Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)

Thoto79

Anbefalte innlegg

Sanders gjorde meningsmålingene til skamme inatt!

Sjokkseier i Michigan

Bernie upsets Hillary in Michigan

Som Sheasy skrev over så regnet de med 99% sikkerhet at Clinton skulle vinne delstaten, aldri før har meningsmålinger tatt mere feil der de spådde en Clinton seier på ca 20%.

I Missisippi gikk det derimot som ventet på ett braknederlag, det er noe med Hillary og rednecks... :) Alt i alt endte natten da med 27 delegater til Sanders og 26 til Clinton.

Redneckere er republikanere for det meste. Det er minoritetene hun dominerer som har mer tillit i Clinton enn Sanders. Kanskje bedre å si at "det er noe med Niggerne"?

Vel,  det der hadde vært politisk ukorrekt selv for the Drumph tror jeg.. :)

Og kanskje dette er politisk ukorrekt over there også, hva vet jeg, men hvorfor så stor andel av minoriteter stemmer på Trump og Clinton kan vel ha noe å gjøre med nettopp det Sanders prøver å fortelle oss, nemlig at gratis skolegang og utdannelse ikke er det dummeste å få på plass for å øke folkets samfunnsmessig kompetanse og evnen til å kunne ta reflekterte valg som gangner dem selv og Amerika. Vranglære er roten til mye ondt, også i form av stemmer til Trump og disse andre kandidater som ikke kjemper folkets sak, selv om de gir inntrykk av dette. Med ett høyere kunnskapsnivå blant befolningen, ville flere ha kunnet avsløre dette og valgene hadde blitt tatt på mer rasjonelt grunnlag enn hva vi ser er tilfellet i sør-statene idag.

Så da er det vel bare for meg å vente på tilsvaret ifra jjkoggan vedr min arroganse og uvitenhet... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vranglære er roten til mye ondt, også i form av stemmer til Trump og disse andre kandidater som ikke kjemper folkets sak, selv om de gir inntrykk av dette. Med ett høyere kunnskapsnivå blant befolningen, ville flere ha kunnet avsløre dette og valgene hadde blitt tatt på mer rasjonelt grunnlag enn hva vi ser er tilfellet i sør-statene idag.

Så da er det vel bare for meg å vente på tilsvaret ifra jjkoggan vedr min arroganse og uvitenhet... ;)

Hmm, mao med bedre inndoktrinering i offentlige skoler ville befolkningen bli mer enige med dine synspunkter enn de er idag. ;)

Lenke til kommentar

Vranglære er roten til mye ondt, også i form av stemmer til Trump og disse andre kandidater som ikke kjemper folkets sak, selv om de gir inntrykk av dette. Med ett høyere kunnskapsnivå blant befolningen, ville flere ha kunnet avsløre dette og valgene hadde blitt tatt på mer rasjonelt grunnlag enn hva vi ser er tilfellet i sør-statene idag.

Hmm, mao med bedre inndoktrinering i offentlige skoler ville befolkningen bli mer enige med dine synspunkter enn de er idag. ;)

Må gjerne kjøre dette gratis i privatskolers regi også for min del, har bare litt dårlig erfaring med alt som skal være "gratis" når det kommer til privat sektor og har dermed litt lite trua på at de vil strekke seg etter å øke den generelle samfunnskapen foran den altomfattende profittjakten, så da får vi vel ta til takke med det offentlige og heller prøve å få rustet opp denne tilstrekkelig da. Dette da på tross av at en og annen liberalist tror at dette vil føre landet ut i det totalitære... hehe dere om det.

Lenke til kommentar

Clinton - 12 stater, 769 delegater
Sanders - 9 stater, 552 delegater

Bernie har vunnet 4 av de siste 6 statene etter Super Tuesday 1 Mars. Kanskje velgerne hans har funnet ut at de må ut og stemme.

Clinton vinner stort sett bare republikanske stater med velgere som ikke har noe de skulle ha sagt, når presidentvalget står 6 November.

Lenke til kommentar

Clinton - 12 stater, 769 delegater

Sanders - 9 stater, 552 delegater

Bernie har vunnet 4 av de siste 6 statene etter Super Tuesday 1 Mars. Kanskje velgerne hans har funnet ut at de må ut og stemme.

Clinton vinner stort sett bare republikanske stater med velgere som ikke har noe de skulle ha sagt, når presidentvalget står 6 November.

Det er håp i hengende snøre ja  :thumbup:

Lenke til kommentar

Han er den eneste gode kandidaten i valget, så definitivt!

Kampanjen har mye penger igjen å bruke, og det er fler nordlige og liberale stater enn såkalte "purple" (konservative, republikanske) som skal ha nominasjonsvalg fremover, så Bernie kan fort begynne å ta innpå. Han er populær i midtvesten også, blandt arbeidsfolk og uavhengige.

15 mars er det Florida (246), Illinois (182), Missouri (84), North Carolina (121), Ohio (159)

Da kan han alikevel få et nytt skudd for baugen, da Hillary nok vil ta hvertfall Florida, Illinois (Obamas hjemstat) og North Carolina.

Først etter det, en måned senere i April, Mai og Juni kommer de Bernie-sterke statene inn. Får bare håpe folk bevarer optimismen inntil det punktet.

Lenke til kommentar

Ja syntes det hele ser mye lysere ut etter gårsdagen! Tror han kan komme til å ta nesten alle de tradisjonelle demokratiske statene slik det ser ut nå, det er vel knapt bare Massachusetts og Iowa Clinton har tatt av disse. Vinner man viktige stater i nord øst som New York og Pennsylvania, samt Florida og hele vestkysten, så tror jeg det faktisk går all the way. Og det kan vel uansett umulig være positivt for Clinton at hun sitter igjen med flertall i bare stater som sannsynligvis kommer til å stemme Republikansk ved valget..

Ganske bra oversikt over stater og delegater nedover siden her:

https://ballotpedia.org/2016_presidential_nominations:_calendar_and_delegate_rules#Democratic_Party

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant? Da bør man se bort fra stater som kommer til å stemme på den demokratiske kandidaten uansett også.

Forresten. Selv med overraskelsen i Michigan endte Sanders langt bak gårsdagens target fra 538.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant? Da bør man se bort fra stater som kommer til å stemme på den demokratiske kandidaten uansett også.

Forresten. Selv med overraskelsen i Michigan endte Sanders langt bak gårsdagens target fra 538.

Nei ikke annet enn at det kan slå uheldig ut for henne mer enn for Sanders med tanke på å dra i land en demokratisk seier i møte med republikanerne til høsten. I disse tradisjonelt sett "sikre" demokratiske statene hun nå har tapt for Sanders kan man fort se for seg at store deler av den demokratiske velgermassen stemmer republikansk om alternativet blir Clinton.

Han har vel generelt sett havnet langt bak på mange polls og predictions som han har gjort til skamme og med tanke på oppmøte og engasjement i forbindelse med gårsdagens rally i Florida, så kan nok dette bli veldig spennende framover:)

https://www.youtube.com/watch?v=EH3USMYCmdU

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det slå dårlig ut? Sikre stater er sikre stater, like mye som umulige stater er umulige stater. Se på alle stater eller bare svingstater, annet er tull.

Sanders har ikke gjort annet enn polls i Michigan til skamme. 538 har 100 % i alle andre stater hittil.

Lenke til kommentar

Sjansene hans øker for hver dag, det er nok vanskelig å beregne det folkelige engasjementet han skaper og hvordan denne politiske bølgen vil slå over Amerika som jo er det første i sitt slag. Mange tror at det vil akselerere i forhold til antall mennesker som nåes av det forfriskende politiske budskapet han bringer. Jeg ser ikke lenger på Clinton som storfavoritt og store deler av superdelegatene vil snu om de ser det går mot Sanders seier, slik de også gjorde med Obama.

Lenke til kommentar

Superdelegatene vil stemme på den som har flest "vanlige" delegater, de er bortimot irrelevante foreløpig.

Sanders må vinne hver eneste stat med 8 prosentpoeng for å bli nominert. Neste tirsdag skal fire av de 10 største statene stemme, og Clinton er favoritt i alle. Sanders er bortimot avhengig av fire Michigan-resultat der. Og, selv med et ekstremt resultat i Michigan endte Sanders med to delegater mer enn 538 sitt target, mens han havnet 9 delegater under i Mississippi.

Bakken er fortsatt ekstremt bratt.

Lenke til kommentar

Sanders gjorde meningsmålingene til skamme inatt!

Sjokkseier i Michigan

Bernie upsets Hillary in Michigan

Som Sheasy skrev over så regnet de med 99% sikkerhet at Clinton skulle vinne delstaten, aldri før har meningsmålinger tatt mere feil der de spådde en Clinton seier på ca 20%.

I Missisippi gikk det derimot som ventet på ett braknederlag, det er noe med Hillary og rednecks... :) Alt i alt endte natten da med 27 delegater til Sanders og 26 til Clinton.

Redneckere er republikanere for det meste. Det er minoritetene hun dominerer som har mer tillit i Clinton enn Sanders. Kanskje bedre å si at "det er noe med Niggerne"?

Vel, det der hadde vært politisk ukorrekt selv for the Drumph tror jeg.. :)

Og kanskje dette er politisk ukorrekt over there også, hva vet jeg, men hvorfor så stor andel av minoriteter stemmer på Trump og Clinton kan vel ha noe å gjøre med nettopp det Sanders prøver å fortelle oss, nemlig at gratis skolegang og utdannelse ikke er det dummeste å få på plass for å øke folkets samfunnsmessig kompetanse og evnen til å kunne ta reflekterte valg som gangner dem selv og Amerika. Vranglære er roten til mye ondt, også i form av stemmer til Trump og disse andre kandidater som ikke kjemper folkets sak, selv om de gir inntrykk av dette. Med ett høyere kunnskapsnivå blant befolningen, ville flere ha kunnet avsløre dette og valgene hadde blitt tatt på mer rasjonelt grunnlag enn hva vi ser er tilfellet i sør-statene idag.

Kanskje disse niggere og redneckerne er mer enige med nobelprisvinneren økonomen Friedman enn en politiker som heter Sanders for hva som er best for landet i det lange sikt?
Lenke til kommentar

Vel, det der hadde vært politisk ukorrekt selv for the Drumph tror jeg.. :)

Kanskje disse niggere og redneckerne er mer enige med nobelprisvinneren økonomen Friedman enn en politiker som heter Sanders for hva som er best for landet i det lange sikt?

Vi alle kan dra fram økonomer om det er det det skal stå på, hva med en av Amerikas fremste som jobbet i Clinton administrasjonen?

https://www.youtube.com/watch?v=9RSpMz6Snwk

Dette er ikke svart/hvitt, man har nok flere veier til "målet" og det går like mye på ideologi som noe annet. Noen vil beholde korrupsjonen for de at de tjener på det, andre vil få slutt på det koste hva det koster vil. Så får det bli opp til hver enkelt, make your choice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...