Bruker-163290 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det er ikke mange svingene vekk fra startsiden.no du skal før Clinton blir omtalt som det, men det gjelder vel alle kandidatene. Om folk stemmer Trump på pur kan det fort bli farlig. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Voting with their middle finger, som dem sier. Det syder ikke av gjennomtenkt nei. På en annen side så burde paradoksalt nok alle med vettet i forstand strengt tatt håpe på Trump ettersom polls viser at han ikke vil stå seg mot Bernie. Det er selvfølgelig bekymringsverdig at overtaket på 13% har krympet til 6%, men det er jo også uten tanke på hvordan Trump vil bli avkledd i en debatt dem imellom. Da nytter det ikke lenger å komme trekkende med "crazy commie" og "make them build a wall." .... Den lille kristenfundamentalisten Cruz må være ønskemotstander nr to, mens det vil være helt åpent med Rubio. http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_sanders-5565.html Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Exit polls fra SC: http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/primaries/SC Jeg gikk lei mot slutten, men her er noen interessante funn. - De under 30 foretrekker Sanders, resten Clinton. - Clinton leder 60-40 blant menn, 74-26 blant kvinner. Markant forskjell. - Hvite lener mot Sanders (42-58), mens svarte helt klart foretrekker Clinton (84-16). Mer bevis for at Sanders virkelig sliter med minoriteter. - Hvite menn stemmer Sanders (32-68), hvite kvinner omtrent likt (49-51) - Blant svarte stemmer både kvinner og menn helt klart Clinton. - For inntekt er ledelsen til Clinton minst blant de med høyest familieinntekt. - Clinton leder klart blant de som har stemt før (75-24), Sanders leder klart blant de som ikke har stemt før (30-70) - Clinton sterkest blant de som identifiserer seg som demokrater, Sanders blant de uavhengige. - Clintons ledelse svakest blant de som sjeldent går i religiøse seremonier. Den typiske Sanders-velgeren virker å være en ung, hvit mann fra en relativt velstående familie. Ung og hvit de to viktigste karakteristikkene. Det stemmer bra med mine priors. Edit: Nyere tall viser visstnok at Clinton vant hvite stemmer knepent, men jeg finner ingen kilde. Ved 74 % talte stemmer leder Clinton med enorme 50 prosentpoeng. Prognosene var så vidt jeg vet rundt 25 %, hvor Nate Silver hadde den største marginen med 38 %. Edit 2: 98,4 % av stemmene talt. 73,5 % til Clinton, 26 % til Sanders. 47,5 prosentpoeng skiller. Endret 28. februar 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Ja det gikk vel som ventet i SC, selv om få klarer å vri hodet sitt helt dit til å skjønne hvordan minoritetsvelgere stemmer Clinton foran Sanders, og visstnok er det ikke politiske grunner men kun kjendisfaktoren hvor "alle" har hørt om Clnton og "ingen" hadde hørt om Sanders før seneste tiden. At hun får de kvinnelige velgerne er like banalt, altså først og fremst på det grunnlag av at Hillary tross alt er kvinne. Rent politisk er det få som ikke ser at Sanders også her hadde vært det beste valget da han har kjempet for likestilling lenge før noen andre brydde seg, som han også har gjort med det meste annet som nå er valgflesk for Hiillary. Det er en missoppfatelse i folket om at man "safer" demokratene seier ved å stemme Clinton, når sannheten jo er en helt annen. Det er Sanders som stiller sterkest head to head mot samtlige av de republikanske kandidatene om man skal tro alle målinger som er gjort rundt dette til nå (se to poster opp). Men infoen går dessverre ikke helt ut til folket, mye fordi media (også liberal media som MSNBC) ønsker en Clinton seier. Uansett, det blir litt være eller ikke være nå med tanke på super tirsdag. I sør-statene er vel en Clinton seier mer eller mindre sikra av ovenstående årsaker, men det spekuleres i at Sanders kan vinne Massachusetts, Minnesota, Colorado og selvfølgelig Vermont. Skulle Clinton stikke av med seieren i disse statene (med unntak av Vermont som jo Sanders nær sagt er sikret seier) i tillegg til sør statene, så er det nok bare å ønske henne lykke til mot Trumpeten... Resultatene foreligger vel imorgen tidlig. Go Bernie! Endret 1. mars 2016 av Thoto79 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Det gikk ikke som ventet i SC. Silver hadde størst spread, med 38. De fleste ventet 20-25. Det ble 47,5. Min spådom: Sanders vinner Vermont + Colorado eller Oklahoma. Kanskje begge. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Ja det gikk vel som ventet i SC, selv om få klarer å vri hodet sitt helt dit til å skjønne hvordan minoritetsvelgere stemmer Clinton foran Sanders, og visstnok er det ikke politiske grunner men kun kjendisfaktoren hvor "alle" har hørt om Clnton og "ingen" hadde hørt om Sanders før seneste tiden. At hun får de kvinnelige velgerne er like banalt, altså først og fremst på det grunnlag av at Hillary tross alt er kvinne. Rent politisk er det få som ikke ser at Sanders også her hadde vært det beste valget da han har kjempet for likestilling lenge før noen andre brydde seg, som han også har gjort med det meste annet som nå er valgflesk for Hiillary. Det er en missoppfatelse i folket om at man "safer" demokratene seier ved å stemme Clinton, når sannheten jo er en helt annen. Det er Sanders som stiller sterkest head to head mot samtlige av de republikanske kandidatene om man skal tro alle målinger som er gjort rundt dette til nå (se to poster opp). Men infoen går dessverre ikke helt ut til folket, mye fordi media (også liberal media som MSNBC) ønsker en Clinton seier. Uansett, det blir litt være eller ikke være nå med tanke på super tirsdag. I sør-statene er vel en Clinton seier mer eller mindre sikra av ovenstående årsaker, men det spekuleres i at Sanders kan vinne Massachusetts, Minnesota, Colorado og selvfølgelig Vermont. Skulle Clinton stikke av med seieren i disse statene (med unntak av Vermont som jo Sanders nær sagt er sikret seier) i tillegg til sør statene, så er det nok bare å ønske henne lykke til mot Trumpeten... Resultatene foreligger vel imorgen tidlig. Go Bernie! Litt forvirret logikk. Folk stemmer på Clinton fordi de ikke kjenner Sanders (du vet hva som er best for dem, som allvitende og alle som er uenige er ignorante) men Sanders skal slå Trump i general election! Vanskelig å vite hva som skal skje i November hvis folk ikke kjenner vel kandidaten? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Det gikk ikke som ventet i SC. Silver hadde størst spread, med 38. De fleste ventet 20-25. Det ble 47,5. Min spådom: Sanders vinner Vermont + Colorado eller Oklahoma. Kanskje begge. Tenkte på at det aldri var noen tvil i forkant hvem som skulle vinne South Carolina i likhet med Tennessee, Texas, Alabama og Virginia denne runden, paradoksalt nok på grunn av mange minoritetsvelgere. Har håp om seier i Vermont, Massachusetts, Colorado, Minnesota.og kanskje Oklahoma også ja, men det skal nok holde hardt å få dem alle. Litt om Super Tuesday i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Duket-for-en-Trump-bolge-8375109.html TyT Democratic Primary Election Predictions: https://www.youtube.com/watch?v=D7X5pVRV3Dk Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Joda. Men, det er tross alt ikke winner takes all. SC ble en massakre, og få/ingen forutså hvor ille det kom til å bli. Differanser er viktige. Sjansen for at Sanders vinner Mass er veldig liten. Minnesota ikke mye bedre. Jeg ville roet litt ned med pratet om at du vet så mye bedre enn svarte hva som er bra for dem. Det gir meg en dårlig smak i munnen. Endret 1. mars 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Joda. Men, det er tross alt ikke winner takes all. SC ble en massakre, og få/ingen forutså hvor ille det kom til å bli. Differanser er viktige. Sjansen for at Sanders vinner Mass er veldig liten. Minnesota ikke mye bedre. Jeg ville roet litt ned med pratet om at du vet så mye bedre enn svarte hva som er bra for dem. Det gir meg en dårlig smak i munnen. Nå må du å koggan snart slutte å koke til hva som skjer og skal skje i tråden her, jeg er ingen journalist og dette er ingen nøyral tråd og jeg står ikke til valg, det er det derimot Sanders som gjør noe jeg prøver å fremme her. Hva som får dere til å tro at her skal det være en politisk nøytral tråd hvor mine personlige meninger ikke har plass, har gått veldig feil og misforstått det hele Man burde strengt tatt få en viss pekepinn om hvilken vinkling denne tråden har om man leser førstepost.. Uansett, diskuter i vei så busta fyker her men dropp dette at "du burde ikke uttale deg om noe fordi du ikke vet hva som er best for dem". Selvfølgelig har jeg en mening om hvilken politikk jeg tror fungerer best både for meg og andre, på lik linje som du og alle andre politisk engasjerte også sikkert har en mening om det meste. Nok om det, tilbake til temaet som tross alt er Bernie. Her kommenterer han blant annet black votes etter SC tapet. Han skjønner nok like lite som meg om hvordan Hillary kan sitte igjen med stemmen til disse velgerne: https://www.youtube.com/watch?v=_0dpgZ8QXF8 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg sier bare at det er ekstremt nedlatende. Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Nå må du å koggan snart slutte å koke til hva som skjer og skal skje i tråden her, jeg er ingen journalist og dette er ingen nøyral tråd og jeg står ikke til valg, det er det derimot Sanders som gjør noe jeg prøver å fremme her. Hva som får dere til å tro at her skal det være en politisk nøytral tråd hvor mine personlige meninger ikke har plass, har gått veldig feil og misforstått det hele Man burde strengt tatt få en viss pekepinn om hvilken vinkling denne tråden har om man leser førstepost.. Uansett, diskuter i vei så busta fyker her men dropp dette at "du burde ikke uttale deg om noe fordi du ikke vet hva som er best for dem". Selvfølgelig har jeg en mening om hvilken politikk jeg tror fungerer best både for meg og andre, på lik linje som du og alle andre politisk engasjerte også sikkert har en mening om det meste. Nok om det, tilbake til temaet som tross alt er Bernie. Her kommenterer han blant annet black votes etter SC tapet. Han skjønner nok like lite som meg om hvordan Hillary kan sitte igjen med stemmen til disse velgerne: https://www.youtube.com/watch?v=_0dpgZ8QXF8 Tok ikke lang tid før hykleriet viste seg i sin helhet Youtube videoer? I dette forumet? Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Ikke bli for skuffet da om Bernie ikke lever opp til forventningene. Endret 1. mars 2016 av geita_ Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Bra kilde. https://twitter.com/CNNBreakngNew/status/701529768420728832 https://twitter.com/CNNBreakngNew/status/690635441335238657 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Jeg sier bare at det er ekstremt nedlatende. Nei, det hadde vært nedlatende om jeg hadde sagt at de stemmer feil fordi de ikke skjønner bedre eller ikke forstår hva som er best for dem, men det jeg sier er at de stemmer mot sin hensikt fordi de ikke vet bedre ettersom Clinton har navnet og media på sin side og Sanders blir naturlig nok litt borte i dette sirkuset. Flere har jo prøvd som Killah Mike og Cornel West m.f. og få Sanders policies ut til folket, men klart det er vanskelig å nå ut til alle under slike omstendigheter, noe resultatet ifra SC viste. https://www.youtube.com/watch?v=pACLnwDe7Ms Hvor mange prosent av minoritetsvelgerene tror du har hørt om Sanders og i det hele tatt vet hva politikken hans innebærer kontra Clinton? Jeg tror at om dette tallet hadde vært likt så hadde valgresultatene også vært omvendt i disse kretser, det er en ærlig sak og ikke noe nedlatende overfor noen, til nød kanskje Clinton men det får så være, frogner frua klarer seg helt fint selv hun med hele corporate media på sin side som jo strengt tatt er så godt som alt av kanaler inkl MSNBC, noe Hardball med Chris Matthews tydelig viser der Clinton biasen ligger i tjukke lag. Endret 1. mars 2016 av Thoto79 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 "Frognerfrua" har en veldig solid CV ift. minoriteter, det er mer enn nok gode grunner til å stemme Clinton. Du antar at det er fordi svarte ikke vet bedre, helt uten grunnlag. Hva om de faktisk ikke er enige med Sanders? Og ja, hva er Sanders sin politikk for å hjelpe minoriteter? Omtrent hver gang han blir spurt om minoriteter skifter han tema til banker, Wall Street og "the billioneers". Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 "Frognerfrua" har en veldig solid CV ift. minoriteter, det er mer enn nok gode grunner til å stemme Clinton. Du antar at det er fordi svarte ikke vet bedre, helt uten grunnlag. Hva om de faktisk ikke er enige med Sanders? Og ja, hva er Sanders sin politikk for å hjelpe minoriteter? Omtrent hver gang han blir spurt om minoriteter skifter han tema til banker, Wall Street og "the billioneers". Det er mye som blir sagt..., essensen i dette må være menneskesynet til disse to kandidatene og kontinuitet med tanke på å handle konsekvent etter ett riktig stilt moralsk kompass. Syntes Sanders kommer best ut i den forstand. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 "Omtrent hver gang han blir spurt om minoriteter skifter han tema til banker, Wall Street og "the billioneers"" De gangene jeg har hørt Bernie snakke om det pleier han å være ganske tydelig, siden det er såppass ofte, kan du ikke vise en av de gangene? Jeg føler jeg har sett noen intervjuer, taler osv nå, har ikke sett han styre unna det spørsmålet ennå. Han drar ofte inn wall street, det er fordi han planlegger å beskatte wall street for å gjøre colleges "tuition free". Jeg synes han gir ganske presise svar, og svarene kommer fra en mann med brennende hjerte og god politisk kunnskap om afroamerikanerne i USA. Veldig ofte har jeg hørt han snakke om fengselssituasjonen i USA, og den store delen unge afroamerikanere. Bernie mener at å få unge afroamerikanere i skole er lettere om skolen er langt billigere, og ved å gi skolegang og muligheter for jobber som betaler ok, gi de en slags fremtid. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Nei, det kan jeg ikke, jeg skriver ikke notater fra taler. Men, "omtrent hver gang" var nok en overdrivelse. Clinton snakker også om fengselssituasjonen. Hun snakker om utdanning, om politivold, om rasisme etc. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Sanders gjør sin borgerplikt hjemme i Vermont: https://www.youtube.com/watch?v=dn3afgjJapQ Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Nei, det kan jeg ikke, jeg skriver ikke notater fra taler. Men, "omtrent hver gang" var nok en overdrivelse. Clinton snakker også om fengselssituasjonen. Hun snakker om utdanning, om politivold, om rasisme etc. Selv ikke ofte kunne beskrevet det. Bernie's valgkamp har jo dreid seg utrolig mye om akkurat det temaet. Det er liksom en av salgspunktene hans. Hva Clinton gjør har lite med dette å gjøre, så jeg regner at den var til Thoto79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå