Gå til innhold

Ny Tv, trenger meninger.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet og har bestemt meg for å kjøpe ny tv.

noe av problemene mine er at jeg har en jeg kan henge tven på. Denne veggen er 121 cm bred, derfor så kan ikke den nye tven min være større enn dette. Et annet godt poeng er at jeg ikke ønsker å bruke mye mer enn 7000kr. Blir veldig glad for tilbakemeldinger på dette.

har sett på denne:

https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue48j5505xxe-229110

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

noe av problemene mine er at jeg har en jeg kan henge tven på. Denne veggen er 121 cm bred, derfor så kan ikke den nye tven min være større enn dette. Et annet godt poeng er at jeg ikke ønsker å bruke mye mer enn 7000kr. Blir veldig glad for tilbakemeldinger på dette.

har sett på denne:

på forhånd takk!

Hei,

Her er et par modeller som er på tilbud nå:

Samsung UE48J5515XXE er nesten den samme som du linket til. Den er litt billigere, har VA i stedet for IPS panel og er hvit, ikke sort.

Samsung UE48JU6465 har 4k oppløsning.

Her er litt lesestoff om 4k vs 1080p (engelsk).

Husk at ingen av disse skjermene er noe særlig for spilling.

Andy

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

har sett på denne:

på forhånd takk!

Hei,

Her er et par modeller som er på tilbud nå:

Samsung UE48J5515XXE er nesten den samme som du linket til. Den er litt billigere, har VA i stedet for IPS panel og er hvit, ikke sort.

Samsung UE48JU6465 har 4k oppløsning.

Her er litt lesestoff om 4k vs 1080p (engelsk).

Husk at ingen av disse skjermene er noe særlig for spilling.

Andy

Tusen takk for hjelpen Andy, Er ikke meningen å spille på denne tven. Har eget rom for dette. Denne skal stå på stuen for fruen i huset. Kan jeg spørre hva forskjellen på VA er og IPS panel? Vurderer sterkt den siste med 4k løsning. Tusen hjertelig takk for hjelpen iallefall!

Lenke til kommentar

Styr unna Samsung sin 5 serie iallefall. Den er rett og slett for dårlig, spesielt når den kommer opp i slike størrelser.

Ville også vært litt skeptisk til å kjøpe den 6 serien med 4K også , men er iallefall et bedre valg en 5 serien.

Limer inn et svar fra en annen tråd angående VA vs IPS:

Fordelen med IPS panel er de har gode innsynsvinkler. Du kan sitte lengre utenfor TV'n senter før fargene blir blassere. Men sortnivå og kontrast er dårligere.

Fordelen med VA panel er at sortnivået og kontrasten er mye bedre enn på IPS. Men der er innsynsvinklene smalere slik at du fargene blir blassere tidligere.

I en vanlig belyst stue vil du ikke se forskjellen på sortnivået så godt, men hvis du for eksempel dimmer lysene når du ser vil man se det med en gang. Sort blir da mere grått eller blått.
Man vil også se det i mørke scener hvor ips panelen ikke klarer å skille de mørke detaljene fra hverandre like godt. Feks om en person med mørk jakke sitter i et bilsete, så vil bilsete og jakken gå i ett.
Dette vil selvfølgelig variere litt etter hvilken TV det er også da.

VA panelene har best bildekvalitet så lenge du ikke skal sitte et stykke ut til sidene på TV'n.
Derfor kan det være lurt å vurdere det etter hvordan TV'n er plassert i rommet.

Mine forslag:

Panasonic AS640(VA panel) Det beste bildet innenfor prisklassen og størrelsen etter min mening. Hvis du finner den i nærheten av deg eller at den kan sendes til din lokale Expert butikk. For den finnes ikke på nettlageret lengre.

http://www.expert.no/lyd-og-bildetv/panasonic-tx48as640e-48-led-tv/p/14093/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

LG LF630V(IPS)

http://www.siba.no/tv-lyd-bilde/tv/38til49tommertv/lg-49lf630v-120433

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Styr unna Samsung sin 5 serie iallefall. Den er rett og slett for dårlig, spesielt når den kommer opp i slike størrelser.

Ville også vært litt skeptisk til å kjøpe den 6 serien med 4K også , men er iallefall et bedre valg en 5 serien.

Jeg har selv en 4K TV i Samsung sin 6 serie (en annen modell), og den er konge til film og TV-titting. Jeg ble veldig imponert av hvor godt den oppskalerer bildet. Smart TV på den er ganske treg, men det er ikke en deal-breaker.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 4K TV i Samsung sin 6 serie (en annen modell), og den er konge til film og TV-titting. Jeg ble veldig imponert av hvor godt den oppskalerer bildet. Smart TV på den er ganske treg, men det er ikke en deal-breaker.

Ja jeg sier ikke at den er dårlig. Men mener at Panasonic AS640 har bedre bildet en Samsung modellen. Men den er ikke 4K da, så TS må jo eventuelt finne ut om han ønsker det eller ikke. Jeg liker også at ting fungerer som de skal og at de fungerer over lengre tid å der faller Samsung ofte igjennom.

7000kr er selvfølgelig en relativt bra pris så den bør absolutt vurderes, men samtidig ville jeg vært litt skeptisk.

Er Smart TV viktig så er selvfølgelig både Samsung og LG et bedre valg en fjorårets Panasonic modell.

Men denne er da vel også grei å spille på? Den er vel ikke den beste på bevegelse men den har da testet til 28ms inputlag i game mode å det er jo meget bra.(ikke at det var viktig for trådstarter)

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Hei!

Takker for alle svarene jeg har fått ang. tv. Samsung 4k tven ble valgt da jeg synes at 4k skjerm var et must. Har lenge sett på den og da jeg fikk % på den så måtte jeg bare ta den. Jeg skal bare ha den til at dama skal se på tv og serier så får jeg eventuelt legge i mer penger ved kjøp av større leilighet! Takker for alle svar

mvh Jørgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...