kan forvente av voksne folk, men det hører nok heldigvis sjeldenhetene til.

Du er nødt til å ha en viss toleranse for at folk har egne rutiner eller uvaner. Ingen er perfekte, men hvis det er noe som er et stort problem må det gå an å ha en åpen og vennlig tone til hverandre. Det som jeg vil anbefale deg om du flytter i kollektiv er å ta initiativet til et kjøkkenmøte så fort som mulig hvor dere avtaler vaskerutiner og regler for hvordan dere omgåes. Hvis alle er enige om hva som skal gjøres finnes det ikke unnskyldninger for å sluntre unna, og dere kan ansvarliggjøre hverandre hvis så skulle skje.

Hvor sosialt det er kommer også helt an på hvem du havner sammen med og hva du gjør det til selv. Mange har allerede nok av folk å feste med gjennom tidligere studier og kontakter. Mitt inntrykk er at særlig utenlandsstudenter er veldig glad i å feste ettersom de ikke har noe nettverk i landet fra før av. Også er det jo en del som ikke er glad i å feste. Sosialt blir det ofte uansett i form av at du møter naboene dine i løpet av dagen.

Beliggenheten på Sogn er helt grei hvis du skal gå på UiO. Det er gangavstand, men kollektivtilbudet kan være litt kronglete litt avhengig av hvor du skal. Dette fordi man må bytte fra buss til bane, buss til trikk eller gå et stykke. Det går ofte nesten like fort å spassere. Et annet pluss er nærheten til marka om du liker å løpe rundt Sognsvann eller gå på ski om vinteren.

Et annet pluss med kollektiv på Sogn er at du får usedvanlig gunstig leie. Jeg betaler 2500,- i måneden for umøblert hybel, og jeg klarer å få endene fint til å møtes på studielån alene. Man må bare passe på å handle de riktige matvarene og ikke leve over evne.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...