Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Noen som har venner dere aldri har møtt (funnet hverandre via nettet) som dere snakker med hver dag? 

Jeg har flere sånne, i grunn skjønner jeg ikke hvorfor jeg snakker med de. Alt vi pleier å snakke om er dagligdagse ting som hva de har gjort i dag, planer for helgen/neste dag osv, og rundt disse temaene. Jeg føler ikke jeg får noe spesielt ut av å snakke med disse, men de kontakter meg hver eneste dag likevel. Noen flere som har det sånn?

Anonymous poster hash: 097fa...ade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke vitsen med å diskutere slike plattheter med noen, hverken i det virkelige liv eller via nett.  En samtale skal være egasjerende, inspirerende, og ikke minst givende!

Definitivt.

Har nesten daglige samtaler som er totalt uinteressante, gjerne ting som at sønnen til noen på jobben til den jeg snakker med har problemer med motoren, og jeg kjenner verken sønnen eller personen på jobben. Tar gjerne ett kvarter å forklare alle detaljer om det som for meg er en random person som har ett uvesentlig og uinteressant problem.

Heldigvis holder det oftest å si ja en gang i blandt og tenke/drive med noe annet mens den andre personen får tømt seg for uniteressant tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke vitsen med å diskutere slike plattheter med noen, hverken i det virkelige liv eller via nett.  En samtale skal være egasjerende, inspirerende, og ikke minst givende!

Helt uenig, det trenger den da absolutt ikke være, noe som generelt kalles for småprat. Hørt om det? Det er ikke alle som har behov for dype samtaler, iblant vil man bare ha noen å snakke med om alt og ingenting. Trenger ikke være alt det du nevner for at det skal være givende for vedkommende. De kan ha tanker som de vil få ut, ha noen å lytte til, whatever.

Veldig kjekt å ha nettvenner også, da det er noen ganger enklere å prate ut om ting til fremmede og få varierte tilbakemeldinger. Gjennom årene har jeg selv hatt noen nettvenner, fra forskjellige steder i landet, og takknemlig for det. Har det siste året fått en aldeles god nettvenn fra dette forumet. Vedkommende har hjulpet meg masse og vi har pratet masse om forskjellige ting og støttet hverandre på dårlige dager. Tviler sterkt jeg hadde vært her nå hvis den personen ikke hadde stilt opp. Vil vi møtes en dag? Kanskje, kanskje ikke. Holder lenge for meg å vite at når jeg trenger å prate, så kan jeg bare sende en melding.

Man skal slettes ikke undervurdere givningen av tom prat. Den kan faktisk være like verdifull som en skikkelig samtale.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For fleste er nok vitsen høflighet, nysgjerriget, og unngå (klein) stillhet, selv om sistnevnte noen ganger virker mot sin hensikt. Joda, klart det er meninger, men måten du skrev det på var det jeg reagerte på, som om det var fasiten eller noe. Men det er nok bare jeg som er vant til å lese den lille ektra setningen;" ....men det er nå min mening."

Lenke til kommentar

For fleste er nok vitsen høflighet, nysgjerriget, og unngå (klein) stillhet, selv om sistnevnte noen ganger virker mot sin hensikt. Joda, klart det er meninger, men måten du skrev det på var det jeg reagerte på, som om det var fasiten eller noe. Men det er nok bare jeg som er vant til å lese den lille ektra setningen;" ....men det er nå min mening."

Jeg ser ikke helt hvordan du kan tolke setningen min som om den presenterer noen fasit.  Jeg skrev jo klart og tydelig "Jeg skjønner ikke vitsen..." i begynnelsen av setningen for å poengtere at dette var min mening.  Kanskje jeg burde skrevet jeg med fet type...

Lenke til kommentar

Å småprate blir for noen tilsvarende det å gå til en psykolog, man lufter sine tanker om hva som har skjedd i hverdagen og ønsker/ får muligens råd og tilbakemelding på det.

Nettvenner er enda bedre da de ikke har noen forbindelse med livet ellers, i den virkelige verden, og får i praksis taushetsplikt, dvs at de ikke kan snakke om deg til andre venner og bekjente. På en annen side så er det jo gjensidig som ikke alltid er like gøy, men man får ta det gode med det vonde :p

Jeg orker ikke prate mye med folk generellt så en nettvenn hadde blitt for mye da jeg alerede har nok småprat i livet mitt. "Heftige diskusjoner" får jeg nok av her på diskusjon.no og jeg får også mulighet til å hjelpe andre med den kunnskapen jeg sitter med til den graden jeg takler selv. Diskusjon.no er ganske perfekt for meg i forhold til å kommunisere så mye jeg trenger, i tillegg er det anonymt så jeg får ikke noe stress tilbake fra folk som jeg må ha å gjøre med i den virkelige verden og som kanskje henger seg litt opp. Diskusjon.no folka jeg ser mye til har stort sett glemt den forrige diskusjonen når en ny startes og man starter fra scratch hver gang!

Takk takk folkens :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Edit; Damn you leif!

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe sier meg at du og dine nettvenner burde få dere et liv... ;)

Men fra spøk til alvor...

(min utheving)

Jeg ser ikke helt hvordan du kan tolke setningen min som om den presenterer noen fasit.  Jeg skrev jo klart og tydelig "Jeg skjønner ikke vitsen..." i begynnelsen av setningen for å poengtere at dette var min mening.  Kanskje jeg burde skrevet jeg med fet type...

Og jeg burde presisert bedre at det gjaldt den siste setningen i det første innlegget du skrev, som jeg har uthevet nå. Det var det utsagnet jeg skrev mitt originalinnlegg om. Når du skriver at en samtale skal være det og det, da har du, etter min mening, litt høye forventninger til folk. Du skjønner sikkert selv at man ikke alltid kan ha gode og lange samtaler, eller trenger. Avhenger av omstendighet og situasjon selvsagt.

Lenke til kommentar

Du har rett at i jeg har litt høye forventinger til folk.  

Nja, det vil jeg si blir veldig feil å si/ tenke. Man velger sine venner etc ut ifra "kjemi" (i mangel på bedre ord), det innebærer også hvordan man fører samtaler og hva slags samtaler man har. En ting er familie, men her snakkes det ikke om slike folk.

Jeg har også høye forventninger hvis definisjonen på det er å ikke småprate til krampa tar meg. Blir rett og slett utslitt av for mye småprat, "for mye" er noe man definerer selv bare så det er sagt :p

Her er en god forklaring på min situasjon

1683402-slide-s-4-how-to-interact-with-a

"Annoying" og "wasteful" er da for mye småprat i mine øyne.

Edit; "Annoying" og "wasteful" innebærer også andre ting enn småprat selvfølgelig

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Har noen venner som jeg deler litt smått med på internett... Men det er vel mer fordi jeg er usikker og trenger av og til bare noen til å bekrefte det jeg gjør er riktig. Er strengt tatt mye på farta, så da er det fint å bare prate med noen random noen som jeg vet er der. plukker bare ut tilfeldige folk som er pålogga på skype som oftest ^^ Men jo jeg har noen vanlige.

Lenke til kommentar

Har flere sånne, føler jo at jeg får noe ut av det selv om det bare er småprat som ikke betyr noe spesielt. innimellom er det jo ting som diskuteres/snakkes om dypere enn til vanlig, og det er jo ekstra gøy. I lengden er det litt ensidig med den samme "hva skjer-hva har du gjort i dag" samtalen, men da er det jo bare å dra opp noe annet å prate om vel? 

Hvis jeg syns det var rett og slett uinteressant ville jeg nok dabbet ned på kontakten, og gradvis vil man miste kontakt- noe jeg også har gjort før.

Lenke til kommentar

De fleste «vennskapene» som ikke var spesielt givende for min del har visnet bort med tiden, sannsynligvis fordi vi enten ikke var på samme nivå mentalt, eller at vi ikke hadde noe felles som var spesielt meningsfullt for oss begge.

Noen kriterier som er viktige for meg:

• Vil jeg og mine venner stille opp for hverandre når vi virkelig trenger det? Vil vi gjøre mer enn det som anses som rimelig for å hjelpe hverandre i nød?
  • Blir man fortsatt husket dersom man ikke snakker på flere uker eller måneder, og er man like gode venner neste gang?
  • Oppmuntrer vi hverandre til å vokse som personer, og kanskje til og med forbedre vår kompetanse?
  • Har vi felles (helst sære) interesser?
  • Er de på rundt mitt nivå eller høyere intellektuelt?

Det ser kanskje ut som at jeg rir på min hvite hest, men jeg er egentlig meget snill, bare litt lei av meningsløse sosiale relasjoner. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Føler denne tråden ganske raskt avsporet fra "nettvenner" til "småprat", men dere/dem om det. Jeg har blitt kjent med en del folk via nettet de siste årene, de fleste av dem fra diskusjon.no. Har også en del venner jeg anser som nettvenner (selv om jeg har møtt dem) fordi vi har den type vennskap hvor vi bare aldri møtes, uten at noen egentlig vet hvorfor, eller fordi de bor i utlandet etc. 

Er veldig anti småprat selv, så blir lite av det. Men nettvenner (da snakker jeg hovedsaklig om dem man aldri har møtt), kan være kjekt ift å ha noen å prate med om ting, greit å få et perspektiv fra noen som ikke kjenner nettverket ditt etc. Uansett kan vi alle trenge noen å prate med en gang i blant, og det er jo ikke alle som er så heldige å ha det "in real life". Selv om man har venner, er det i mine øyne stor forskjell på en venn man kan henge med, og noen man virkelig kan åpne seg for. Noen ganger er det lettere å åpne seg for en "nettvenn" enn en face2face-venn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Omgår folk som kunne kjedet meg ut vinduet i 10. etasje med pjattet sitt hele dagen, så er godt å ha folk på nettet jeg har funnet pga. felles interesser. De eldste av disse har jeg kjent i et tiår nå, aldri møtt dem, og har ikke noe behov for å gjøre det heller. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...