Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)

Thoto79

Anbefalte innlegg

Altså. Jeg regner med du er fullstendig klar over at du ikke vet noe som helst om samfunnsøkonomi, ikke sant? Jeg kan henvise deg til et par lærebøker, og et titalls artikler, som du rett og slett er avhengig av å være kjent med og å forstå, for å kunne si noe som helst om effekten av diverse policies. Det er jo det du hevder å kunne gjøre. Og ikke bare det, du hevder at de som ikke stemmer Sanders ikke vet sitt eget beste, er feilinformerte og hjernevasket.

Vi kan begynne med en liten smakebit. Valerie A. Ramey, 2011. "Identifying Government Spending Shocks: It's all in the Timing," The Quarterly Journal of Economics, Oxford University Press, vol. 126(1), pages 1-50.

Dette er kanskje den beste publikasjonen om effekten av offentlig pengebruk. Er du kjent med denne? Er du i stand til å forklare hva funnene betyr, og hvilken relevans de har for påstandene dine?

Du hevder jeg driver med skittkasting. Tvert om, jeg har gått stille i dørene og stort sett latt deg holde på uforstyrret. Det er fullstendig åpenbart at du ikke er kjent med hverken samfunnsøkonomi eller hva Sanders sine forslag faktisk innebærer. Men, jeg har stort sett prøvd å unngå å lage bråk, selv når du sprer om deg med hvor dumme og korrupte alle andre er. Det får være grenser. Jeg regner med at du ikke engang har lest hva Gerald Friedman skrev, og hva hans antagelser var, og at du heller ikke har lest kritikken. Stemmer dette?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å gjenta meg selv, jeg skrev da i forrige post hvorfor jeg har troa på denne politiske kursen, en politikk noe nærmere det vi er vant med og som er ønskelig også her hjemme. At ikke du er enig med meg er jo en synd og en skam, men ser ikke hvordan det er noe problem jeg skal få løst for deg utover det.

Du er nå noe av det mest hårsåre jeg har skriblet med også da. Du vet at det er ikke alt man kan regne seg fram til rett og galt, her er du uenig i politikken hans og mener den ikke er troverdig. Jeg tror at tanken er så god at med nok støtte i befolkningen burde man gjøre ett forsøk på å nettopp få til en sosial endring i politikken og bygge en sterkere stat og store statlige prosjekter som vil skape jobber gi mer forutsigbarhet i økonomien og sysselsetting. Jeg tror det vil løfte veldig mange mennesker ut av fattigdom og inn i arbeid- og middelklassen som vil øke skatteinntektene betraktelig og som da igjen kan investeres i infrastruktur og teknologi som skaper jobber i Amerika, og med ett gratis offentlig skolevesen vil det bli en økning i kompetansen i befolkningen hvorav man får en bedre dekning til de høyere kvalifiserte stillingene som gir utslag i økt produktivitet.

Om man ikke blir motarbeidet i hver eneste sving og i alle politiske avgjørelser, så tror jeg dette lar seg gjennomføre, altså en solidarisk og klimanøytral politikk hvor det å få folket utdannet og ut i arbeid står i fokus.

Lenke til kommentar

Du er helt sikkert klar over at ikke alle stemmer på grunn av noe så vagt som "politisk kurs". Er du enig i at du ikke har kompetanse til å vurdere effekten av konkrete policies Sanders har lagt frem, at det er mulig du ikke vet bedre enn alle andre, og at det kan være legitime grunner til å være uenig som du ikke forstår?

Jeg tar det forresten for gitt at du faktisk ikke var kjent med artikkelen til Ramey? Vi kan gå videre til hva relevant litteratur sier angående effekten av minstelønn, NAFTA eller frihandel generelt. Vi kan gå gjennom hva TPP faktisk innebærer, eller gå Sanders sin Financial Transactions Tax i sømmene. Du vil neppe kunne svare grundig på noe av dette.

Det er, generelt sett, helt greit. De fleste kan ikke det. Men, de fleste kaller ikke flere hundre millioner mennesker for uinformerte folk som ikke vet sitt eget beste. De fleste avviser ikke saklig kritikk som skittkasting, selv om de ikke har peiling på hva kritikken innebærer. De fleste er ikke så ekstremt arrogante.

Lenke til kommentar

Du er helt sikkert klar over at ikke alle stemmer på grunn av noe så vagt som "politisk kurs". Er du enig i at du ikke har kompetanse til å vurdere effekten av konkrete policies Sanders har lagt frem, at det er mulig du ikke vet bedre enn alle andre, og at det kan være legitime grunner til å være uenig som du ikke forstår?

Jeg tar det forresten for gitt at du faktisk ikke var kjent med artikkelen til Ramey? Vi kan gå videre til hva relevant litteratur sier angående effekten av minstelønn, NAFTA eller frihandel generelt. Vi kan gå gjennom hva TPP faktisk innebærer, eller gå Sanders sin Financial Transactions Tax i sømmene. Du vil neppe kunne svare grundig på noe av dette.

Det er, generelt sett, helt greit. De fleste kan ikke det. Men, de fleste kaller ikke flere hundre millioner mennesker for uinformerte folk som ikke vet sitt eget beste. De fleste avviser ikke saklig kritikk som skittkasting, selv om de ikke har peiling på hva kritikken innebærer. De fleste er ikke så ekstremt arrogante.

Du er så butthurt over noe ingen helt klarer å sette fingern på og det blir helt komisk at du bruker så mye energi på slikt, post på post for å bruse med kunnskapsfjøra sine, mye selvskryt og fint lite sjarm.. Ja ja, Om det er Sanders policies du vil grave i og som du mener ikke henger på greip, så ikke la deg stoppe av meg men gjør en egeninnsats og lær deg mer om hvorfor han sier det han gjør:

https://www.youtube.com/watch?v=tvYjMJrF2hQ

Og akkurat den TPP avtalen som du nevner der har vi allerede snakket om her tidligere og du og godeste Ted Cruz står sørgelig alene sammen på barrikadene for den, både Sanders og Clinton er imot avtalen med tilsynelatende gode grunner for det.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om min kunnskap, men din mangel på kunnskap. Dette kan umulig være kontroversielt, du kan umulig påstå at du faktisk er kompetent på de områdene jeg har nevnt? Jeg trenger ikke være det, fordi jeg hører på eksperter, og påstår ikke at alle som er uenige med meg er uinformerte, ikke vet sitt eget beste etc. Du, derimot, avviser eksperter og hevder å vite bedre enn alle andre.

Jeg er ikke "butthurt", jeg er ekstremt forbløffet over at du helt alvorlig mener at du vet så mye bedre enn alle andre når du ikke engang evner å kommentere forslagene din Sanders utover "jeg tror det vil funke" og "jeg liker kursen". Du kommer jo ikke med noe som helst konkret, bare store ord, likevel er det de andre som er "forført".

Jeg har reagert på hvordan du har holdt på lenge, men jeg har stort sett holdt munn. Når du likevel oppfatter det som skittkasting å poste meningsmålinger så ser jeg imidlertid ikke poenget med å gå stille i dørene lenger. Helt ærlig, du fremstår like informert som enkelte kjernekarer i Trump-tråden.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv, jeg skrev da i forrige post hvorfor jeg har troa på denne politiske kursen, en politikk noe nærmere det vi er vant med og som er ønskelig også her hjemme. At ikke du er enig med meg er jo en synd og en skam, men ser ikke hvordan det er noe problem jeg skal få løst for deg utover det.

Du er nå noe av det mest hårsåre jeg har skriblet med også da. Du vet at det er ikke alt man kan regne seg fram til rett og galt, her er du uenig i politikken hans og mener den ikke er troverdig. Jeg tror at tanken er så god at med nok støtte i befolkningen burde man gjøre ett forsøk på å nettopp få til en sosial endring i politikken og bygge en sterkere stat og store statlige prosjekter som vil skape jobber gi mer forutsigbarhet i økonomien og sysselsetting. Jeg tror det vil løfte veldig mange mennesker ut av fattigdom og inn i arbeid- og middelklassen som vil øke skatteinntektene betraktelig og som da igjen kan investeres i infrastruktur og teknologi som skaper jobber i Amerika, og med ett gratis offentlig skolevesen vil det bli en økning i kompetansen i befolkningen hvorav man får en bedre dekning til de høyere kvalifiserte stillingene som gir utslag i økt produktivitet.

Om man ikke blir motarbeidet i hver eneste sving og i alle politiske avgjørelser, så tror jeg dette lar seg gjennomføre, altså en solidarisk og klimanøytral politikk hvor det å få folket utdannet og ut i arbeid står i fokus.

Ok at du mener du har rett, det er ikke OK å mene at de fleste andre som er uenige med deg er dumme eller ignorante. Ingen vet helt sikkert hva som er best for USA. Faktumet at ekspertene er uenige bør gjør alle andre mindre sikkert at deres ideologi er best. Hadde det vært helt åpenbart at det finnes EN vei som er helt overlegen enn alle andre, ville nesten alle land løst de fleste problemer

Før den tiden kommer så blir det arrogante å mene at Sanders ideologi er helt sikkert overlegen til Cruzs ideologi. Fikk vi prøve begge flere ganger, så vet vi kanskje hva som er best for USA, men ellers så bør vi vise noe respekt for både

Lenke til kommentar

Ok at du mener du har rett, det er ikke OK å mene at de fleste andre som er uenige med deg er dumme eller ignorante. Ingen vet helt sikkert hva som er best for USA. Faktumet at ekspertene er uenige bør gjør alle andre mindre sikkert at deres ideologi er best. Hadde det vært helt åpenbart at det finnes EN vei som er helt overlegen enn alle andre, ville nesten alle land løst de fleste problemer

Før den tiden kommer så blir det arrogante å mene at Sanders ideologi er helt sikkert overlegen til Cruzs ideologi. Fikk vi prøve begge flere ganger, så vet vi kanskje hva som er best for USA, men ellers så bør vi vise noe respekt for både

Helt enig i at man ikke kan vite noe sikkert, men nå er da ikke jeg noe fasit eller oppslagsverk som skal fremme objektive fakta heller. Jeg har mine meninger om ting som alle andre, har aldri ment å sitte med noe mer beviser enn deg for at noe er overlegent annet, men bare hva jeg har tro på og som er riktig for meg og verden slik jeg ser den. Skal jeg tusle rundt i krokene og være forsiktig med hva jeg skriver og debatterer i tilfelle jeg tråkker en liberalist eller kristenfundamentalist på tærne mener du? Neppe og man kan ikke presse noen til å skifte politiskideologi fordi alle skal måtte stille seg objektive og nøytrale til alle mulighetene vi måtte har

Og en ting kan jeg nok si deg, jeg syntes ikke Cruz fortjener noe som helst respekt, jeg syntes ikke kristenfundamentalister skal få det som de vil lenger, disse mørkemenn som lever av splitt og hersk og rangerer mennesker etter tro er ikke noe vi bare lenger skal jatte med eller godta, de må bekjempes. Disse må vi se for hva de er og vi kan ikke lenger sitte å se på landsdekkende hjernevask av barna våre, de burde ha en grunnfestet rett til å slippe unna indoktrineringen som nå finner sted i skolene og tilhørende aktiviteter. Religiøs indoktrinering av barn under 16 år må snart utløse en straffereaksjon!

Vi har nå heldigvis for første gang ett alternativ til løgnen og det er jo sekulære Sanders som har ett verdigrunnlag som spirer ut av vitenskap og fakta, alt annet er forvillende dumskap som vi aldri skal bøye oss for på det grunnlag av å være politisk korrekt. Republikanerene og Clinton er i den forstand samme ulla og like farlige. Sånne ledere som ikke befinner seg i samme virkelighet som oss andre vil alltid være i utakt og de vil alltid ha en bakenforliggende årsak til hva de sier og gjør, jeg mener Clinton ber visst til en eller annen fiktiv gud hver dag, dette er sykt og uverdig en leder i ett moderne samfunn. Religionen undertrykker millioner av mennesker hver dag også i Amerika og vi ser ut til å foreløpig la løgnen få fortsette å spres ut til folket ifra våre folkevalgte lederes talerstoler... Nå har vi en sjanse til å få slutt på det om dere bare klarer å velge inn riktig mann som president.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om min kunnskap, men din mangel på kunnskap. Dette kan umulig være kontroversielt, du kan umulig påstå at du faktisk er kompetent på de områdene jeg har nevnt? Jeg trenger ikke være det, fordi jeg hører på eksperter, og påstår ikke at alle som er uenige med meg er uinformerte, ikke vet sitt eget beste etc. Du, derimot, avviser eksperter og hevder å vite bedre enn alle andre.

Jeg er ikke "butthurt", jeg er ekstremt forbløffet over at du helt alvorlig mener at du vet så mye bedre enn alle andre når du ikke engang evner å kommentere forslagene din Sanders utover "jeg tror det vil funke" og "jeg liker kursen". Du kommer jo ikke med noe som helst konkret, bare store ord, likevel er det de andre som er "forført".

Jeg har reagert på hvordan du har holdt på lenge, men jeg har stort sett holdt munn. Når du likevel oppfatter det som skittkasting å poste meningsmålinger så ser jeg imidlertid ikke poenget med å gå stille i dørene lenger. Helt ærlig, du fremstår like informert som enkelte kjernekarer i Trump-tråden.

DET var under beltestedet. 

:)

Hvorfor du sikkert føler det sånn er fordi du har fått for deg at jeg har noen bevisbyrde overfor deg, men ingen har det, det er opp til deg og lese og ta en avgjørelse om hva som for deg virker riktig. Vi prater ikke om en matematisk formel her som enten har to streker under riktig svar eller så er det feil. Det er ikke din fakta mot min uvitenhet, det er din ideologi og oppfattelse av hvordan verden fungerer kontra min og Sanders sin. En ærlig sak som ingen skal trenge å unnskylde overfor noen. Noen stemmer med hjertet, andre med hodet, alle er vi forskjellige og det er sikkert mange forskjellige veier til utopia. https://berniesanders.com/issues/

Forøvrig, CNN Democrtatic Town Hall igår, her med Sanders:

https://www.youtube.com/watch?v=S4luqCG7RUs

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Hvorfor du sikkert føler det sånn er fordi du har fått for deg at jeg har noen bevisbyrde overfor deg, men ingen har det, det er opp til deg og lese og ta en avgjørelse om hva som for deg virker riktig. Vi prater ikke om en matematisk formel her som enten har to streker under riktig svar eller så er det feil. Det er ikke din fakta mot min uvitenhet, det er din ideologi og oppfattelse av hvordan verden fungerer kontra min og Sanders sin. En ærlig sak som ingen skal trenge å unnskylde overfor noen. Noen stemmer med hjertet, andre med hodet, alle er vi forskjellige og det er sikkert mange forskjellige veier til utopia. https://berniesanders.com/issues/

Forøvrig, CNN Democrtatic Town Hall igår, her med Sanders:

https://www.youtube.com/watch?v=S4luqCG7RUs

Med andre ord-

Trust in Jesus(Sanders), selv hvis objektive vurderinger sier noe annet.

Det bryr seg ikke om disse Trump supportere heller, de har tro på sin kandidaten som "says like it is", selv om eksperter sier at Trump tar feil!

Lenke til kommentar

Med andre ord-

Trust in Jesus(Sanders), selv hvis objektive vurderinger sier noe annet.

Det bryr seg ikke om disse Trump supportere heller, de har tro på sin kandidaten som "says like it is", selv om eksperter sier at Trump tar feil!

Det er når man sammenlikner disse to kandidater man viser virkelig politisk ignoranse, media der borte har prøvd på det samme hele valgkampen nettopp å få stemplet dem begge som politiske ekstremister og samme ulla. Men vi vet jo at å styre mot en sosial demokratisk modell er jo alt annet enn radikalt og farlig, men å få ut akkurat det budskapet har vist seg å ikke være så lett inntil nå.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Med andre ord-Trust in Jesus(Sanders), selv hvis objektive vurderinger sier noe annet.

Det er når man sammenlikner disse to kandidater man viser virkelig politisk ignoranse, media der borte har prøvd på det samme hele valgkampen nettopp å få stemplet dem begge som politiske ekstremister og samme ulla. Men vi vet jo at å styre mot en sosial demokratisk modell er jo alt annet enn radikalt og farlig, men å få ut akkurat det budskapet har vist seg å ikke være så lett inntil nå.

Når man bruker "hjertet" ovenfor "hjernen" og ignorer objektive fakta, så kan man gjør dårlig valg, selv om noe dårlige valg er verre enn andre dårlige valg. Din metoden til å vurdere er HELT LIKT måten Trump supportere, selv om Trump er kanskje verre enn Sanders.
Lenke til kommentar

Med andre ord-Trust in Jesus(Sanders), selv hvis objektive vurderinger sier noe annet.

Når man bruker "hjertet" ovenfor "hjernen" og ignorer objektive fakta, så kan man gjør dårlig valg, selv om noe dårlige valg er verre enn andre dårlige valg. Din metoden til å vurdere er HELT LIKT måten Trump supportere, selv om Trump er kanskje verre enn Sanders.

Nei nå tror jeg du har misforstått hva jeg mente. Jeg sier ikke at politikk på venstresiden med fokus på fordeling er en utopi eller at jeg på noen måte må hoppe over objektive fakta for å kunne se at dette ville kunne fungere i praksis. Det jeg mener med å stemme med hjertet er at man ikke nødvendigvis ser på det økonomiske, det som kan måles og veies i materiell og av konsum/profitt, som sagt før, det skal ikke bli penger av steder ungdom trenger. Dette er en vanskelig tanke for mange Amerikanere, der lite har livets rett om det ikke har vist seg som en suksess, som igjen bedømmes ut ifra profitt.

Det går på prioriteringer, og klart, Clinton og Sanders prioriterer forskjellig. Han med hjertet, hun med hjernen, om du vil. Mens republikanerne på sin side bruker verken eller... Og jeg tar da førstnevnte any day of the week fordi ett lykkelig samfunn kommer heller som ett resultat av en sunn, frisk og trygg befolkning, ikke nødvendigvis en rik.

Lenke til kommentar

Nei nå tror jeg du har misforstått hva jeg mente. Jeg sier ikke at politikk på venstresiden med fokus på fordeling er en utopi eller at jeg på noen måte må hoppe over objektive fakta for å kunne se at dette ville kunne fungere i praksis. Det jeg mener med å stemme med hjertet er at man ikke nødvendigvis ser på det økonomiske, det som kan måles og veies i materiell og av konsum/profitt, som sagt før, det skal ikke bli penger av steder ungdom trenger. Dette er en vanskelig tanke for mange Amerikanere, der lite har livets rett om det ikke har vist seg som en suksess, som igjen bedømmes ut ifra profitt.

Det går på prioriteringer, og klart, Clinton og Sanders prioriterer forskjellig. Han med hjertet, hun med hjernen, om du vil. Mens republikanerne på sin side bruker verken eller... Og jeg tar da førstnevnte any day of the week fordi ett lykkelig samfunn kommer heller som ett resultat av en sunn, frisk og trygg befolkning, ikke nødvendigvis en rik.

Som sagt, det er lite forskjell mellom måten du velger Sanders enn måten andre velger Trump, basert mer på tro på fantasier enn rene objektive fakta.
Lenke til kommentar

Som sagt, det er lite forskjell mellom måten du velger Sanders enn måten andre velger Trump, basert mer på tro på fantasier enn rene objektive fakta.

Nå skyr vel politikere fakta som pesten, så at man da kun kan basere sine valg på tro er vel ikke overraskende?

Alle untatt Sanders (ifølge Thoto) er uærlige. Fakta som beviser at han er litt uærlige med hans urealistisk forslag, aksepteres ikke Thoto fordi han bryr seg lite på sosioøkonomiske tall eller muligheten til at en større stat kan føre til mer gjeld/korrupsjon/avhengighet/arbeidsledighet osv.. Det går bra I Norge, så må USA med, selv om store forskjeller eksisterer mellom lille Norge og USA.

Hvis man bare tror på drømmen....kommer det til å skje!

Lenke til kommentar

Hvorfor du sikkert føler det sånn er fordi du har fått for deg at jeg har noen bevisbyrde overfor deg, men ingen har det, det er opp til deg og lese og ta en avgjørelse om hva som for deg virker riktig. Vi prater ikke om en matematisk formel her som enten har to streker under riktig svar eller så er det feil. Det er ikke din fakta mot min uvitenhet, det er din ideologi og oppfattelse av hvordan verden fungerer kontra min og Sanders sin. En ærlig sak som ingen skal trenge å unnskylde overfor noen. Noen stemmer med hjertet, andre med hodet, alle er vi forskjellige og det er sikkert mange forskjellige veier til utopia. https://berniesanders.com/issues/

Det er kraftig skyts, ja, men iom. at du stadig hevder at de som ikke støtter Sanders ikke vet sitt eget beste, er hjernevasket, er uinformerte etc., så er det noe du bør tåle.

Du gjentar stadig at det er snakk om ideologi. Det er feil. Effekten av minstelønn er ikke ideologi. Sanders sitt forslag er så skyhøyt at det sannsynligvis vil være ekstremt skadelig for de som har minst. Effekten av Sanders sin financial transactions tax er ikke ideologi, og alle med en 401k vil bli rammet hardt. At Gerald Friedman skriver science fiction er ikke ideologi. At Sanders sin healthcare-plan ikke går opp er ikke ideologi.

Kritikken min av Sanders går ikke på at han er mer til "venstre". Det handler ikke om mer omfordeling, det handler ikke om at han vil ha single payer, eller "gratis" college. Det handler om at de konkrete forslagene, ikke retningen eller ideologien, er dårlige eller fri fantasi. Det handler om at han undervurderer kostnade, og overvurderer innsparingene. Det er ikke realistisk, og hvis folk stemmer på han fordi de tror på det han sier så blir de lurt. Så vidt jeg vet har ikke du snakket om ett eneste forslag i detalj. Og nei, det holder ikke å si "se til Norge, de klarer det". Sanders sin plan er ikke en kopi av Norges helsevesen.

Så klart har du ingen bevisbyrde, du kan gjøre akkurat det du vil. Men, å stemple hundrevis av millioner som uvitende når du selv ikke har demonstrert at du i det hele tatt vet hva Sanders sin plattform er, eller kompetanse til å vurdere den, er ...

Lenke til kommentar

Thoto ser ikke de skyggelappene han selv har på (noe vi alle har litt vansker med).

Helt klart! Jeg mener det hjelper når en diskuterer saker med folk med helt forskjellige syn.

Utvilsomt, men selv da er det vanskelig, spesielt om man ikke har opplevd å innse sine egne feil tidligere og har fått en skolegang der logikk eller kritisk tenkning ikke akkurat er grunnstenen.

Lenke til kommentar

Bernie supporterne går litt stille i gangen nå som det har gått opp for dem at det blir Hillary som tar nominasjonen ja :p og ser ut som det ikke bare er her Bernie-folket imploderer og angriper hverandre, jaja.

At Bernie ikke kom til å få nominasjonen er jo noe mange av oss visste fra før men godt at folk følger med :)

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...