AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Heo. Har åpnet en superspar konto i DnB ved siden av min vanlige Sparekonto. Det med superspar er at man får sånn passe god rente hvis man lover å sette av ett beløp hver måned. Er under 18, og har satt av automatisk 1000 Kr hver måned. Mitt spørsmål er: renten er på 1,50. Hva slags fordeler er det? Eksempler? Anonymous poster hash: ec408...3cb Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Fordelen er vel 0,5% høyere rente enn normal sparekonto. Ulempen er at du må sette av en fast sum pr. måned. Denne kan sikkert endres, men du kan ikke overføre alt du har på for eksempel vanlig sparekonto og få 1,5% sånn helt uten videre. Det gis 1,5% kun på det som er overført ved fast overføring hver måned. Det er også 12 gebyrfrie uttak pr. år, mens på normal sparekonto er det ingen slik begrensning. Hvis du er under 34 år, og ikke har BSU fra før, vil jeg anbefale deg å kikke på det i stedet. MYE bedre rente, og skattefradrag (om du har skattbar inntekt). Men med strenge krav til hva pengene kan brukes på, innskuddsgrense og lignende. Endret 13. september 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det betyr at du får dårlig rente. Superspar var et ok produkt, nå er det bare dårlig. Se også her fra 2013 (nå har opplegget blitt dårligere): http://e24.no/privat/penger/superspar-konto-er-ikke-mye-super/20338842 Siden du sparer 1000 kroner fast ville jeg vurdert å spre "risikoen", dvs. spare dels i fond og dels på sparekonto med ok rente. Bare velg fond med lave forvaltningsavgifter. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Ja, men hva vil 1,50 i rente ha å si over tid? Jeg har allerede bsu, men kan ikke disponere før jeg er 18. Anonymous poster hash: ec408...3cb 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Ja, men hva vil 1,50 i rente ha å si over tid? Jeg har allerede bsu, men kan ikke disponere før jeg er 18. Anonymous poster hash: ec408...3cb 1,5% rente på 1000 kroner er 15 kroner pr år. 5 kroner mer enn vanlig sparekonto. Men med rentes rente så blir det marginalt mer. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Får da bedre rente enn dette mange steder, også på såkalt "vanlig sparekonto", hva nå enn det er.. Jeg får ihvertfall 2,1% uten betingelser hos Sparesmart. 1 Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 BluStep har vel 2,35% p.t.? Heller ikke på denne er det begrensninger på antall uttak, så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Superspar hadde bra rente en gang i tiden... nå er den bare dårlig. Jeg har flyttet alle sparepenger til Santander, de har fortsatt OK rente, men langt fra bra. Ellers er det BSU som gjelder, men renten på denne går også bare nedover. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Det er også 12 gebyrfrie uttak pr. år, mens på normal sparekonto er det ingen slik begrensning. Tro det eller ei, men DNB er så gniene at du bare får 12 uttak på vanlig sparekonto også. Selv om jeg sjelden/aldri tar ut fra sparekonto 12 ganger i året så er det kombinert med dårlig rente grunn til sparekonto er det eneste jeg ikke har hos DNB. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Tro det eller ei, men DNB er så gniene at du bare får 12 uttak på vanlig sparekonto også. Det er direkte feil "Det er ingen uttaksbegrensninger på våre sparekontoer. " Link Men at renten er dårlig er jeg enig i. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 1,50% på en "superspar" konto med diverse restriksjoner er jo rett og slett latterlig. Får 2,47% hos santander. 2,18% etter oktober. Synes det er lavt også, men gidder ikke å risikere alle pengene på diverse markeder foreløpig, i og med at jeg ser etter bolig. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Det ironiske er at 2,18% regnes som god rente i dagens marked, ettersom styringsrenten er så utrolig lav. Det er jo ypperlig for oss som har boliglån, ikke fullt så ypperlig for de som har mye penger i banken. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, det er nettopp det. 2,18% er jo ganske ræva det og.... Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, det er nettopp det. 2,18% er jo ganske ræva det og.... Helt enig. Husker jeg hadde cirka 10% rente på sparekonto når jeg var halvparten så høy som jeg er i dag. Det var tider det... Men det var desto verre for de som hadde store boliglån. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Fordelen er vel 0,5% høyere rente enn normal sparekonto. Ulempen er at du må sette av en fast sum pr. måned. Denne kan sikkert endres, men du kan ikke overføre alt du har på for eksempel vanlig sparekonto og få 1,5% sånn helt uten videre. Det gis 1,5% kun på det som er overført ved fast overføring hver måned. Det er også 12 gebyrfrie uttak pr. år, mens på normal sparekonto er det ingen slik begrensning. Hvis du er under 34 år, og ikke har BSU fra før, vil jeg anbefale deg å kikke på det i stedet. MYE bedre rente, og skattefradrag (om du har skattbar inntekt). Men med strenge krav til hva pengene kan brukes på, innskuddsgrense og lignende. Bare for å oppklare, det faste trekket kan endres hver mnd, dvs man kan sette det faste trekket til å overføre alt man har på annen sparekonto på et trekk og så gå tilbake til fast spareplan neste trekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå