Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvor langt unna treverk og brennbare ting bør man holde seg når man sveiser med elektroder(pinner) Lenke til kommentar
Shi Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Sikkert ikke så langt. Nå har jeg aldri sveiset med pinner, så vet ikke om det spruter mye og slikt. Men stålet man sveiser på kan sikkert bli litt varmt, og stål leder varme godt. Endret 14. september 2015 av Shi Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg vil anbefale brannvakt 1 time eller 2 etterpå, om det er den minste sjangse for at glør kommer nær brennbare materialer. edit brannvakt en så ut som brannvakten. Endret 14. september 2015 av toreae Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Hva skjer om man legger et stålrør på en trebenk og sveiser på det? Tar benken fyr? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Trenger ikke være lengre unna enn 10cm eller noe slik, skal en god del til før treverk tar fyr, blir jo lett svidd da Nei, benken tar ikke fyr, men det blir et stygt brennmerke hvis du snur røret med en gang uten å kjøle det ned først. Det finnes matter i skinn, og andre materialer, man bruker til sveising som du kan legge under, da blir treverket bare varmt Edit; Det kommer litt an på hva slags treverk det er også. Endret 14. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Er 1 meter nok bort til et vedlag da? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeppers, men du bør dekke til rundt der du skal sveise for å forhindre at det spruter bort til treverket uansett. Bedre føre var En bjørkekvisthaug tar lettere fyr enn en tykk eikeplate så det er sagt. Endret 14. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
13:18 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Er 1 meter nok bort til et vedlag da? Spørs jo litt om det er i et trekkfult uthus og det blåser kraftig, da kan jo gnistrende fly langt kanskje? Men som nevnt tidligere brannvakt både under og en tid etter sveisingen er nesten en selvfølge og da bør en ha noe klart til å slukke med også. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Hvor skal jordingsklemma festes når man sveiser i feks et frikantrør? Bare festes i stålet? Lenke til kommentar
13:18 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvor skal jordingsklemma festes når man sveiser i feks et frikantrør? Bare festes i stålet? Ja, jordingsklemma må ha god kontakt med det du skal sveise på. Det skal litt trening til for å få til en god og sterk sveis, så om du har mulighet så er det lurt å øve på noe jern du ikke skal bruke før du går igang med selve sveisejobben. Så får du prøvd deg frem med innstillinger og slikt også. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Kan man bruke disse til stål http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-tilbehor/Sveiseelektroder-2000019112/ Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Hvor langt unna treverk og brennbare ting bør man holde seg når man sveiser med elektroder(pinner) Er 1 meter nok bort til et vedlag da?1 meter er på langt nær bra nok om du har muligheter til å flytte det enda lenger bort. Kan du fysisk fjerne det brennbare 10 meter unna, så gjør du det. Eventuelt forflytter det du skal sveise på 10 meter vekk i fra kilder som er brennbare. Kan du flytte treverket/arbeidsemnet enda lengre bort så gjør du det. En gnist kan fly relativt langt før den slukker.Husk å ALLTID ha et brannslukningsapparat i nærheten av der du driver på, og har du ikke mulighet til å forflytte treverket/arbeidsemnet så holder du plassen under oversikt i minst 1, men gjerne 2 timer etter endt sveising da en glo fort kan ligge å gløde i 1-2 timer. Hva skjer om man legger et stålrør på en trebenk og sveiser på det? Tar benken fyr?Hva tror du her egentlig? Vist man har litt forståelse for hva som foregår når man sveiser vet man at man blant annet bedriver med temperaturer i smelteområdet til emnet man sveiser på. Og trenger vi da å gå mer inn på hva som skjer med treverk som er i nærheten av slike temperaturer? Hvor skal jordingsklemma festes når man sveiser i feks et frikantrør? Bare festes i stålet?Du skal feste klemma så nærme det området du skal sveise på uten at den kommer i veien for arbeidsområdet ditt. Edit: Tok meg bryderiet med å endre emnetittelen til noe mer beskrivende enn hva det var. Endret 15. september 2015 av Hansien Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Jeg kan jo fortelle om en opplevelse jeg hadde da jeg sveisa hjemme i garasjen i min ungdom. Hold på å lage en ny snøfres da jeg sveisa på selve fresehuset. Omtrent en meter bakom låg det en tvistdott og plutselig sto den i full fyr når jeg letta på sveisemaska. Heldigvis var dette i en dobbeltgarasje med betonggulv og portene åpen og dotten låg midt på gulvet alene så ingen skade skjedd men det fikk meg til å tenke litt ekstra på brannsikkerhet. Dette var med MIG apparat da. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 ta heller kurs i sveising og få rett opplæring slik. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Pass på at ingenting av brennbar væske eller gas er i nærheten. ta heller kurs i sveising og få rett opplæring slik. Enkel sveising uten krav til kontroll/inspeksjon osv. går greit hjemme. Man bør bare sette seg ned og studere litt, slik som TS gjør nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå