Gå til innhold

Valg av produsent GTX 970


Daniel4323

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Noen som kan anbefale en produsent av GTX 970?

Har vurdert Gigabyte og MSI, er en av disse et godt valg, eller vil dere anbefale noen andre?

 

Lurer også på om jeg burde kjøpe bedre strømforsyning enn den jeg har nå (500 W).

 

gtx 970 bruker knapt strøm, så 500w er nok, så lenge du ikkje har 25+harddisker :p

 

Alle gtx970 med 3.partskjølere er bra. Asus strix er det stilleste og kanskje det dyreste. MSI sitt er også veldig bra kjøler på og stille.

Lenke til kommentar

970? Bra kort i sin prisklasse. Bare litt synd at man bare får utnytta 3.5GB av 4GB VRAM (dette vet du sikkert om). Vet at dette har vært en problem siden lansering. 980 har ikke den problemet

 

Anbefaler de korta med Asus kjølerne og ikke de "blower" vifteløsningen fra Gainward. Syns de viftene har fæl lyd

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

970? Bra kort i sin prisklasse. Bare litt synd at man bare får utnytta 3.5GB av 4GB VRAM (dette vet du sikkert om). Vet at dette har vært en problem siden lansering. 980 har ikke den problemet

 

Anbefaler de korta med Asus kjølerne og ikke de "blower" vifteløsningen fra Gainward. Syns de viftene har fæl lyd

Nei det er ikkje synn.

 

Bruker man så mye vram, så er kortet for treigt uansett, les: elendig fps.

 

Hvem spiller skyrim med ihjelmodda textures på 4k oppløsning uansett. Kanskje 2 stk en skjelden gang ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg ett strix, men er usikker på om jeg har bestilt feil.

Oppdaget nå at det finnes i 2 versjoner, en base clock og en som er OC fra fabrikk

 

Jeg tenker litt at kortene er jo ellers identiske, så å klokke det manuelt til samme som det som er OC i box skulle vell ikke være noe stress?

Lenke til kommentar

970? Bra kort i sin prisklasse. Bare litt synd at man bare får utnytta 3.5GB av 4GB VRAM (dette vet du sikkert om). Vet at dette har vært en problem siden lansering. 980 har ikke den problemet

GTX 970 var og er fremdeles det soleklart beste alternativet i sin prisklasse.

 

At de siste 512 MB av minnet er noe tregere er noe som kun vil være et problem i spesielle situasjoner, og i de fleste av disse er kortet for svakt for lenge siden. Kortet vil nemlig i de aller fleste situasjoner stange i veggen på GPU-ytelse lenge før dette blir et problem, så det er mer en teoretisk problemstilling.

 

4k? Ville heller titta på annet kort i samme prisklasse om det er prioritert som R9 390 eller dyrere nvidia kort​

GTX 970 matcher R9 390 i ytelse, og mange fabrikkoverklokkede GTX 970 matcher R9 390X. Alle de nevnte kortene er for svake til spilling i 4K uansett, og 8 GB med minne endrer ikke på det.

 

Jeg har bestilt meg ett strix, men er usikker på om jeg har bestilt feil.

Oppdaget nå at det finnes i 2 versjoner, en base clock og en som er OC fra fabrikk

 

Jeg tenker litt at kortene er jo ellers identiske, så å klokke det manuelt til samme som det som er OC i box skulle vell ikke være noe stress?

De er ulike sorteringer av samme produkt, så det dyreste kan ha litt bedre termiske egenskaper. Men jeg vil tro at de begge kan overklokkes nesten like langt, og du vil helt klart klare 1114 MHz.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har bestilt meg ett strix, men er usikker på om jeg har bestilt feil.

Oppdaget nå at det finnes i 2 versjoner, en base clock og en som er OC fra fabrikk

 

Jeg tenker litt at kortene er jo ellers identiske, så å klokke det manuelt til samme som det som er OC i box skulle vell ikke være noe stress?

De er ulike sorteringer av samme produkt, så det dyreste kan ha litt bedre termiske egenskaper. Men jeg vil tro at de begge kan overklokkes nesten like langt, og du vil helt klart klare 1114 MHz.

 

ja klarer det 1114 MHz skal jeg være fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar

Da var strix kortet på plass :)

Det er jo i prinsipp samme kort som jeg hadde, men det er kjøligere :)

 

prøvde å dra litt vell mye i spakene, da ble det helt svart :p

Men fant ut at jeg kan fint dra cpu til 1300 på boost (er vell bare boost nivået man justerer med Asus sin app).

Memory lot jeg være på 7000, vet ikke hva den er safe og sette på, og volt har jeg heller ikke rørt, da alt gikk i svart når jeg dro litt for mye i den.

 

 

En annen ting jeg alltid har lurt på, når man har flere skjermer, ikke i noe spesiellt oppsett med som frittstående skjermer, hvor mye har det å si for preformanse kontra 1skjerm?

Lenke til kommentar

Paster inn quote fra nizzen  ; 

 

 

Honestly speaking, I think most end users don't even realize how maxwell gpus are voltage capped at ambient type cooling. I can tell by many of the comments at OC.net, elsewhere, and also here in these card XOC bios threads. Especially compared to kepler. KP 780ti scaled great on voltage with air/water temps. Basically, more voltage = more clocks no matter what temperature.
With 980 and later gpus including titanX, the scaling on air/water has all but almost gone. I would say about 95% of all maxwell 980,titan-X, and 980ti gpus NO MATTER what vga brand pcb it is on, DO NOT SCALE with more voltage than 1.25v-1.275v at temps warmer than 25c or so. There is no magical bios that can effectively remove this.

This is exactly why almost every moderate-good asic titanX, 980, and yes 980ti clock around 1550mhz MAX AVERAGE at say 45-60C loading temps.
If you put 0c and colder on the card, you will see MUCH different behavior than what you see on air (green garbage all over screen when raising volts over 1.23-1.25vv or so)
Cards with very good ASIC value (75% and up) will tend to have the most "overclocking", but just like about every other maxwell gpu, they cannot overvolt past 1.23v-1.25v.
So highest asic cards like 80% +are almost always going to be the ones that can 1600+ on air/water, and again they do it pretty much WITHOUT overvolting over 1.23v-1.25v. Maxwell gpus with lower asic value like 65% will not be so great at air/water because these low asic gpus need voltage to scale compared to match the overclock of the high asic gpus( USING SAME USABLE VOLTAGE 1.23-1.25v)

The bios's I posted basically allow you to set a higher voltage on air/water. Some gpus can scale more, some cant, some actually will NEED more voltage than was previously needed to run same frequency. All different.

Have a better understanding now?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...