Gå til innhold

Siste rest av morgentåke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i grunnen håpløst vanskelig å fotografere mot sola. Den blir jo aldri slik som du ser det.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om slike soler som i V1 her. De ser jo litt kunstige ut på en måte.

Aller helst ville jeg hatt en V3 som var en variant av V1, der du kutter under sola, pluss at du kutter vekk stolpen på høyre side. Likte jo godt skogen i V1 ;)

V2 er vakker den også, men mangler skogen.. :)

Men bevares Ragnar! :) Flotte bilder begge to!

Lenke til kommentar

Flotte bilder begge to, men V1 skiller seg ut med den fine solen. Hvordan unngår du lens flare i slike bilder?

 

Liten blender er et must med eller uten filter. Eller må en prøve seg fram (i mitt tilfelle Photoshop) med innstillinger der. Husker faktisk ikke helt hva jeg gjorde.

Vanligvis forsøker jeg å unngå direkte sol, men her fikk jeg muligheten til å få til noe, derfor utlegging av bildet.

Skj

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fine fortellinger om idyll på begge bilder, Ragnar.

Holder på V1, der solen er spesiell.

Har liggende (et sted) filter som er ment å ha slik flott effekt, og det får meg til å tenke på at disse aldri er blitt brukt siden den var filmruller i kamera..

 

Godt at du har filter. Da får du ta de fram og se om ønskede effekter kan nås. Dersom du bruker live view forsøk deg fram med justering av blenderåpning.

Takk for kommentar !

Skj

Lenke til kommentar

Det er i grunnen håpløst vanskelig å fotografere mot sola. Den blir jo aldri slik som du ser det.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om slike soler som i V1 her. De ser jo litt kunstige ut på en måte.

Aller helst ville jeg hatt en V3 som var en variant av V1, der du kutter under sola, pluss at du kutter vekk stolpen på høyre side. Likte jo godt skogen i V1 ;)

V2 er vakker den også, men mangler skogen.. :)

Men bevares Ragnar! :) Flotte bilder begge to!

 

I 99% av tilfellene forsøker jeg å unngå direkte innretning mot sol. Sol uten en effekt som du ser på V1 er i alle fall mislykket. Å kutte vekk stolpen på høyre side støtter jeg fullt ut. Ser seg blind på enkelte ting forstår du.

Fint at du kommenter og kommer med dine tanker, nyttig for alle som får tilbakemeldinger.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...