Gå til innhold

[Løst] Økt disk accessing (klikke lyder) på win10

Kneipp

Anbefalte innlegg

Tikking høres unektelig ut som hardware feil. Ville nok sikret meg ved å kjøre en analyse av disken (hvis du ikke har gjort det allerede da?) bare for å være sikker på at det ikke er disken som er i ferd med å ta kvelden. Tilfeldigheter kan forekomme... Kjedelig om disken tok kvelden om 14 dager og du hadde mye der du gjerne ville ta vare på.

Jeg har skannet disken manuelt for feil i win10 flere ganger. Den er frisk i følge windows.

Har du tips til anbefalte og sikre programmer for analyse? Altså programmer som ikke fucker opp disken mer enn den kanskje var fra før :grin2:

Jeg har nå deaktivert disken i device manager. Har tenkt kjøre dette opplegget i noen dager. Klikkingen blir nok borte, men det skal bli interessant om lyd problemene forsvinner også. Hvis ikke, så må jeg kanskje se på å endre pagefilen :hmm:

Takke for gode tilbakemeldinger alle :)

Kjør chkdsk.

søk>cmd(ledetekst)>høyreklikk>kjør som administrator.

Skriv inn: chkdsk x: /f /r (bytt ut x med stasjonsbokstaven på hd du vil skanne) enter.

chkdsk /? vil gi deg en oversikt over tagger du kan bruke  :)

Jeg har nå kjørt chkdsk på disken, ingen feil funnet.

Men.. jeg nevnte tidligere at når jeg spiller musikk fra disken at den klikker hver gang en ny sang er i gang. Dette skjer litt tilfeldig har jeg funnet ut. Noen ganger skjer det, andre ganger ikke. Merkelig..

Jeg tror kanskje jeg har funnet feilkilden. utorrent 2.2.1 (25302). Jeg har brukt denne anbefalte versjonen uten problemer på win7/8x lenge. Ingen lyd stuttering, ingen hdd access klikking. Men Win10 liker ikke den på mitt hw oppsett. Hvis jeg stenger programmet, så får jeg ikke lyd problemer og mye mindre/vanlig hdd accessing.

Jeg tenker jeg venter til Microsoft slipper en ny offisiell build før jeg gjør noe drastisk :)

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

https://communities.intel.com/thread/53305?tstart=0 En lang tråd

Det viser seg at Intel RST drivere nyere enn versjon 12.9 er problematiske for mange av oss som kjører raid med, eller ved siden av enkelte Samsung harddisker. Den driveren win10 installerer på mitt oppsett er versjon 13.xx

Jeg kjører nå en test i ahci, ingen klikking :wee: Skal prøve Intel RST versjon 12.9 som skal visst funke.

edit: Intel RST versjon 12.9 løste problemet :) Klikkingen er borte. Kult hvis Intel kan fikse denne feilen.. de har hatt over ett år på seg nå.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...