MissJuly Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Hei. I dag gikk en gjeng med 4 barneskoleelever til verks med en sparkesykkel som de (med vilje) slo på 5 biler på parkeringen utenfor skolen deres, deriblandt min. Fikk en dyp ripe i den nye bilen min, men langt i fra så ille som de andre bilene som de først hadde gått løs på.. Mine spørsmål er: 1) er det kun det aktuelle barnet som holdt og slo med sparkesykkelen som medfører ansvar, eller vil man si at alle 4 drar med seg solidaransvar? De deltok og byttet på for øvrig, men det var kun en av dem som forårsaket skaden på min bil. 2) Hvis det er flere som har deltatt: Innebærer solidaransvaret at alle 4 foreldrepar deler på kostnadene inntil 5000 for skader eller kan de hver for seg holdes for opptil 5000? Taksten på min bil kom på 10.000 men regner med de andre har langt høyere. Endret 15. september 2015 av MissJuly Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Jamfør skadeserstatningslovens § 1-2, svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Om de fem bilene ble ramponert på samme tidspunkt/sted så er det bare snakk om én skadevolding. Hvert foreldrepar svarer for 5.000 kroner hver. Det vil si at den samlede erstatningspotten er på 20.000 kroner – selv om det samlede skadeomfanget antakeligvis er høyere. Solidaransvaret som er lovfestet i § 5-3 fastslår at når flere er pliktig til å betale erstatning for samme skade, så svarer en for alle og alle for en. Dette betyr at man kan gå på én av skadevolderne for hele erstatningsbeløpet. Det motsatte av solidaransvar er pro-rata-ansvar – da er hver skadevolder bare ansvarlig for en forholdsmessig del av kostnadene for skadevoldingen. I denne saken er det uhensiktsmessig å bare gå på ett foreldrepar for å få skadene erstattet, da maksbetalingen fra hvert par er 5.000,- kroner. Slik jeg ser det har det ingenting betydning hvem som slo bilen din. Alle var med på den ene skadevoldingen som involverte fem biler. –––––– For øvrig kan også barnas alder ha noe å si for erstatningsspørsmålet. Nå er ikke erstatningsrett mitt sterkeste felt, kanskje Herr Brun eller krikkert titter innom og korrigerer. Endret 15. september 2015 av Star Fox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå