Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)


Thoto79

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

John Oliver har en del gode poeng angående valget, mange problemer. Mye hadde vært løst visst det var slik at det var akkurat samme praksis i alle stater (at de ikke fikk bestemme selv).

 

 

Hvorfor bare la partilederne velger kandidatene slik det skjer i de fleste europeiske land?
Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

 

USA er såvidt over grensa til ufullstendig demokrati nå. Mon tro hva som er grunnen til fallet.

 

Edit: Da var løpet kjørt for Bernies del, har virkelig vært spennende å følge valget så langt, nå står amerikanerne ovenfor et skjebnesvangert valg mellom en som jeg personlig synes vimser litt og kanskje ikke er helt til å stole på og en som er klin kokos som vi sier her i Drammen :)

Endret av Mammakamelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

 

USA er såvidt over grensa til ufullstendig demokrati nå. Mon tro hva som er grunnen til fallet.

Lav valgdeltakelse og deadlock i Kongressen er det som hovedsakelig trekker ned, mens politivold og påfølgende lav tillit til politiet får skylden for fallet fra 8,11 til 8,05.

 

http://www.yabiladi.com/img/content/EIU-Democracy-Index-2015.pdf

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det også hovedsakelig er pga. Kongressen. Ta f.eks. Obamas nominasjon av Garland til høyesterettsdommer. Han må bekreftes av Senatet, men de nekter å i det hele tatt møtes. Det vil si at de ikke sier nei, men nekter å behandle spørsmålet slik at prosessen dras ut. Dette er et av mange eksempler. I tillegg er nok politikk i USA mer polarisert enn i f.eks. Norge, så det kan kanskje tenkes at en republikaner vil være mer misfornøyd med Obama enn en AP-velger vil være ift. Solberg/Jensen, og at dette igjen smitter over til generell politisk misnøye. Men, det er ren spekulasjon fra min side, jeg har ikke noe bevis for det.

Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

 

USA er såvidt over grensa til ufullstendig demokrati nå. Mon tro hva som er grunnen til fallet.

 

Edit: Da var løpet kjørt for Bernies del, har virkelig vært spennende å følge valget så langt, nå står amerikanerne ovenfor et skjebnesvangert valg mellom en som jeg personlig synes vimser litt og kanskje ikke er helt til å stole på og en som er klin kokos som vi sier her i Drammen :)

 

Interessant lesning om enn ikke så veldig overaskende. Dvs for jjkoggan kommer nok dette som ett lite sjokk at Norge er regnet som mer demokratisk enn Amerika, selv om dette har blitt mer og mer innlysende for alle andre etter å ha bevitnet denne valgkampen her.

 

 

 

Vi ser idag igjen hvordan de dessverre holder på borti der, Clinton har visst vunnet litt på forskudd her igjen... 

 

“It is unfortunate that the media, in a rush to judgement, are ignoring the Democratic National Committee’s clear statement that it is wrong to count the votes of superdelegates before they actually vote at the convention this summer."

 

https://berniesanders.com/press-release/sanders-campaign-statement/ 

 

 

 

Media shenanigans fortsetter altså med full styrke og avklarte dette nominasjonsvalget før folket i det hele tatt har gått til urnene, og dette på ett grunnlag av disse evige super delegater.. Om dette skader Sanders eller Clinton mest får vi jo se imorgen tidlig, men jeg tror at Sanders vil vinne California greit. Og selv om det neppe holder helt inn så er ikke dette for media og avgjøre i forkant:

 

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36466228

 

 

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

Ah ok. Hvorfor er vi fornøyde med vår politiske prosess og USA misfornøyde med sin? Det kan virke som systemet deres er mer demokratisk i teorien, og kun i teorien.

Hvem er "vi" som er så fornøyde med "vår" politiske prosess?

 

 

Du er vel neppe helt i takt med folkeopinionen i Norge du vel som regel skatteflyktningen ;) Så "vi" er vel gjerne oss andre.

Lenke til kommentar

[...]

Forresten, bare for moro skyld. Gjett hvem som sa at partiet hadde valgt sin kandidat så fort Obama hadde nok pledged delegates og superdelegates for flertall i 2008. I god tid før folk faktisk skulle stemme på konvensjonen, altså, og før Clinton trakk seg.

 

Den første rimer på Sernie Banders, den andre er og var med i et program som heter The Young Turks, og er med i en video på denne siden.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

[...]

Forresten, bare for moro skyld. Gjett hvem som sa at partiet hadde valgt sin kandidat så fort Obama hadde nok pledged delegates og superdelegates for flertall i 2008. I god tid før folk faktisk skulle stemme på konvensjonen, altså, og før Clinton trakk seg.

 

Den første rimer på Sernie Banders, den andre er og var med i et program som heter The Young Turks, og er med i en video på denne siden.

Nå forstår jeg ikke helt hvor du vil, jeg har bare yrkesfaglig utdanning. Sier du at Sernie og han bamsen fra tyt er uskikkelige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var resultatene ifra nattens valg delvis talt opp og det ser ut til å bli en ganske klar Clinton seier, vi kan med andre ord begynne å forbrede oss på the era of Trump.... 

 

Etter at ca 40% av stemmene talt opp i California:

 

Clinton 59% - Sanders 39%

 

Ellers så vant Sanders Montana og North Dakota, mens Clinton vant South Dakota og New Mexico.

 

http://www.nytimes.com/elections/results

 

 

Sanders: -The Struggle Continues!

 

Sanders nekter å gi opp: - Vi skal fortsette å kjempe
Lenke til kommentar

The Bernie or Bust Movement er noe som burde bekymre de fleste nå.

 

Aftenposten kommenterer:

Hver femte Bernie-velger kan stemme på Trump

 

 

Det er helt uforståelig for meg at så mange millioner Sanders velgere heller ønsker Trump enn Clinton, dvs jeg forstår det er mye bitterhet etter å ha blitt undergravd av DNC helt ifra første stund, men hva hjelper det noen å bli sittende igjen med en dement president?

 

Sakset ifra Bernie or Bust:

"The republicans are extreme and their policy is worse than Clinton's center-right policy agenda. But at least the republicans don't pretend to be on our side. The Clintons and the liberal media are not stupid. They know what they did and Sanders supporters know what they did -- and it was nothing short of a betrayal.

So if Clinton wins the nomination, don't be confused when millions of Sanders supporters stay home or vote for Trump. Betrayal is personal and millions of people are more angry and discouraged than many people realize."

 

Jeg er redd demokratene nå stiller med en så svak kandidat at det utenkelige faktisk er i ferd med å skje... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...