Pallantir Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Datteren min skal på skoletur til Spania med videregående skole, og lærerne sa at alle måtte ha underskrift fra foreldrene. Men det har de vel ikke lov til å kreve når elevene er 18 år, eller hva? Er det jeg som er på jordet, eller er det lærerne? Og i samme slengen: Har de lov til å nekte elever som er myndige å drikke alkohol på skoletur? Det høres litt sært ut at de kan stille sånne krav til en tur elevene har betalt selv (delvis med penger, og delvis med dugnadsarbeid). Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hva trenger du underskrift fra foreldrene til? Om de får lov å dra på tur? Når eleven er fylt 18 har foreldrene ikke noe å gjøre med skolen mer, kan ikke få informasjon om eleven fra skolen, kan ikke skrive under på ting osvosv med mindre eleven har gitt fullmakt. Angående alkohol og for eksempel røyk/snus, så sier skolereglene at dette er forbudt i skoletiden og skolens regi, det vil da også si skoletur (dessverre) Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Takk for det! Jeg har bare fått spørsmål fra datteren min om de kan kreve underskrift, jeg har ikke sett papiret ennå. men ut fra det du sier, kan de vel ikke kreve underskrift på noe som helst fra myndige? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Ja, jeg mener de kan kreve underskrift. Men myndige er sine egne foresatte, så de kan skrive under selv. Når du sier skoletur høres det ut som noe som er i skolens regi. Det blir dermed naturlig at skolen har noen sånne regler, spesielt om det er med elever under 18. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Din underskrift vil i så fall ikke kunne brukes til noe. At du signerer er det samme som at jeg skulle signert. Helt irrellevant. Personen er 18, myndig og ansvarlig for seg selv. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Det var det jeg trodde, takk! Hun skrev "underskrift av foreldrene" i tekstmeldingen, så jeg antar at det ikke er elevens underskrift det er snakk om. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 En myndig elev har selv rett til å foreta alle handlinger (med visse unntak, men disse kan heller ikke foreldrene foreta), og står ikke under vergemål på noen måte. Skolen kan heller ikke kreve underskrift som bekreftelse på at foreldrene er kjent med utenlandsreisen. En skole kan stille som vilkår for å få være med på skoletur ("tur i skolens regi") at elevene frastår fra konsum av alkohol på turen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Det var det jeg trodde, takk! Hun skrev "underskrift av foreldrene" i tekstmeldingen, så jeg antar at det ikke er elevens underskrift det er snakk om. Underskrift av foreldre kan de aldri kreve, hverken før eller under 18. Det finnes nok av barn som ikke bor hos foreldrene sine, mens hos "foresatte", dvs. barnevern, tanter og onkler, etc. Det er underskrift av foresatte de kan kreve. Foresatte vil som oftest være foreldre, men som sagt ikke alltid. "Underskrift av foreldre" burde derfor vært formulert som "underskrift av foreldre/foresatte". Personer over 18 år er sine egne foresatte. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Foresatte, da. Det var ikke juridisk riktig, men meningen var forhåpentligvis forståelig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Underskrift av foreldre kan de aldri kreve, hverken før eller under 18. Det finnes nok av barn som ikke bor hos foreldrene sine, mens hos "foresatte", dvs. barnevern, tanter og onkler, etc. Det er underskrift av foresatte de kan kreve. Foresatte vil som oftest være foreldre, men som sagt ikke alltid. "Underskrift av foreldre" burde derfor vært formulert som "underskrift av foreldre/foresatte". Personer over 18 år er sine egne foresatte. Bare ett lite spørsmål, jeg har tidligere signert for skoletur som onkel uten å direkte ha vært foresatt. Hun kunne fått signatur av foreldrene men da hun hadde glemt det og de ikke hadde mulighet til å dra fra jobb for å signere på skolen signerte jeg da jeg hadde fri og kunne dra på skolen å signere. Strengt tatt hadde de vel ikke lov til å ta henne med på skoletur da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Skolen vil alltid kunne kreve underskrift fra "foreldre", fordi "foreldre" i norsk rett betyr "de personene som har foreldremyndigheten" (barnets juridiske foreldre). Hovedregelen, se barnelova § 30, er at det er foreldrene i fellesskap som utøver foreldremyndigheten overfor barna. "Foresatte" er et generelt uttrykk som betyr "den/de personen er underordnet". En persons sjef (i et arbeidsforhold), hans nærmeste overordnede (militær sjef), fosterforelder/-foreldre, barneverntjenesten, alle disse er eller kan være noens foresatte - men ingen av dem er barnets foreldre, og ingen av dem kan utøve foreldremyndighet. Man bør derfor kjenne til skillet mellom "forelder" og "foresatt". Barnets "foresatte" (som oftest i praksis barnevern eller fosterforelder) kan nemlig undertegne på langt færre ting enn barnets "foreldre" kan. Myndige personer er ikke sine egne foresatte, det gir ikke mening. Myndige personer har ikke foresatte med mindre de har fått oppnevnt verge. Bare ett lite spørsmål, jeg har tidligere signert for skoletur som onkel uten å direkte ha vært foresatt. Hun kunne fått signatur av foreldrene men da hun hadde glemt det og de ikke hadde mulighet til å dra fra jobb for å signere på skolen signerte jeg da jeg hadde fri og kunne dra på skolen å signere. Strengt tatt hadde de vel ikke lov til å ta henne med på skoletur da? I det tilfellet ville riktig fremgangsmåte for deg være å undertegne med "p.p." ved siden av navnetrekket ditt. Det står for "per procurationem", altså at du undertegner etter fullmakt fra den som egentlig skal undertegne. Endret 14. september 2015 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Eleven er myndig, og kan reise hvor han vil. Men er det virkelig så enkelt? Foreldre (el. tilsv.) har forsørgelseplikt til videregående er over, så vidt jeg har forstått. En utenlandstur vil koste ekstra, og ikke bare billetten... Kan det være mulig at foreldrene har plikt til å ta den ekstra kostnaden som denne reisa påfører dem? Kan denne berømmelige underskrifta være nødvendig som et bevis på at informasjon er gitt og samtykke innhentet fra den som må betale? I grunnskolen er det slik at om foreldrene ikke vil eller kan sende avkommet på tur, må skolen ordne med alternativt opplegg for dem som ikke blir med. For ingen kan pålegges å dra på skoletur. Slik var det før, i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Foreldrene har forsørgelsesplikt frem til videregående skole er over, men når barnet er myndig er dette et forhold mellom foreldre og barn, ikke skole og foreldre/barn. 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Hun undertegnet selv på arket med et rått flir etter å ha lest igjennom det som sto her! 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Da er det bare å vente på reaksjonen fra skolen... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Det virker som om de fant seg i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå