Gå til innhold

Eaton Xcomfort

Anbefalte innlegg

Ser det er utrolig mye reklame for Eaton Xcomfort for tiden, og ser også at dette systemet er sinnsykt dyrt i forhold til f.eks Nexa som jeg har brukt på et par trådløse brytere hjemme.

Noen som kjenner til dette?

Jeg vurdere om jeg skal bygge inn litt "smarthet" rundtomkring i huset, og lurer litt på hvor jeg skal starte. - Det beste er jo hvis man har et åpent system som kan bruke moduler fra flere produsenter, men det kan virke på meg som om mye av dette er godt på beta-stadiet ennå, og at man må regne med å hacke litt selv for å få ting til å virke (og det er jeg egentlig ikke så interessert i å bruke energi på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://xcomfort.no/

Jeg leste meg opp om det for 3-4 år siden, dvs før jeg valgte Z-wave. xComfort var et av alternativene. F.eks. "Smartly" har vagt xComfort, så NOE bra må det vel være, var tanken.

xComfort fungerer nesten som Z-wave. En node kan videresende beskjeder til en annen, men det er begrensninger på hva som kan sendes tilbake (tror det kun er ett opp i xComfort, Z-weave er ubegrenset) så "full mesh" er det ikke. Videre er det begrensninger i hva som var støttet av programvare. Og prisene er ("var" iallfall) forholdsvis spør. 1300 kr for en dimmer?!

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er altså at xcomfort er ett proprietært og dyrere konkurrerende system til z-wave, som er mer åpent og støttes av flere produsenter eller?

Det var min konklusjon, ja.

Hva er den beste "startpakken" for å komme i gang med z-wave isåfall?

Tja... det er mange alternativer. En Zee2, f.eks.?

Mange her bruker HomeSeer, men du kan f.eks. kjøpe deg en UZB1 og prøve litt forskjellig programvare hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en plugin til XComfort til HS3?

Kjør på! ;)

Men seriøst: Jeg har tenkt tanken, men har tilgode å finne noe xComfort-utstyr som ikke har alternativer.

Har du behov for xComfort til HS3?

JEG har ikke det, men det finnes jo en del folk som allerede HAR huset fullt

- og ikke har noen mulighet til å bruke HSTouch ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...