Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektroteknikk Teknisk Fagskole

dtr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ville ditt forslag vært?

Jeg har prøvd så mange måter å løse den på uten svar. Vi har 1k ohm og 50mikro Ampere oppgitt. Også er vel R1 koblet i parallel med R2,R3,R4,R5. (1,5,25,50,250)Volt.

Det er det vi har oppgitt..

Lenke til kommentar

På tegningen så har du jo R1 helt øverst der, også de andre 4 motstandene under.

Jeg vet hvordan et multimeter ser ut ja, og hadde jeg målt det med multimeter hadde det vært noe annet.

Men nå skal vi altså finne ut hvor store de 5 motstandene må være..

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd så mange måter å løse den på uten svar. Vi har 1k ohm og 50mikro Ampere oppgitt. Også er vel R1 koblet i parallel med R2,R3,R4,R5. (1,5,25,50,250)Volt.

Jepp, og slik jeg ser det holder det lenge med Ohms lov.

Lenke til kommentar

På tegningen så har du jo R1 helt øverst der, også de andre 4 motstandene under.

Jeg vet hvordan et multimeter ser ut ja, og hadde jeg målt det med multimeter hadde det vært noe annet.

Sier du at R1 er i parallell med f.eks R2?

Lenke til kommentar

U=RxI(får R alene på høyre side ved å dele på I på begge sider) R= U/I

(De forskjellige spenningene over motstandene/50mikro Ampere)

Noe sånt?

Lenke til kommentar

Nei, R2,R3,R4 og R5 er koblet i parallell

Lenke til kommentar

Nei, R2,R3,R4 og R5 er koblet i parallell

Korrekt, men de er aldri i bruk samtidig ettersom dreiebryteren er innstilt på én av de om gangen.

Det betyr at det til enhver tid er enten 2 eller 3 motstander i serie - ingen i parallell.

Når bryteren står på 1V, så er det kun den interne motstanden (1kohm, ikke vist i tegningen - noe jeg skal medgi kan være litt forvirrende) og R1 som er innkoblet.

Du må først finne hvor stor R1 er, og det gjør du ved å benytte det du vet fra før:

Når du har 1V på 1V-inngangen skal det gå 50 uA gjennom målekretsen. 

chart?cht=tx&chl=\frac{U}{R \times I} = \frac{1 V}{ (1000\Omega + R1 )\times 50\mu A}

Altså, hvor stor må R1 være for at R1+1000 Ω   skal gi 0.000 050 A i kretsen når det er 1V på inngangen?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

U=RxI(får R alene på høyre side ved å dele på I på begge sider) R= U/I

(De forskjellige spenningene over motstandene/50mikro Ampere)

Noe sånt?

Korrekt.

Lenke til kommentar

Legger ved bilde av oppgaven

Noen som har forslag til løsning?

Ikke for å være uforskammet, men sliter du allerede med desse oppgavene så bør du virkelig legge en god del mere arbeid i faget når det gjelder både å følge med i timene og repetere det dere tar opp på skolen ved å lese i skolebøken.

Denne oppgaven er vel egentlig nesten repetisjon fra grunnkurs elektro?

Et godt råd er å lese igjennom det kapittelet dere skal begynne med før dere går igjennom temaet på skolen, følge med i timene og repetere ved å lese igjennom kapittelet etter dere er ferdig med å gå igjennom kapittelet på skolen.

Jeg kan love deg at denne oppgaven er barnemat i forhold til det som venter videre fremover :) som sagt, ta det som et velment råd, jeg snakker av erfaring :)

Lenke til kommentar

Legger ved bilde av oppgaven

Noen som har forslag til løsning?

Ikke for å være uforskammet, men sliter du allerede med desse oppgavene så bør du virkelig legge en god del mere arbeid i faget når det gjelder både å følge med i timene og repetere det dere tar opp på skolen ved å lese i skolebøken.

Denne oppgaven er vel egentlig nesten repetisjon fra grunnkurs elektro?

Et godt råd er å lese igjennom det kapittelet dere skal begynne med før dere går igjennom temaet på skolen, følge med i timene og repetere ved å lese igjennom kapittelet etter dere er ferdig med å gå igjennom kapittelet på skolen.

Jeg kan love deg at denne oppgaven er barnemat i forhold til det som venter videre fremover :) som sagt, ta det som et velment råd, jeg snakker av erfaring :)

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...