Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)


Thoto79

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg ser store forskjeller i det å gi sin stemme til ett parti med ett fastsatt partiprogram som dermed viser politisk kontinuitet, og det å gi stemmen sin til en mann som etter valgseier kan velge å mene akkurat hva han vil uten å være låst til mot noe formelt politisk holdepunkt.

1. Nevn ETT norsk politisk parti etter 1884 som har vært tilstrekkelig "låst til mot noe formelt politisk holdepunkt" til å faktisk gjennomføre sitt partiprogram presentert i velgkampen.

 

2. Hver enkelt kandidat kan sies å fremlegge sitt eget "person"-program under valgkampen, dog det er akkurat like (lite) forpliktende som de norske partiprogrammene.

 

Lovnader blir glemt og løgner blir avslørt så det er en styrke at det ikke har stort å si på politikken hvem som er leder/talsmann for partiet. Dette kommer nok til å bli veldig tydelig belyst om Trump får presidentvervet.

Forskjellen er nok at amerikanerne mener at personlighetene også teller ikke bare innholdet, mens man i Norge tror at personlighetene ikke er viktige, kun ideologien.

Den manglende gjennomføringsevnen for punktene i partiprogrammene vi ser, kommer vel mer av at man sjeldent får ett rent flertall og derfor blir man motarbeidet og partiene må gå med på komprimisser. Og dette er vel igrunn greit, spesielt for de som går rundt og er engstelige for det såkalte "flertallstyrraniet"

 

Det siste der er jeg veldig enig i.

kompromisser er nødvendige også i USA og oftest grunnen til at en kandidat endrer sin politikk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da står Arizona, Idaho og Utah for tur inatt der de fleste spår Clinton seier i Arizona (på tross av at staten har Amerikas laveste andel afro amerikanere på bare ca 4%), mens Sanders er spådd å vinne greit i Idaho og Utah. På grunn av størrelsesforholdet og antall delegater statene imellom så vil en klar vinner av Arizona sannsynligvis stikke av med flest delegater uavhengig av hva som skjer i de to mindre statene.

 

Personlig er jeg optimistisk og tror jeg han kommer best ut i alle tre stater ettersom Arizona, i tillegg til landets laveste andel afro amerikanere, også har en ung gjennomsnittsbefolkning som snitter på bare 36 år, noe som taler for Sanders, men tiden for vise.

 

Siste landsdekkende polls her:

http://edition.cnn.com/2016/03/21/politics/2016-election-poll-results-toplines/index.html

Lenke til kommentar

Få meningsmålinger gjør at 538 ikke spår utfallet i noen av dagens tre stater.

 

Targets fra 538: 41-34, 14-9 og 19-14 til Sanders i henholdsvis Arizona, Idaho og Utah. Totalt 74-57 til Sanders.

 

Sheasys fantastiske modifiserte targets etter 15. mars: 46-30, 16-8 og 21-12. Totalt 83-50. Pga desimaltall har vi fått en ekstra delegat i både Arizona og Idaho.

Lenke til kommentar

Da gikk det som de fleste hadde spådd inatt med klar Sanders seier i Utah og Idaho, mens Clinton vant Arizona. Det endte med knepent flere delegater til Sanders men burde nok hatt mange flere med tanke på Clintons delegat forsprang. Tror forøvrig terrorangrepet igår passet Sanders dårlig da folk har en tendens til å stemme i affekt og lite edruelig etter slike ting.

 

Nattens valg oppsummert:

 

Slo Hillary i 2 av 3 stater

 

Trump vant Arizona, Sanders gjorde comeback

 

Front-runners score key victories

 

Trump & Clinton wins Arizona

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Vil ikke kalle det comeback, greit han knuste henne i Idaho og Utah.

 

Men han selv fikk juling i Arizona.

 

Hadde det i hvertfall vært nære i Arizona. ..

 

Ja, eller om det bare hadde vært omvendt.. Begynner å bli litt frustrerende akkurat det der, at den gamle ringrev vinner greit i alle ubetydelige stater, mens Clinton stikker av med sieren der antall delegater er mer betydelig og som gjør at det blir vanskelig å spise seg innpå.

 

Men Sanders gir ikke opp så lett og lovet å fighte videre, det kommer jo endel stater blant annet på vestkysten fremover som han er storfavoritt så er vel bare å håpe på stor valgdeltagelse. Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at nasjonale meningsmålinger nå viser 50% - 50% mellom de to kandidatene, for ett halvt år siden var vel dette 30% - 70% så jo lengre tid det går, jo bedre resultater vil vel tikke inn.

 

 

Next up, 26 mars:

 

Alaska (20 delegater)

Hawaii (35 delegater)

Washington (118 delegater)

Lenke til kommentar

Lite troverdige meningsmålinger med tanke på statene hvor det står valg idag, men konsensusen er nok at siden Obama knuste Hillary i Washingtion sist, så regner man med at Sanders også vil gjøre det sterkt her. Washington er en viktig stat hvor det står 101 delegater på spill.

 

Election 2016: What to Watch in Alaska, Hawaii, Washington State Democratic Caucuses

 

 

Sanders Seattle Rally 25.03.2016:

https://www.youtube.com/watch?v=JvskeMLp8wY

Lenke til kommentar

22. mars endte totalt på 76-55 til Sanders, og han slo derfor sine targets med to delegater. Han havnet syv delegater bak mine justerte mål. Alt i alt en god dag for Sanders, hvor store seire i Utah og Idaho gjorde opp for Arizona.

 

538 sine targets for i kveld:

 

9-7 Sanders i Alaska, 13-12 i Hawaii og 59-42 i Washington. Totalt 81-61 Sanders.

 

Mine modifiserte mål: 10-6 i Alaska, 15-11 i Hawaii og 66-37 i Washington. Totalt 91-54 Sanders.

 

Det ligger an til en veldig god dag for Sanders, det er ingen tvil om at han vil vinne flere delegater enn Clinton i kveld (og sannsynligvis vinne alle tre statene). Spørsmålet er om han også kan slå targets. Alaska og Hawaii skal der være jevne, men prediction markets er rimelig sikre på Sanders-seier. Uten gode meningsmålinger har vi ikke stort mer å gå etter, og en skal ikke se bort i fra at Sanders kan gjøre det bedre enn targets her. Han har i tillegg gjort det godt ift. targets i stater hvor han har vært klar favoritt, og Washington er helt klart et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar

Enig i oppsummeringen, det er dager som dette hvor det blir helt avgjørende at han vinner med store marginer. At alle tre stater holder caucuses er en positiv og håper og tror dine predictions stemmer bra med hva som venter.

 

Men utover ett prekært behov for delegater så trengs likefullt en bølge av positiv mediaoppmerksomhet nå fram mot New York som jo blir helt avgjørende og som Clinton til nå gjerne har ledet ikke overraskende med rundt 30 % på meningsmålingene. Utfallet i dag er viktig for å unngå at det hele blir avgjort i april og man trenger seier i alle tre stater for å kunne bygge opp ett slikt momentum.

 

Sanders battles to claw back Clinton Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg vil bare presisere at det jeg kaller mine mål ikke er et forsøk på å si hva som faktisk kommer til å skje. Det er nøyaktig samme tall som 538 sine targets, altså en modell for hvordan det ca ville sett ut hvis uavgjort nasjonalt, basert på det vi vet om demografiske forskjeller mellom Clinton- og Sanders-velgere. Forskjellen er at mine tall tar hensyn til at Clinton så langt har overprestert, og Sanders underprestert. Etter kveldens tall kommer jeg til å oppdatere igjen.

 

Angående i dag så tør jeg ikke spå noenting utover at Sanders vil vinne alle tre, og Washington med god margin.

Lenke til kommentar

attachicon.gif1465105_10208727042597807_7328492791452796069_n.jpg

 

 

 

Bernie leder Alaska med 82%

Bernie leder Washington med 73%

Bernie leder Hawaii med 65%

 

Harru sett, kanskje til og med over forventning dette!

 

Nærmer seg 75% av stemmene i Washington nå, forhåpentligvis blir det ett etterlengtet delegatskred retning Bernie inatt:

http://www.politico.com/2016-election/results/map/president

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt med på en stund, er det noen sjanse nå for at Sanders kan vinne over Clinton? Kan superdelegatene bytte side til Sanders?

 

–Vi har nettopp vunnet delstaten Washington. Ikke la noen si til deg at vi ikke kan vinne nominasjonen eller at vi ikke kan vinne presidentvalgkampen. Vi skal gjøre begge deler, sa Sanders

 

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det kan se ut som Hillary med sine dype politiske kontakter, sannsynligvis som tjeneste til hennes ektemann Bill fra hans superdelegate kompiser, kommer til å muligens spolere valget for Bernie. 

 

Hvordan kan det ha seg at selv om Bernie, ved enden av et nominasjonsvalg, muligens har fått flere stemmer av personer enn Hillary, likevel taper på grunn av politisk kameratskap? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Om superdelegater forsatt holder seg på Hillary sin side selv om Bernie vinner folket tror jeg det blir ett massivt opprør av amerikanerne, Ser ikke for meg at det kan skje, men du vet aldri så korrupt som politikken er i USA.

Lenke til kommentar

Om superdelegater forsatt holder seg på Hillary sin side selv om Bernie vinner folket tror jeg det blir ett massivt opprør av amerikanerne, Ser ikke for meg at det kan skje, men du vet aldri så korrupt som politikken er i USA.

Du vet ikke kanskje at nominasjonsvalget ikke er ment til å være demokratiske? Får du velge på forhånd hvem står på partilistene er i Norge, eller velger den "korrupte" partiledelsen for deg som superdelegater i USA gjør? Før 1968 var det ingen nasjonal nominasjonsvalg i det hele tatt

 

Partiledelsen får bestemme hvordan de velger sine kandidater, ikke den typisk mannen på gaten. Partiledelsen har makten til å endre reglene som de vill. Det er noe republikanerne tenker på fordi de mener Trump ødelegger partiet for mange andre republikanere og taper presidentvalget. Det blir et opprør selvfølgelig, men de får bestemme hva som er best for partiet, ikke det generelle befolkningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...