Gå til innhold

Superspar. Rente

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heo. Har åpnet en superspar konto i DnB ved siden av min vanlige Sparekonto. Det med superspar er at man får sånn passe god rente hvis man lover å sette av ett beløp hver måned. Er under 18, og har satt av automatisk 1000 Kr hver måned.

Mitt spørsmål er: renten er på 1,50. Hva slags fordeler er det? Eksempler?

Anonymous poster hash: ec408...3cb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen er vel 0,5% høyere rente enn normal sparekonto. Ulempen er at du må sette av en fast sum pr. måned. Denne kan sikkert endres, men du kan ikke overføre alt du har på for eksempel vanlig sparekonto og få 1,5% sånn helt uten videre. Det gis 1,5% kun på det som er overført ved fast overføring hver måned.

Det er også 12 gebyrfrie uttak pr. år, mens på normal sparekonto er det ingen slik begrensning.

Hvis du er under 34 år, og ikke har BSU fra før, vil jeg anbefale deg å kikke på det i stedet. MYE bedre rente, og skattefradrag (om du har skattbar inntekt). Men med strenge krav til hva pengene kan brukes på, innskuddsgrense og lignende.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Det betyr at du får dårlig rente. Superspar var et ok produkt, nå er det bare dårlig.

Se også her fra 2013 (nå har opplegget blitt dårligere):

http://e24.no/privat/penger/superspar-konto-er-ikke-mye-super/20338842

Siden du sparer 1000 kroner fast ville jeg vurdert å spre "risikoen", dvs. spare dels i fond og dels på sparekonto med ok rente. Bare velg fond med lave forvaltningsavgifter.

Lenke til kommentar

Det er også 12 gebyrfrie uttak pr. år, mens på normal sparekonto er det ingen slik begrensning.

Tro det eller ei, men DNB er så gniene at du bare får 12 uttak på vanlig sparekonto også. Selv om jeg sjelden/aldri tar ut fra sparekonto 12 ganger i året så er det kombinert med dårlig rente grunn til sparekonto er det eneste jeg ikke har hos DNB.

Lenke til kommentar

Fordelen er vel 0,5% høyere rente enn normal sparekonto. Ulempen er at du må sette av en fast sum pr. måned. Denne kan sikkert endres, men du kan ikke overføre alt du har på for eksempel vanlig sparekonto og få 1,5% sånn helt uten videre. Det gis 1,5% kun på det som er overført ved fast overføring hver måned.

Hvis du er under 34 år, og ikke har BSU fra før, vil jeg anbefale deg å kikke på det i stedet. MYE bedre rente, og skattefradrag (om du har skattbar inntekt). Men med strenge krav til hva pengene kan brukes på, innskuddsgrense og lignende.

Bare for å oppklare, det faste trekket kan endres hver mnd, dvs man kan sette det faste trekket til å overføre alt man har på annen sparekonto på et trekk og så gå tilbake til fast spareplan neste trekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...