Tangent Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Holder på å bygge en mini-ITX maskin til krapylet. Kabinettet er et Cooler Master Elite 110 - ikke det at det er så interessant i denne sammenheng. Har kjøpt en Corsair H55 vannkjøler til CPU'en, men ble plutselig noe i tvil om tilkobling av vifte og pumpe. Begge har 3-pins kontakt, men hvem bør kobles hvor for optimal effekt ? Jeg trodde først at pumpa kobles til CPU-fan på HK og at vifta som skyver lufta gjennom radiatoren kunne kobles til vilkårlig 3/4-pin kontakt tilgjengelig for vifter på HK.... Men så slo det meg at pumpa går vel bare kontinuerlig på 1 hastighet....ergo tolker jeg det som at den kun trenger konstantstrøm, og at det faktisk er vifta som skyver lufta gjennom radiatoren som bør styres av CPU-fan kontakten... ?? Er jeg helt på jordet her? Alle seriøse tips mottas med takk ! Lenke til kommentar
Håvard. Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Nå har æ ikke samme kjøler, men har en CM Nepton 280L. Æ kobla pumpa på som en system fan å viftan på som cpu fan 1. Får da muligheten til å regulere hastighet på pumpa, slik at den ikke kjører på full guffe å lage en hvinelyd. Du kan koble 3 pin på 4 pins kontakta. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Har samme kabinett selv fro HTPC og har montert radiator og vifte i front, som eneste kjøling på maskinen (totalt 1 vifte) Ikke at det hjelper din sak mye da jeg ikke husker hvordan jeg koblet Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Begge disse er 3pin. Det er ikke gitt at du kan styre hastigheten på hovedkortet ditt, men enkelte HK kan styre hastighet på 3p (voltregulering). Jeg ville styrt viften basert på CPU Temp i så fall. Pumpen kan gå med fast hastighet - det er bare tull å regulere en pumpe basert på CPU-temp fordi denne temp svinger raskt og pumpen vil bare "jage". Sett en fast profil / fast turtall på pumpen og sett evt en dynamisk profil på viften. Endret 15. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå