Gå til innhold

Nettbrett til studier


c-bool

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å kjøpe et nettbrett som jeg kan bruke til studier. Tenker da spesielt om det er egnet å bruke nettbrett med penn til å skrive notater fra forelesninger? Noen som har erfaringer med dette?

Kan ikke bruke for mye penger på det, men trenger et som er brukende til studie

Pris gjerne under 3000

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Har erfaring med både Windows, Android, og iOS til både studier og jobb. Anbefaler iOS, dvs iPad. Skal prøve å gi en begrunnelse, selv om tråden sannsynligvis blir nedrent av Surface og Note-entusiaster som aldri har prøvd alternativene innen det neste døgnet. 

 

Det mest logiske spørsmålet her er "hva slags stylus kan jeg bruke?", da mange tror at det er nøyaktigheten til pennen som avgjør hvor gode håndskrevne notater du kan ta. Det er ikke helt rett.

 

Det finnes tre typer stylus - la oss kalle dem passiv capacitive, aktiv capacitive, og digitizer (litt norskengelsk, men det får være). Passiv capacitive stylus har et materiale som gjør at skjermen tror det er fingeren din. Disse har gjerne en gummitupp, plastikkdisk, eller liknende "stor klump" på tuppen. Dette må de ha for at skjermen skal merke at de er der, da det går på elektriske egenskaper i materialet (orginalt fingeren), og dette krever et visst areal. De beste av disse er ganske greie, men de er i utgangspunktet bare pennformede fingre. 

 

Så har du aktiv capacitive. Disse omgår arealkravet ved å aktivt sende elektriske signaler inn i skjermen, for på den måten å skape en "virtuell finger" av en tynn spiss. En slik penn vil du se i en video jeg linker lenger ned. Dette er den mest nøyaktige typen stylus du får uten at det er digitizerteknologi bygd inn i skjermen. På iPad, med unntak av iPad Pro som kommer senere i år, er dette det beste du kan få. 

 

Digitizerpenner bruker tilsvarende teknologi som tegnebrett, og har eget lag i skjermen som fungerer med spesielle styluser. Microsoft Surface, Samsung Galaxy Note, og iPad Pro er noen nettbrett(serier) som har slik teknologi innebygd. Dette er uten tvil og uten sidestykke det mest nøyaktige du kan få tak i av stylus om du kun ser på hvor nøyaktig input fra stylus er. 

 

MEN. 

 

Så kommer vi til apps. Både på Windows og Android er det veldig begrenset hva du finner av apps som er egnet til å ta håndskrevne notater, mens du på iOS drukner i dem. Det blir subjektivt selvfølgelig, men jeg mener det ikke er noe på hverken Android eller Windows som kommer halveis i nærheten av hva du får på iOS, og det er inkludert OneNote. 

 

Samtidig så har iOS vært uten digitizerpenn så lenge at det har blitt sport av å få de to andre typene til å fungere bra. Den vanligste måten å gjøre det på utenom dette, er å bruke apps som har zoombokser. Du ser en demo av det her: 

 

I starten er det uvant, om du er vant til papir - men blir du vant med det, er det null problem å ta sidevis med notater på den måten. 

 

Zoomboksskriving gir deg muligheten til å se et helt dokument oppe men samtidig ta så nøyaktige notater at du selv på en liten tablet kan skrive håndskrevne notater mellom to linjer tekst i skriftstørrelse 12, om du så vil det. Bruker du zoomboks, vil du fortsatt ha nytte av nøyaktig stylus, men på LANGT nær så mye som om du prøver å skrive direkte, som på papir. Siden apper med zoomboks er nærmest ikke-eksisterende på de andre platformene (relativt til iOS) så har du da den merkelige situasjonen av at iOS har mer nøyaktige apps, mens Android/Windows har mer nøyaktige penner. 

 

Jeg bruker ekstremt mye håndskrift på iPad, så drømmen har lenge vært å ha en med digitizer, så naturlig nok har jeg prøvd de platformene hvor det er vanlig. Har ikke gått lenge før jeg har løpt skrikende tilbake til iPad. Kan jeg ikke ha digitizerpenn OG iPad-appene mine samtidig, holder jeg heller fast på appene enn pennene. Du må lære en helt ny måte å skrive på, men når det først er gjort, skriver du så nøyaktig at til og med papir kan virke kronglete. Dette får du dog mest utbytte for om du annoterer dokumenter/bøker, og ikke like mye om du skriver "fra scratch". 

 

Så har du apper for å lese pensum. Goodreader og PDF Expert er to apper jeg har lett etter alternativer for på Android i årevis, men har kun funnet apper som er tilsvarede på papiret, og aldri noen som faktisk er like gode. Eller halvparten så gode, for den saks skyld. Disse er apper som spesialiserer seg på å vise og annotere PDF-filer, og gjør en knakende jobb med det. Jeg bruker selv PDF Expert, via Documents (Documents er en gratis app hvor funksjonene til PDF Expert unlockes om du eier begge), og det er en app ingenting kommer halveis i nærheten av. I tillegg har det nå kommet en ny app som jeg tror kommer til å fullstendig revolusjonere studier for de som bruker den: http://liquidtext.net/

 

Til syvende og sist kommer det an på hvordan du har tenkt å bruke nettbrettet. Det beste hadde vært om du hadde kunnet prøve alle alternativene, men demomodeller i butikken gir ikke akkurat innblikk i appbiblioteksforskjellene det er snakk om. Alt jeg kan si er at jeg har gjort dette her i årevis, og har både iPad, Samsung tablet og Windows tablet foran meg nå, og eneste reelle bruken jeg har for de to sistnevnte er isåfall å kaste dem etter deg om du prøver å ta fra meg førstnevnte. Dette forutsetter dog at du er villig til å lære skrivemåten jeg snakket om, og at du faktisk har bruk for den. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Du vurderer? Jeg vil anbefale at du vurderer å bruke en laptop. Kanskje husker du mer av å skrive for hånd, men forelesninger går fort og du vil notere mye mer effektivt på en pc. Her finnes jo også uendelig med programvare. Bearbeiding av stoffet må du uansett gjøre i etterkant. Ja, jeg gav det en sjanse, men gikk tilbake til laptop. De små tilhørende tastaturene blir heller ikke det samme. Men selvsagt, smak og behag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Laptop er raskere om du skal ha ned linje på linje med ren tekst. I det sekundet notatene må være mer avansert, som at du noterer på en powerpoint, har formler, piler/forklaringer/tegninger, eller hva som helst som ikke er ren tekst, så går effektiviteten med en laptop rett i dass. 

Lenke til kommentar

Har brukt Note -seriene og de funker veldig bra. 

Tok ut stylusen og skrev på S-Note. Har ikke funnet noe bedre enn S-Note til skriving. Veldig lett å jobbe med og føles som om man skriver på ekte papir. Du kan kjøpe en fullstørrelses penn fra eBay om den som følger med er for liten. Lett å overføre notatene til PDF-format og lese med Adobe Reader og notere på den og. 

 

Du bør kjøpe minimum 2014 modellen. Da den første er litt treg med TW. Jeg kjøpte min på tilbud til 2,3K.

 

For meg var det mer komfortbelt å bruke S-pennen enn vanlig styr med papir og plagsomme PC. I jussen var det perfekt, men med mye tall, vet jeg ikke om den er like effektiv.  

Lenke til kommentar

Takker for svar! Er igrunn den notatbiten jeg savner, tar notatene fra forelesning for hand nå, med penn og papir. Som nevnt ovenfor så er det piler, tegn osv som gjør at laptop ikke fungerer optimalt for meg til å gjøre notater. Jeg liker også å ta en titt over notatene før jeg legger meg på kveldene, da hadde det vert greit med et nettbrett. Er personlig en tilhenger av android, men har ikke vert bort i så mye nettbrett før, så den biten vet jeg ikke. Så på note med penn, som også har knox(?) Hadde vert greit å ha jobb/skole relatert stoff for meg selv.

Lenke til kommentar

Vil strerkt fraråde deg å kjøpe nettbrett til noe som omhandler produktivitet. Som student så trenger du et skikkelig tastatur og noe som er større enn 10 tommer. Det finnes mange PCer til 3000 kr, men til den prisen er det kun Chromebooks som er en god opplevelse å bruke. Vil anbefale deg å kjøpe en Toshiba Chromebook 2 (varianten med IPS display og 4 gb minne). 

http://www.prisjakt.no/product.php?pu=3018945

Om du ikke er kjent med ChromeOS, så kan det være lurt å lese litt om hvilke begrensninger den har. Om de ikke er et problem for deg, så vil jeg si at det utvilsomt det beste valget. OSet er fantastisk bra, og til studier er den perfekt, og prisen er hyggelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...