Gå til innhold

[Løst] Økt disk accessing (klikke lyder) på win10

Kneipp

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere problemet.... men etter oppgradering til win10 så har den ene lagringsdisken min (Samsung HD204UI 2TB) begynt å lage disse klikke lydene/disk accessing veldig mye mer enn hva som var vanlig på win8.1.

Jeg tenkte først at disken er gåen, men dette problemet oppsto først etter oppgradering til win10 så jeg heller mer mot Microsoft. Har kjørt win10 siden den offisielle lansering med disken, ingen problemer å lese/skrive filer, men som sagt økningnen av disse klikke/accessing lydene var noe nytt og irriterende.

Jeg har i tillegg problemer med lyd hakking/stuttering på win10. Det er mulig disse henger sammen, men lyden hakker ikke når jeg får klikke lyder

Takk for eventuelle innspill :)

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke utenkelig at Win 10 starter en ny indeksering av filene på disken etter oppgraderingen ...

Og det betyr aksessering av disken i en periode mens indeksen bygges opp.

Det er godt mulig, men nå har jeg kjørt win10 i en og en halv måned allerede, er ikke det tvilsomt at indeksering tar så lang tid...? :wee:

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

Hvis du hadde skrevet det i post #1,så hadde vi spart tid begge to.

I post #1 så skrev jeg 'Har kjørt win10 siden den offisielle lansering' det var 29. juli hvis jeg husker riktig.

Jeg tar det på min kappe nebrewfoz, som sagt formuleringer/formatting, ikke min sterkeste side  :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Driver fortsatt med feilsøking... som jeg nevnte tidligere så var ikke dette et problem før jeg oppgraderte til win10, og jeg har heller ikke endret maskinvaren. Derfor så har jeg så langt lagt skylda på win10, men jeg blir mer usikker nå..

Når jeg spiller av et musikk album med x antall filer så får jeg denne access klikkingen HVER gang en sang er ferdig avspilt, og neste sang begynner. Det får meg til å tenke at kanskje det heller er disken som problemet.. noe med disk read/søking treghet?

Kanskje det har skjedd noe med disken under oppgradering, og etterhvert clean install til win10  :huh:

Lenke til kommentar

Åpne ressursovervåkning og se på diskaktiviteten. Kanskje det kommer noe fornuftig ut av det?

Jeg har vært inne på task manager/details for å feilsøke lyd hakkingen, men ressursovervåkning/resource monitor er mer detaljert ja, takk for den. Det jeg har funnet ut er at System(kernel) flyr opp hver gang jeg får lyd hakking. Derfor ville jeg helst legge skylda på win10 :wee:

Jeg tror lyd hakkingen og disk aktiviteten henger noe sammen, men jeg vet ikke

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar

1280 MB er størrelsen på sidevekslingfilen min når win10 bestemmer det automatisk, med 8 GB RAM

Den er bare slått på os disken (2x Crucial C300 64GB i raid0), ikke lagringsdiskene.

Jeg har i tillegg til nevnte Samsung disken, en WD Green 3TB. WD disken har ikke klikke/accessing problemer.

Har lyst til prøve 'Insider builds' bare for å se om det er noen forskjell. Jeg har dette valget i windows update settings selv om jeg ikke deltok i win10 dev programmet.

Lenke til kommentar

Tikking høres unektelig ut som hardware feil. Ville nok sikret meg ved å kjøre en analyse av disken (hvis du ikke har gjort det allerede da?) bare for å være sikker på at det ikke er disken som er i ferd med å ta kvelden. Tilfeldigheter kan forekomme... Kjedelig om disken tok kvelden om 14 dager og du hadde mye der du gjerne ville ta vare på.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Når jeg har lest disken, altså bare gått innpå den i Explorer så stopper stort sett tikkingen for meg. Den holder alltid på etter oppstart.

Edit; WD 6TB Green

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

http://ccm.net/faq/43000-windows-10-virtual-memory

1280 MB er størrelsen på sidevekslingfilen min når win10 bestemmer det automatisk, med 8 GB RAM

Litt lite kanskje?

Den er bare slått på os disken (2x Crucial C300 64GB i raid0),

Virtual memory and SSD? It is imperative that you turn off the paging file on an SSD. The constant writing/deleting of files will definitely have a negative impact on the lifespan your SSD.

Da kan du likegodt kjøpe deg 16GB ram og kutta ut pagefilen på SSD. Eller flytte den over til andre disker..

men etter oppgradering til win10 så har den ene lagringsdisken min (Samsung HD204UI 2TB) begynt å lage disse klikke lydene/disk accessing veldig mye mer enn hva som var vanlig på win8.1.

Noen dedikerte programmer/lagring/cloud osv. som systemet må bruke hele tiden?

ps. klikke-lyder fra en disk er aldri noe gode nyheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner motstridende råd om dette. http://www.tomshardware.co.uk/forum/28220-63-page-file-disable-move

Yes, this is an old thread. I am posting here because this is the first Google result for "SSD disable pagefile".

1. Yes, the pagefile will wear out an SSD and make it unreliable. Due to the wear leveling abilities of SSDs, the bigger the SSD and the more unused space you have on it, the slower the wear out will occur.

2. No, you don't need the pagefile, though if it is turned off you need to be at least somewhat aware of how much you are using. Leave the Task Manager open and look at the memory usage once in a while.

If you just run one 3D game at a time and close other programs when you do that, then sure, you can run with 4 gig and no page file just fine.

However, I often have five Firefox windows open with 25+ tabs open in each window, plus iTunes, and maybe a suspended 3D game in the background, while I open another 3D game...

3. Note, there is a built-in limiter in Windows Vista/7/8 that tries to prevent out-of-memory conditions if more than 75% is in use. (You can also hit this if you have a pagefile, but there isn't enough disk space for it to grow bigger.) If you hit this limit, Windows will force programs to close and pop up a warning.

For significantly large memory systems running without a pagefile, this results in a ridiculous amount of wasted memory that Windows will NEVER utilize.

Do you have 4 gig of memory and no pagefile? Windows will never use the last 1 gig.

Do you have 16 gig / no pagefile? Windows will never touch the last 4 gig. (!)

Part of the reason for recommending a disk-based pagefile even if you do have tons of memory, is just so that Windows can use this otherwise wasted area. The pagefile may never be used, but it also means the limiter is not triggered for high main memory usage.

4. You can disable the limiter to allow 100% memory usage without the pagefile, by deleting three registry keys, but programs and Windows itself may misbehave severely if your system really hits the 100% mark.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\WDI\DiagnosticModules\

{45DE1EA9-10BC-4f96-9B21-4B6B83DBF476}

{5EE64AFB-398D-4edb-AF71-3B830219ABF7}

{C0F51D84-11B9-4e74-B083-99F11BA2DB0A}

This is discussed in more detail here:

[lenke utelatt]

5. Creating a RAMdisk from your system memory for the pagefile is just stupid. By doing that, you're reducing available memory, in order to accelerate the operation of a mechanism that is intended to deal with... reduced available memory conditions.

Since this pagefile is limited to the size of the RAMdisk, the end result is identical to just turning off the page file and not using a RAMdisk.

Note, this is different from the old i-RAM device that used separate memory modules on a card accessed via SATA, for a dedicated RAMdisk:

http://en.wikipedia.org/wiki/I-RAM

6. Yes, fast enterprise grade hard drives (10,000 - 15,000 RPM) are an option, but they continuously operate at high power and need lots of airflow to dissipate the heat they generate.

If you're using 10k/15k drives specifically for faster pagefile performance, your money would likely be better spent on 4/8+ gig memory sticks.

Til slutt et sitat fra blogginnlegget Engineering Windows 7 - Support and Q&A for Solid-State Drives fra 2009.

Should the pagefile be placed on SSDs?

Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

• Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.
In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Tikking høres unektelig ut som hardware feil. Ville nok sikret meg ved å kjøre en analyse av disken (hvis du ikke har gjort det allerede da?) bare for å være sikker på at det ikke er disken som er i ferd med å ta kvelden. Tilfeldigheter kan forekomme... Kjedelig om disken tok kvelden om 14 dager og du hadde mye der du gjerne ville ta vare på.

Jeg har skannet disken manuelt for feil i win10 flere ganger. Den er frisk i følge windows.

Har du tips til anbefalte og sikre programmer for analyse? Altså programmer som ikke fucker opp disken mer enn den kanskje var fra før :grin2:

Jeg har nå deaktivert disken i device manager. Har tenkt kjøre dette opplegget i noen dager. Klikkingen blir nok borte, men det skal bli interessant om lyd problemene forsvinner også. Hvis ikke, så må jeg kanskje se på å endre pagefilen :hmm:

Takke for gode tilbakemeldinger alle :)

Lenke til kommentar

Jeg har skannet disken manuelt for feil i win10 flere ganger. Den er frisk i følge windows.

Har du tips til anbefalte og sikre programmer for analyse? Altså programmer som ikke fucker opp disken mer enn den kanskje var fra før :grin2:

Jeg har nå deaktivert disken i device manager. Har tenkt kjøre dette opplegget i noen dager. Klikkingen blir nok borte, men det skal bli interessant om lyd problemene forsvinner også. Hvis ikke, så må jeg kanskje se på å endre pagefilen :hmm:

Takke for gode tilbakemeldinger alle :)

Kjør chkdsk.

søk>cmd(ledetekst)>høyreklikk>kjør som administrator.

Skriv inn: chkdsk x: /f /r (bytt ut x med stasjonsbokstaven på hd du vil skanne) enter.

chkdsk /? vil gi deg en oversikt over tagger du kan bruke  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...