Calvinmr Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg vet ikke noe om vaskemaskiner og nå har jeg fått en ny Logik, men synes det er så lite vann i den når den vasker. Jeg ser ikke noe vannstand under vaskeprosessen når trommelen stopper og vasker andre veien. Mener å huske at tidligere vaskemaskiner jeg har brukt har hatt betydelig mer vann. Synes ikke klærne blir helt rene heller på 40 grader. På 60 blir de rene. Klærne er våte inni maskinen når den vasker så det kommer jo vann, men så lite. Jeg har prøvd med lite klær i maskinen, men jeg ser ikke noe vannstand da heller. Er det ikke vanlig å se en viss vannstand, i alle fall såpass at man kan se vannlinja på glasset i døra? Det er langt unna hos meg, ser ikke noe vann jeg :-( Kunne jo fått noen fra Elkjøp til å se, men vil ikke dumme meg ut om det er helt normalt med så lite vann på nye maskiner ... Noen som kan berolige meg med at alt er i orden? Endret 14. september 2015 av Calvinmr 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvilken maskin er det? Det er moderne med lite vann, oppvaskmaskinen min bruker 6 liter på en full vask ^^ 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Kunne jo fått noen fra Elkjøp til å se, men vil ikke dumme meg ut om det er helt normalt med så lite vann på nye maskiner ... Noen som kan berolige meg med at alt er i orden? Du kan jo fyke avgårde en email til importøren, eller se om de har nevnt noe Frequently Asked Questions på sine nettsider. Noen ganger kan lav temperatur kompenseres med lengre vaskeprogram, men det er jo avhengig av så mye. Lenke til kommentar
Calvinmr Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Hvilken maskin er det? Det er moderne med lite vann, oppvaskmaskinen min bruker 6 liter på en full vask ^^ Maskinen heter Logik L714WM15E. 6 liter? Det var jammen ikke rare greiene. Lenke til kommentar
Calvinmr Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Kunne jo fått noen fra Elkjøp til å se, men vil ikke dumme meg ut om det er helt normalt med så lite vann på nye maskiner ... Noen som kan berolige meg med at alt er i orden? Du kan jo fyke avgårde en email til importøren, eller se om de har nevnt noe Frequently Asked Questions på sine nettsider. Noen ganger kan lav temperatur kompenseres med lengre vaskeprogram, men det er jo avhengig av så mye. Det kan jeg gjøre ja. Skal se etter FAQ nå. Finner jeg ikke noe der sender jeg en epost til importøren. Lavere temperatur tar kortere tid på min maskin, ikke mye, 12-15 min. eller noe. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg vet ikke noe om vaskemaskiner og nå har jeg fått en ny Logik, men synes det er så lite vann i den når den vasker. Jeg ser ikke noe vannstand under vaskeprosessen når trommelen stopper og vasker andre veien. Mener å huske at tidligere vaskemaskiner jeg har brukt har hatt betydelig mer vann. Synes ikke klærne blir helt rene heller på 40 grader. På 60 blir de rene. Klærne er våte inni maskinen når den vasker så det kommer jo vann, men så lite. Jeg har prøvd med lite klær i maskinen, men jeg ser ikke noe vannstand da heller. Er det ikke vanlig å se en viss vannstand, i alle fall såpass at man kan se vannlinja på glasset i døra? Det er langt unna hos meg, ser ikke noe vann jeg :-( Kunne jo fått noen fra Elkjøp til å se, men vil ikke dumme meg ut om det er helt normalt med så lite vann på nye maskiner ... Noen som kan berolige meg med at alt er i orden? Maskinen din er helt som den skal. Moderne vaskemskiner bruker lite vann for å spare energi og være miljøvennlige. De tar inn så mye vann som klærne trekker til seg pluss noen liter til for å sirkulere såpevannet. Du vil ikke se vannivået ved vanlig vask. Hvis du setter på ullvask vil du se mer vann. Maskinen du har fått bruker opptil ca 50 liter vann ved full maskin på normalvask (inkl vasking og skyllinger). Svaret på det du spør om her (og på elkjop.no ) står på side 59 i bruksanvisningen under FAQ: "Det er ikke noe vann å se -> Dette er normalt: Vannivået er under vinduet." Spørsmål må evnt stilles til Elkjøp da Logik er et av kjedens "egne" merker. Endret 14. september 2015 av Mr D Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Har du prøvd med et annet program? Det pleier å være flere å velge mellom, ikke bare temperaturen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvilken maskin er det? Det er moderne med lite vann, oppvaskmaskinen min bruker 6 liter på en full vask ^^ Hehe, hvordan vet du det? Sitter du med liter mål, hehe. Lite på skyllingene da, smaker koppene såpe da. Hvor mye min bruker vet jeg ikke, men min mening er bedre med en skylling for mye enn en for lite. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Kan du ikkje berre ta avløpsslangen ut av avløpet og putte den i ei 10-liters bøtte under ein vask for å sjå forbruket? Endret 14. september 2015 av Zeph 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvilken maskin er det? Det er moderne med lite vann, oppvaskmaskinen min bruker 6 liter på en full vask ^^ Hehe, hvordan vet du det? Sitter du med liter mål, hehe. Lite på skyllingene da, smaker koppene såpe da. Hvor mye min bruker vet jeg ikke, men min mening er bedre med en skylling for mye enn en for lite. Reklamen 6 liter : 100 % ytelse – med minimalt vannforbruk. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Reklamen 6 liter : 100 % ytelse – med minimalt vannforbruk. 6 liter er ganske ekstremt. De fleste gode maskinene ligger litt under 10 liter. Tipper du har en Bosch. Da må du bruke Eco50-programmet som bruker laaang tid (drøyt 3 timer) og ikke egner seg til den mest innsausa oppvasken. Maskinen skal vaske vel så bra på autoprogrammet på kortere tid, eller mye raskere hvis du velger VarioSpeed. Men da bruker den noe mer vann og strøm. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Maskinen du har fått bruker opptil ca 50 liter vann ved full maskin på normalvask (inkl vasking og skyllinger). Til sammenligning så bruker vaskemaskinen min fra 1989 ca. 20 stk. 10 liters bøtter med vann på en normalvask inkl. skyllinger. Dette fant jeg ut når vannpumpen i huset mitt streiket og jeg måtte gå til brønnen min for å hente vann med bøtter... Så mye har skjedd med vaskemaskinene i løpet av årene. Det finnes vaskemaskiner som nøyer seg med et glass med vann. http://www.dinside.no/817368/vasker-rent-nesten-uten-vann Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Til sammenligning så bruker vaskemaskinen min fra 1989 ca. 20 stk. 10 liters bøtter med vann på en normalvask inkl. skyllinger. Dette fant jeg ut når vannpumpen i huset mitt streiket og jeg måtte gå til brønnen min for å hente vann med bøtter... Selv om det har skjedd mye, hørtes det veldig mye ut med ca 200 liter. Ville tippet ca 100 liter utfra erfaring. Hvis du ikke hadde vann under trykk får ikke maskinen tatt inn nivået den skal, og måler man ved å tømme vann i maskinen blir det nok store avvik. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Bosch ja SMV55M00SK Jeg gir bæng i vann da, kjører varmt og mye 24/7 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 vann og strøm er jo nærmest gratis i Norge Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Til sammenligning så bruker vaskemaskinen min fra 1989 ca. 20 stk. 10 liters bøtter med vann på en normalvask inkl. skyllinger. Dette fant jeg ut når vannpumpen i huset mitt streiket og jeg måtte gå til brønnen min for å hente vann med bøtter... Selv om det har skjedd mye, hørtes det veldig mye ut med ca 200 liter. Ville tippet ca 100 liter utfra erfaring. Hvis du ikke hadde vann under trykk får ikke maskinen tatt inn nivået den skal, og måler man ved å tømme vann i maskinen blir det nok store avvik. Vannmengden i maskinen var det samme vha. bøttemetoden som når jeg har trykk i kranen. Vannet kom like langt opp på glasset i døren. Å bære 200 liter vann over 40 meter en sur høstdag ble litt i meste laget så jeg helte vannet langsomt for at det ikke skulle bli for mye vann i maskinen og jeg måtte gå en ekstra tur. Vannmengden i en vaskemaskin (ihvertfall av eldre type) blir bestemt av analoge nivåfølere som denne: http://reservedeler.aeg-electrolux.no/product/1325162137/Analog+trykkbryter+til+vaskemaskin Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Til sammenligning så bruker vaskemaskinen min fra 1989 ca. 20 stk. 10 liters bøtter med vann på en normalvask inkl. skyllinger. Dette fant jeg ut når vannpumpen i huset mitt streiket og jeg måtte gå til brønnen min for å hente vann med bøtter... Selv om det har skjedd mye, hørtes det veldig mye ut med ca 200 liter. Ville tippet ca 100 liter utfra erfaring. Hvis du ikke hadde vann under trykk får ikke maskinen tatt inn nivået den skal, og måler man ved å tømme vann i maskinen blir det nok store avvik. Vannmengden i maskinen var det samme vha. bøttemetoden som når jeg har trykk i kranen. Vannet kom like langt opp på glasset i døren. Å bære 200 liter vann over 40 meter en sur høstdag ble litt i meste laget så jeg helte vannet langsomt for at det ikke skulle bli for mye vann i maskinen og jeg måtte gå en ekstra tur. Vannmengden i en vaskemaskin (ihvertfall av eldre type) blir bestemt av analoge nivåfølere som denne: http://reservedeler.aeg-electrolux.no/product/1325162137/Analog+trykkbryter+til+vaskemaskin Nå vet ikke jeg hva slags maskin du har/hadde, og jeg var ikke med å bære vann. Men jeg synes fortsatt 200 liter høres altfor mye ut. Jeg kjøpte en Asko 12002 i 1991 og den brukte under 100 liter vann. Klarer ikke å finne data på den, veldig vanskelig å finne på gamle hvitevarer. Klarte å finne data på klassikeren Miele W422 som er rundt 10 år eldre (produsert fra slutten av 70-tallet til begynnelen av 80-tallet) og den bruket på det meste 132 liter. Rundt 1990 var mot slutten på AEG Turnamat sin era, og den brukte rundt 150 liter og det var da mye mer enn helautomatiske maskiner. Gamle vaskemaskiner tok inn vann på tid, men hadde ofte en nivåføler i tillegg som en sikkerhet. Moderne maskiner tar inn på nivå for å kunne etterfylle etter som klærne trekker til seg vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå