Gå til innhold

Gjennomsnittslønn for alder 22 år

Webspire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28300 er snitt månedslønn fra 0-24 år.

Men er snittlønnen det du skal strekke deg etter?

Skulle tro at om du var ingeniør eller om du jobber i kassa på Statoil skulle ha noe å si også, men mulig jeg tar feil...

Trodde snittet lå høyere en som så.

Tenkte å sikte meg inn mot lønnstrinn 47 og forhandle meg ned til trinn 46 som er ca 39.480,- Men det er kanskje litt for ambiøst mtp alderen min og med at jeg kun har gått videregående skole? Eller..?

Lenke til kommentar

20 300  28 300 kr som gjennomsnittslønn må vell nødvendigvis kun være basert på dei mellom 0-24 år som er i 100% stilling vell? Flesteparten av 22 åringane er vel ikkje i full jobb i så ung alder?

Uansett, å sikte seg inn på å kreve nesten ein halv million i året med kun VGS er litt vell ambisiøst ja.

Då må du i tilfelle ha eit fagbrev innanfor ei attraktiv næring, og sjølv då får ein nok ikkje ei slik lønn som grunnlønn. Med overtids- og ekstraarbeid kan du nok ende opp med å få ei slik utbetaling, men ikkje som grunnlønn.

Edit: Sneik seg inn ein trykkfeil.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

28300 er snitt månedslønn fra 0-24 år.

Men er snittlønnen det du skal strekke deg etter?

Skulle tro at om du var ingeniør eller om du jobber i kassa på Statoil skulle ha noe å si også, men mulig jeg tar feil...

Syns det høres veldig høyt ut hvis man ikke har høyere en videregående.

Det er også vanskelig å få jobb før man er 18 år, fleste får kanskje maks 50% stilling.

Om noen har høyere en dette, høres det rart ut.

Lenke til kommentar

I visse yrker teller ikke utdannelsen så mye i forhold til hvor høy lønn man kan få. Det kan f.eks. være resultatorienterte yrker som salg eller andre yrker der alder/ansenitet ikke teller som gir unge mennesker meget høy lønn hvis de presterer godt. Jeg var selv i en sånn type jobb når jeg var på den alderen og lå langt over snittet på tross av kun VGS.

Men for TS tror jeg nok at nåværende lønn og arbeidsoppgaver er det som teller mest i forhold til hva man kan forvente å tjene.

Lenke til kommentar

Syns det høres veldig høyt ut hvis man ikke har høyere en videregående.

Det er også vanskelig å få jobb før man er 18 år, fleste får kanskje maks 50% stilling.

Som nevnt, er det for de i 100% stilling, er de tallene som er relevant for TS også, i den grad snittlønn på alder er relevant.

Du kan hente ut tallene selv på SSB.

Om noen har høyere en dette, høres det rart ut.

28300 er ikke så mye, husk at alle er med i statestikken, ikke bare "vanlige" folk. Altså, er det både millionærer og milliardærer som er med.

Men, veldig mange i norge tjener over dette når de er 24 år gamle...

Lenke til kommentar

Hva har du idag? 

Jeg er 20 og har 400 som startlønn, så lønnstrinn 47 trenger ikke være helt bak mål som andre antyder til her. Er du flink, og bedriften vil beholde deg får du det nok :-) 

480'000 pluss overtid hørtes meget ambisiøst ut... Hvilken jobb er det du sikter til? Det er jo omtrentlig startlønna til Nito-ingeniører og lærere med lektor-utdanning. 

Det kommer jo veldig an på hva du faktisk jobber med, ansvar osv osv...

Nå vet jeg ikke hva dere legger i ansvar, det er en person over meg som er ansvarlig for de arbeidsoppgavene jeg utfører. Men man må jo ha tiltro til meg da jeg er systemadministrator med alle tilganger til bedriftens infrasrtuktur (har blant annet programmert noen tilleggsfunksjoner til systemene).

Kort om bedriften sånn at dere kan hjelpe meg med å vite hva jeg skal kreve:

Bedriften jeg jobber for ligger normalt med et overskudd på 150-300 milloner kroner etter før skatt hvert år (fjor var det rundt 280 mill overskudd etter før skatt).

I bedriften er det kun 20 ansatte. Lønnsnivået i bedriften er i gjennomsnitt høyere en andre steder da det var en veldig "gavmild" sjef før han som er sjefen nå (til min sorg når lønnsforhandlingene kommer).

Mine arbeidsoppgaver:

- IT vedlikehold, programmering, serverinfrastruktur (patche servere og kontakt person for deler av infrastrukturen), hjelpe medarbeidere med IT problemer, mediedesign, IT innkjøp og annen generell IT. Er det sykdom og mye pågang sitter jeg også på telefonkø for å hjelpe kundene våre.

Det siste året har jeg handlet IT utstyr og licenser for ca 600.000,- (om det har noe å si mtp ansvar).

Vet at bedriften veldig gjerne vil beholde meg etter at kontrakten min går ut, da jeg har fått signaler fra alle hold. Men de ønsker jo arbeidskraften jeg kan tilby rimligst mulig.

I forrige lønnsforhandling var sjefen veldig på med det at jeg hadde lite å vise til på papiret mtp skole osv. Heldigvis hadde jeg noen gode referanser og viste til prosjekter jeg hadde utført. Som gjorde at jeg fikk jobben den gangen. Nå kan jeg vel vise til det jeg har utviklet og gjort for bedriften i ansatt perioden. Så da teller kanskje ikke "skole papiret" så mye lenger, eller?

Så hva kan jeg kreve av bedriften mòntro?

Endret av Webspire
Lenke til kommentar

Hva har du idag? 

Jeg er 20 og har 400 som startlønn, så lønnstrinn 47 trenger ikke være helt bak mål som andre antyder til her. Er du flink, og bedriften vil beholde deg får du det nok :-) 

480'000 pluss overtid hørtes meget ambisiøst ut... Hvilken jobb er det du sikter til? Det er jo omtrentlig startlønna til Nito-ingeniører og lærere med lektor-utdanning. 

Det kommer jo veldig an på hva du faktisk jobber med, ansvar osv osv...

Nå vet jeg ikke hva dere legger i ansvar, det er en person over meg som er ansvarlig for de arbeidsoppgavene jeg utfører. Men man må jo ha tiltro til meg da jeg er systemadministrator med alle tilganger til bedriftens infrasrtuktur (har blant annet programmert noen tilleggsfunksjoner til systemene).

Kort om bedriften sånn at dere kan hjelpe meg med å vite hva jeg skal kreve:

Bedriften jeg jobber for ligger normalt med et overskudd på 150-300 milloner kroner etter skatt hvert år (fjor var det rundt 280 mill overskudd etter skatt).

I bedriften er det kun 20 ansatte. Lønnsnivået i bedriften er i gjennomsnitt høyere en andre steder da det var en veldig "gavmild" sjef før han som er sjefen nå (til min sorg når lønnsforhandlingene kommer).

Mine arbeidsoppgaver:

- IT vedlikehold, programmering, serverinfrastruktur (patche servere og kontakt person for deler av infrastrukturen), hjelpe medarbeidere med IT problemer, mediedesign, IT innkjøp og annen generell IT. Er det sykdom og mye pågang sitter jeg også på telefonkø for å hjelpe kundene våre.

Det siste året har jeg handlet IT utstyr og licenser for ca 600.000,- (om det har noe å si mtp ansvar).

Vet at bedriften veldig gjerne vil beholde meg etter at kontrakten min går ut, da jeg har fått signaler fra alle hold. Men de ønsker jo arbeidskraften jeg kan tilby rimligst mulig.

I forrige lønnsforhandling var sjefen veldig på med det at jeg hadde lite å vise til på papiret mtp skole osv. Heldigvis hadde jeg noen gode referanser og viste til prosjekter jeg hadde utført. Som gjorde at jeg fikk jobben den gangen. Nå kan jeg vel vise til det jeg har utviklet og gjort for bedriften i ansatt perioden. Så da teller kanskje ikke "skole papiret" så mye lenger, eller?

Så hva kan jeg kreve av bedriften mòntro?

Har du fastlønn? Vakt ordning? Overtid? Hvor holder bedriften til? Hvor mange år har du i bedriften? Om du har 2 år i bedriften, men uten fagbrev ville jeg sett meg fornøyd med lønn over 430 i førsteomgang. Litt avhengi av mine første spørsmål. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...