Populært innlegg Harald Staff Skrevet 14. september 2015 Populært innlegg Del Skrevet 14. september 2015 Hei venner. Det er ganske fredelig her for tiden, så jeg tenkte jeg skulle publisere noe som ikke er et spørsmål, men et hjelpemiddel, en formelsamling for Excel. Innholdet går fra helt basic regnestykker til aldeles ubegripelig logikk, men alt er ting jeg bruker i nytteprogrammer fra tid til annen. Noe har jeg skrevet, men det aller meste er ting andre folk har delt på nettet. Ingen nevnt, ingen glemt. Så her deles videre. Håper noen finner nytte i dette. Beste hilsen Harald Formelsamling.xlsx 12 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Genialt! Veldig kjekt å ha de viktigste tingene lett tilgjengelig! Takk skal du ha! Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Kjempefin, Harald! Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Savnet den ubegripelige logikken men det er nå kanskje bare meg Uansett, bra initiativ Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Savnet den ubegripelige logikken men det er nå kanskje bare meg Uansett, bra initiativ Hehe, la meg si det sånn at det ikke er for mange som kan forklare påskeformelen, men gjør gjerne et forsøk Den vant for øvrig onlinekonkurransen om å skrive den korteste påskeformelen for mange år siden. Det siste leddet med årstallsjekk var ikke med dengang, jeg har satt det inn for at den også skal virke på Mac-formatterte Exceldokumenter. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Takk for en svært bra formelsamling! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) =AVRUND(DATO(B3;4;1)/7+REST(19*REST(B5;19)-7;30)*0,14;0)*7-6 Riktignok ikke min formel, men er da kortere enn din. Men, du skal ha det, tittet ikke på samtlige formler og den påske-formelen er jeg usikker på om jeg hadde klart selv ettersom kun å sette seg inn i når påske er i seg selv er komplisert nok om man ikke skal ha det inn i en formel Endret 15. september 2015 av aklla Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 =AVRUND(DATO(B3;4;1)/7+REST(19*REST(B5;19)-7;30)*0,14;0)*7-6 Riktignok ikke min formel, men er da kortere enn din. Njaa, ikke originalen uten årstalleddet. Og så er det sånn at formellengder avhenger veldig av språk. Konkurransen foregikk på tysk og engelsk. En norsk funksjon som denne =AVRUND.GJELDENDE.MULTIPLUM.NED(B1;20) heter på engelsk =FLOOR(B1;20) Men jeg får forskjellige resultater mellom "min" formel og den du legger ut her. Kanskje jeg har oversatt den galt. Hva påstår den er påskedag i år, 2015? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Virker ikke som den er 100% nei, testet en 5-6 årstall tilfeldig, men ser at den gir feil på 2015 og antagelig andre årstall, ubrukelig med andre ord. Men, som nevnt, ikke jeg som har laget den men den så ut til å fungere. Lenke til kommentar
Pj0ter Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Dette er gull! Takk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Takk for gode ord, folkens :-) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Vurderer å sette denne som sticky, noen invendinger, Harald? 3 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Vurderer å sette denne som sticky, noen invendinger, Harald?Nei absolutt ikke, det er virkelig bare hyggelig. Gjør det.Men hvis jeg skulle ønske meg en sticky, så er det en som forklarer hva som skal til for enklest og hyggeligst å få hjelp med Office, og Excel spesielt. PM hvis jeg får lov til å formulere noe. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Og der passerte vi to hundre nedlastinger, pluss ytterligere nesten hundre fra Ketils utmerkede nettsted http://www.excelguru.no. Og foreløping ingen klager på feil og mangler og generelt dusteri. Hyggelig start på helga dette Spør her i tråden eller forumet hvis noe er ubegripelig, som "hva er en formel?" eller "hvordan bruker man denne?". Alle starter på forskjellig sted, ingenting å skjems over det. Beste hilsen Harald Endret 9. oktober 2015 av Harald Staff 3 Lenke til kommentar
allpeace Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Knall bra samling ?? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Kan nevne at i et ark jeg utledet så brukte jeg ISERROR() for å gi penere feilmeldinger enn ##VALUE##, ##DIV0## osv. Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Helt rått og ryddig som vanlig Harald! Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Mange takk Harald!Veldig nyttig og lærerik samling. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Er dette deg, Harald? https://www.facebook.com/UTAustinTX/videos/10153425716701930/ Lenke til kommentar
Bolga Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Hei. Kan hende dette svaret ligger en annen plass. Men skal lage timeliste i excel ark med total timer til slutt. Er det en formel som regner ut om man skriver 8-16 i samme kolonne f.eks A1 og 8-16 i B1, 8-14 i C1 osv bortover? Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå