Gå til innhold

Funnet ut at programmering ikke er for meg, andre IT-studier?

Garney

Anbefalte innlegg

Etter litt over 1 år på bachelorstudium i Informasjonsteknologi har jeg kommet frem til at programmeringsfag som programutvikling (java) og algoritmer + datastrukturer ikke er noe jeg liker å drive med.

Jeg føler heller at fag som Nettverks- og systemadministrasjon passer bedre for meg.

Har funnet et par studier som kanskje kan være relevante: 

Så lurer da på deres synspunkt. Burde jeg gi opp innen IT eller finnes det andre muligheter for meg?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye annet du kan gjøre i IT utenom programmering, selv om det meste nok er innom programmering iallfall på et tidlig stadium. Ikke alle er ment å være code monkeys. :thumbup:

Sysadmin, sikkerhet, nettverk, drift, service (installasjon/reparasjon).

Fryktelig mye i IT kommer innom minst ett av feltene du har nevnt, så sånn sett er det vanskelig å unngå helt. Men det er stor forskjell på litt scripting i forbindelse med administrasjonsoppgaver og programvareutvikling fra ende til annen. Du må spørre deg selv om du trives med litt av dette, eller om du vil fjerne det helt. Hvis du vil helt vekk fra det, da burde du kanskje vurdere noe annet enn IT.

Liker du maskinvare, kan du snuse på elektronikk istedenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drift og nettverk vil krevje meir og meir programmering. Kan du ikkje programmere, så kan du heller ikkje drifte noko særleg effektivt. Det er den harde fakta.

Men kan du programmere bare litt, så har du stor friheit i kva du kan velja. F.eks liker du å jobbe med data og matematikk, så er kanskje business intelligence feltet for deg. Er noko mindre programmering, spesielt om du velje å bruke pek og klikk verktøyer.

Bare ikkje end opp som han er....(det er ingen spøk når til og med Hollywood spøker med det)

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at det studiet er noe dritt? (programmeringen)

Jeg er interessert i å vite dette fordi det er mulig at jeg selv skal begynne på det til neste år, hvis jeg må bytte studie pga økonomi. 

Programmeringen er noe dritt for meg rett og slett fordi vi nå har kommet på et såpass høyt nivå at jeg ikke skjønner noe lengre.

Var gøy med grunnleggende programmeringen, da jeg fikk den fantastiske mestringsfølelsen.

Programmering er som matematikk, der mye går i at du må være smart nok til å forstå hva du driver med. 

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at det studiet er noe dritt? (programmeringen)

Jeg er interessert i å vite dette fordi det er mulig at jeg selv skal begynne på det til neste år, hvis jeg må bytte studie pga økonomi. 

Programmeringen er noe dritt for meg rett og slett fordi vi nå har kommet på et såpass høyt nivå at jeg ikke skjønner noe lengre.

Var gøy med grunnleggende programmeringen, da jeg fikk den fantastiske mestringsfølelsen.

Programmering er som matematikk, der mye går i at du må være smart nok til å forstå hva du driver med. 

Jeg ser den. Selvsagt må en ha hodet til det. 

Problemet med programmering og algoritmiske metoder er at absolutt alt bygger på hverandre. Programmering er som å bygge en skyskraper, hvor du bygger en etasje om gangen. Du kan ikke bygge oppover før etasjen er ferdig. 

Det at du ikke forstår noe lengre er fordi du har falt bak, du er for eksempel på etasje 77, men så er foreleser kommet til etasje 102. Da ligger du for langt bak til å kunne forstå det som foreleseren foreleser i. Du kan heller ikke bare hoppe til etasje 102 heller, slik som du kunne ha gjort i andre fag som ikke bygger i "høyden" (f.eks historie).

Det er ikke lett å ta skippertak heller for å kunne ta igjen foreleser. Du er nok på vei til å falle av studiet, mulig du kan høre med studierådgiver for å se om du kan endre på utdanningsplanen, slik at du får kjøpt deg tid til å jobbe mer med de emnene som du har problemer med å forstå, på bekosting av å fullføre på normert tid. 

Grunnleggende programmering er sikkert ok, så kommer videregående programmering og det skrur seg til, men du henger sikkert fortsatt med. Deretter kommer algoritmiske metoder, og det begynner å bli vanskelig. Så kan en eventuelt bygge på med programmering i kunstig intelligens/grafikkprogrammering/multiprogrammering som er veldig vanskelig. Det aller vanskeligste er nok sikkert gameprogramming og parallell programmering (GPU programmering). 

Dette er bare en liten oversikt over programmering. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sjeldent at folk ikke har "hode til programmering". Det er bedre å si at ikke alle er komfortable med å bruke timevis på å løse ett programmeringsproblem, når man må hente ut en konsentrasjon som kan minne om asberger for å lykkes. Men det vil ikke bli en motsetning mot å fortsette en karriere innen drift og nettverk selv om man tar noen studiepoeng innen programmering. Det er mange som tar en generell informatikk-grad og jobber med andre oppgaver enn programmering etterpå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...