Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke legitimasjon


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

for litt siden fikk jeg tilsendt nytt bankkort. Dette hadde ikke bilde, men tenkte ikke spesielt mere på det.

Det gamle bankkortet gikk i søpla.

 

I dag skal jeg stemme på valget. "Husk legitimasjon" står det på stemmekortet. Går nok alikevel greit i og med jeg kjenner de som skal være der..

 

Men hvordan skal jeg få legimitert meg fremover nå? Har hverken førerkort eller pass.

Og hvordan får jeg en gyldig legitimasjon når jeg ikke kan legitimere meg når jeg ber om det?



Anonymous poster hash: a3577...6b4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da maa du nok til Politiet for aa skaffe deg pass. Stemme i dag kan du nok ikke.

Ang. pass:

 

Gyldig legitimasjon

Det gamle passet ditt er tilstrekkelig legitimasjon hvis det er gyldig eller det er mindre enn tre måneder siden det utløp. Er det første gang du skal ha pass, eller er det mer enn tre måneder siden det gamle passets gyldighetstid utløp, skal du ha med følgende legitimasjon:

  • Gyldig norsk førerkort eller annet minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer, for eksempel bankkort med bilde
  • Eventuelt tidligere utløpt pass
  • Statsborgervedtak og statsborgerbrev dersom du tidligere har vært utenlandsk statsborger
  • NB! Hvis du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass eller pass som er utløpt for mindre enn tre måneder siden, kan politiet kreve at du har med deg en myndig norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet

https://www.politi.no/tjenester/pass/soknad_om_%20pass/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...