aklla Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg driver å skal sette inn en dør på badet, men har hatt masse problemer med å justere den, etter mye streving har jeg funnet at gulvet er litt skjevt, dette skaper masse problemer ettersom da karmen må justeres skjevt den også. Da ser det rart ut for da blir døren skjeiv i forhold til veggen osv. Ettersom dette er inn til bad er døren litt opp på veggen i forhold til gulvet, nærmere bestemt 2x2"x4" opppå hverandre. Å skru av disse er umulig da det er flislagt membran på innsiden. Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre? Å montere den nederste delen av karmen i vater vil gjøre at deler av det henger i løse luften og vil garantert løsne etterhvert. Kan jeg montere nederste delen i løse luften å ha noe som tåler belastningen over tid under? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Det normale ville jo være å vatre den opp med kiler e.l. så den står rett? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Men, vil ikke da lista etterhvert bøye seg ettersom det ikke har støtte under hele? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 bruk godt med kiler under hele for å bygge opp mest mulig under for å slippe at dørstokken gir etter om du trør på den. Er ikke helt sikker på det om du kan skumme under dørstokken også. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Ujevnheten er ikke så stor at det er så lett å bygge godt under med kiler heller... Er snakk om kanskje 1cm forskjell fra den ene enden til den andre. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Er ikke snekker men har vært bort noe så ett spørsmål er det så mye arbeid å høvle litt av dørstokken på siden der det ikke er klarring. for å senke den litt. Eller høvle av 2x4 bjelken Endret 14. september 2015 av Lugmeister Lenke til kommentar
War Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Ta ut alt uten om bjelken og høvle den plan? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Vanskelig å høvle den når den er skrudd fast. Klarte riktignok å få den til å sitte rett nå, men er bare støtte på hver side under nå. Tror jeg kan få inn noen flere kiler, hvor mange trenger jeg egentlig? Liste blir høvlet for mye om jeg skal høvle bare den Endret 14. september 2015 av aklla Lenke til kommentar
War Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg stikker inn hele vegen så det blit tett, så sager av. Det er kjipt om den fjører / knirker. Burde bli stabilt på begge sider. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Kjøp masse pussepapir og slip ned 2"4" slik at den blir i vater. Tar litt tid, men da burde du få det perfekt. Alternativt kiler. Går sikkert greit med 5cm mellom, men kan bli knirk over tid Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Tenker kiler og trelim både over, under og mellom, så bør vel det meste av knirking over tid være problemfritt? Å pusse ned og få det både jevnt og i vater tror jeg er litt i overkant av det jeg får til, dessverre... Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Å pusse ned med sandpapir høres ikke ut som en løsning en snekker ville falle på å velge nei... Når man monterer en dør er det vanlig å passe inn karmen slik at begge sider blir vertikale. Toppen og bunnen bør derimot ha en svak helning (1-2 mm) opp mot den siden der hengslene er siden man må regne med at materialene siger litt over tid på den siden tyngden er plassert. Inn mot et baderom er det vanlig å bruke en flat dørstokk slik at det blir en liten glippe under døra. Dette for å slippe inn luft når man starter viften i baderommet. Uten tilstrekkelig åpning får man liten effekt av viften. De flate dørstokkene jeg har sett er normalt litt tynnere enn vanlige dørstokker, men det bør likevel holde om du støtter opp med kiler på 3-4 utvalgt steder. Alternativt kan du sage til trestykker som passer på de stedene du vil støtte opp. Om jeg forstod deg rett så vurderer du å ha kiler over dørkarmen også. De er vel i tilfelle ikke særlig nødvendig. Karmen kommer vel neppe til å klatre oppover? Det bør holde med kiler på de stedene skruene i karmen står og selvsagt også under både sidekarmer og terskel. Er forøvrig ikke værre enn å trå på terskelen når den er på plass og se om den gir seg. Hvis den står stille når du tråkker så er jo det egentlig bevis nok på at du har god nok understøttelse. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Ikke over dørkørkarmen, men legger 2 kiler oppå hverandre, en fra hver side av lista slik at støtten blir rett og ikke skrå, slik kilen er Om jeg har trelim både oppå og under kildene bør de holde seg på plass over tid, samt at det fyller ut sprekker og ujevnheter som evt. Kan skape knirking. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Det kommer til å bli bra Ikke over dørkørkarmen, men legger 2 kiler oppå hverandre, en fra hver side av lista slik at støtten blir rett og ikke skrå, slik kilen er Om jeg har trelim både oppå og under kildene bør de holde seg på plass over tid, samt at det fyller ut sprekker og ujevnheter som evt. Kan skape knirking. Sånn å forstå! Det kommer til å fungere bra! Og som sagt, når kilene er på plass er det bare å tråkke på karmen og se om den gir seg. Du kjenner fort om den står fast eller trenger bedre understøttelse. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Ujevnheten er ikke så stor at det er så lett å bygge godt under med kiler heller... Er snakk om kanskje 1cm forskjell fra den ene enden til den andre. Hvis du kjøper en tipakning ferdige kiler som selges til dette formålet på byggevarehus eller Biltema, er ikke en cm for lite, du kan godt kile i trangere sprekker også. Du skyver en inn fra hver side til de overlapper og sitter trangt, og kutter av det overflødige. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå