Gå til innhold

prosjektor

diversity

Anbefalte innlegg

Problemet med Widescreen formatet (1.78:1) er at de eneste filmene som støtter dette formatet er Disney-filmer. Alle andre filmer er enten 1.85:1, 2.35:1 eller 2.40:1, noe som betyr at en får svarte kanter oppe og nede på bildet. Dersom du ikke får svarte kanter betyr det at noe av filmen er klippet bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med Widescreen formatet (1.78:1) er at de eneste filmene som støtter dette formatet er Disney-filmer. Alle andre filmer er enten 1.85:1, 2.35:1 eller 2.40:1, noe som betyr at en får svarte kanter oppe og nede på bildet. Dersom du ikke får svarte kanter betyr det at noe av filmen er klippet bort.

Er noen filmer som er 16:9... har analyze that på dvd og den er 16:9, men det kan vel ha noe med å gjøre at den aldri var på kino å gjøre(?)

Uansett er det mye bedre med 16:9 enn 4:3 til filmer da ;)

Lenke til kommentar

Ser veldig nyttig informasjon her nå ettersom jeg seriøst vurderer en projektor etter jul, men det jeg lurer på er hvilken butikk som er billigst på projektorer i Norge? Det ble også nevnt på en tidligere post at det kunne lønne seg å kjøpe projektoren fra utlandet, er det noen som her gode/dårlige erfaringer å komme med der?

Og en ting til... Så vidt jeg forstår er det ingen projektorer i dag som leveres med tvtuner noe som innebærer at man må ha en tuner av en eller annen sort utenom.. en liten ulempe! Men på den andre siden så slipper man (den "¤#"#%"#%) NRK lisensen da.

Lenke til kommentar
Har nok lest den, _men_ jeg tenkte at siden den gikk rett på dvd at filmen rett og slett er filmet for 16:9. Dette fordi så godt som ingen dvd'er vanligvis er 16:9

Hva mener du med rett på dvd? Filmen ble sikkert vist på kino i USA eller noe. Uansett bruker hollywood to standarder når dem skyter en film, det er 1.85:1 og 2.35:1. Ingen av disse er widescreen formatet. Er det ikke svarte striper er den blitt zoomet inn, dvs klippet.

Lenke til kommentar
Og en ting til... Så vidt jeg forstår er det ingen projektorer i dag som leveres med tvtuner noe som innebærer at man må ha en tuner av en eller annen sort utenom.. en liten ulempe! Men på den andre siden så slipper man (den "¤#"#%"#%) NRK lisensen da.

At dem ikke kommer med tuner har sikkert noe med at det ikke er særlig praktisk å bruke en proskjektor til å se på tv med. Signalene fra kabeltv-nettet er ikke særlig høyoppløselige og når du blåser dette opp på et 2 meter bredt lerret blir det ikke særlig pent. En annen ting er at en prosjektor krever total mørkelegging av rommet og det er ikke bestandig dette er så heldig. Den viktigste grunnen er kanskje det at en prosjektorpære har begrenset levetid (ca 2000 timer) og nye pærer er svindyre (rundt 4500 kr). Du lar ikke en prosjektor stå og dure og gå med dagsrevyen i bakgrunnen mens du selv står og lager mat eller noe. I alle fall ikke dersom en tenker litt økonomisk.

Uansett har de fleste helt sikkert en gammel video-spiller liggene i en eller annen kjeller og støve ned, kan jo gi en av disse et nytt liv.. (hint: de har tv-tuner)

Lenke til kommentar
Har nok lest den, _men_ jeg tenkte at siden den gikk rett på dvd at filmen rett og slett er filmet for 16:9. Dette fordi så godt som ingen dvd'er vanligvis er 16:9

Hva mener du med rett på dvd? Filmen ble sikkert vist på kino i USA eller noe. Uansett bruker hollywood to standarder når dem skyter en film, det er 1.85:1 og 2.35:1. Ingen av disse er widescreen formatet. Er det ikke svarte striper er den blitt zoomet inn, dvs klippet.

Ja jeg forstår hva du sier, prøvde bare å få frem at jeg faktisk hadde lest det du sa og tenkt over saken, men du har nok rett :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Jeg kan anbefale deg å se på Infocus X1. Det er en DLP-projektor, og har fått veldig god omtale. Jeg har den selv og er kjempefornøyd. Prisen ligger vel på rundt 13.000,- i Norge nå, eller du kan bestille den fra utlandet og få den til rundt 10.000. X1 gir etter mitt syn mest for pengene i dag.

Ellers kan du se på Panasonic PTAE-300E. Det er en LCD-projektor som koster noe mer enn X1, rundt 15.000,- hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg kan anbefale deg å se på www.avforum.no . Her er det stor aktivitet, og du får nok svar på alt du lurer på.

Det er for tiden veldig stor utvikling innen projektorer, prisene raser nedover, så jeg vil kanskje anbefale deg å vente en stund før du kjøper.

... ja da bestile fra utlande og betale frakt og porto og mva på 24% !!!

Bedre å kjøppe i norge da hvis noe e galt så slipper du å betale porto hele tiden.

Jeg kjøpte min i USA når den kostet 16500,- her i norge, jeg ga 9700,- inkludert alle avgifter og frakt :woot:

Infocus X1 har også verdens garanti, så jeg kan levere den inn til nermeste service partner. samme som om den skulle være kjøpt i Norge.

mvh mrgood

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...