Gå til innhold

Telenor sperrer nettside på tross av VPN

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har siste året brukt ExpressVPN på min bærbare rundt om i Norge og verden, dette for å ha en viss beskyttelse på ymse usikrede trådløse nettverkt. Installerte idag også tjenesten på min stasjonære pc med Canal Digital som ISP. Nå er det jo en stund siden jeg følte behov for å lurke rundt på piratebay, men måtte selvfølgelig teste med VPN påslått: Og jammen kom ikke Telenors STOPP opp i nettleseren, selv om jeg angivelig kom med en IP-adresse fra Tyskland. Regner med at dette er en eller annen form for DNS-lekkasje (win10), i alle fall ser www.dnsleaktest.com at jeg kommer fra norge. Prøvde å sette inn Googles DNS server på LAN-forbindelsen (nå er jeg litt utenfor mitt kompetanseområde), men til ingen nytte. Via Android-app på mobilen freser jeg rett inn i bukta på samme forbindelse. Noen som skjønner seg på dette?

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske enkelt, nettleseren din sender forespørselen til DNS serveren hos Telenor, som lyver med svaret som sender deg til STOPP søppelet.

Kort og greit, du må nok bytte DNS server innstillingene på samtlige av koblingene dine til Google sin, og du kan ikke bruke din egen router sin IP heller, da denne forwarder til Telenor sine lyvende servere.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt, nettleseren din sender forespørselen til DNS serveren hos Telenor, som lyver med svaret som sender deg til STOPP søppelet.

Kort og greit, du må nok bytte DNS server innstillingene på samtlige av koblingene dine til Google sin, og du kan ikke bruke din egen router sin IP heller, da denne forwarder til Telenor sine lyvende servere.

Takker for svar. Nå er jeg igjen utenfor mitt kompetanseområde, men jeg trodde VPN gjorde at forespørselen kom fra en utenlandsk IP, altså ikke Telenor?

Tom

Lenke til kommentar

Det er nok noe surr i VPN-oppsettet ditt.

Hele denne sperre-greia er DNS-basert, og er enkelt å fikse - selv om du kjører Windows 10.

Du trenger ikke VPN for å komme rundt det, men det burde være mulig å fikse det selv om du bruker VPN.

Oppsettet er "ut av boksen" fra VPN-leverandør. Nå er ikke tilgang til bukta et presserende behov, finnes jo også mange proxier inn dit. Men betyr dette at VPN-oppsettet er ubrukelig, dvs at sikkerheten ikke er det jeg betaler for?

Tom

Lenke til kommentar

Joda, VPN sikkerheten er korrekt, men som sagt, list opp hva som står under "DNS" på nettilkoblingene dine (Både din vanlige uten VPN og VPN tilkoblingen i Windows.)

Du sender trafikken dit via VPN, men du spør om addressen dit ifra Telenor, det er sannsynlig at VPN tilbyderen ikke kjører egen DNS men bruker det du har ifra før.

DNS kan du se på som en telefonbok som forteller hvor samtlige servere holder til, for PCen din skjønner ikke ett kvekk av "dagbladet.no" for eksempel, og må slå dette opp.

Lenke til kommentar

Joda, VPN sikkerheten er korrekt, men som sagt, list opp hva som står under "DNS" på nettilkoblingene dine (Både din vanlige uten VPN og VPN tilkoblingen i Windows.)

Du sender trafikken dit via VPN, men du spør om addressen dit ifra Telenor, det er sannsynlig at VPN tilbyderen ikke kjører egen DNS men bruker det du har ifra før.

DNS kan du se på som en telefonbok som forteller hvor samtlige servere holder til, for PCen din skjønner ikke ett kvekk av "dagbladet.no" for eksempel, og må slå dette opp.

Hvis du spør om DNS under IPV4 for de 2 "nettverkskortene" så blir det ingen forskjell, enten de står på dynamisk eller mot google sin server. Takk for forklaring forresten!

Lenke til kommentar

Forslag: Avinstaller VPN og løs problemet med DNS-oppsettet alene.

Deretter kan du installere VPN og se om det da funker eller om problemene er tilbake igjen.

Ok, får prøve den løsningen imorgen. Det viktigste for meg er at VPN faktisk funker. Hvis dere tror så er tilfelle lar jeg bukta ligge i fred.........

Lenke til kommentar

Hvis du googler "what is my ip" så ser du jo raskt om du har en annen public IP når VPN er påslått.

edit: Hvorvidt VPN-forbindelsen faktisk krypterer dataene dine, det må du nesten bare ta for god fisk, eller kjøre internettforbindelsen din gjennom en "wire tap" og analysere data som går ut/inn. Er det bare 'random', så er du nok trygg.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...