Gå til innhold

partisjoner

Godrick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha Mandrake alene, eller skal du ha WIndows i tillegg? Hvordan ser partisjonene dine ut nå?

Min ser slik ut:

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hdb1   *         1        13    104391   83  Linux
/dev/hdb2            14        76    506047+  83  Linux
/dev/hdb3            77      1901  14659312+  83  Linux
/dev/hdb4          1902      9729  62878410   83  Linux

Hvor hdb1 er /boot, hdb2 er swap, hdb3 er / og hdb4 er /home. Alle er primære partisjoner.

På norsk betyr det at jeg har en liten partisjon (100MB er en grei størrelse) til oppstartsfilene (/boot) , en swap-partisjon på 500MB, 15GB til roten (/), samt den resterende plassen (60GB) til brukerplass (/home).

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar

Du trenger minst to partisjoner til linux. Innstallasjonen til mandrake vil ha et program som hjelper deg å partisjonere, men du må ha ledig plass på harddisken som ikke er partisjonert.

Den minste partisjonen du trenger er en såkalt swap-partisjon, som sikkert ikke trenger å være mer enn ca. 500MB. Den andre er for hoved-filsystemet til linux. Denne er all plassen du har til å lagre og installere på. Den bør nok være noen GB. En del liker å dele opp denne partisjonen slik at du for eksempel har en egen partisjon for /boot katalogen. Dette er for å skille den fra resten av systemet for å være sikker på at den ikke skal bli ødelagt av evt. feil (svært lite sansynig, som regel fra brukeren sin side). Denne trenger ikke være mer enn 100MB maksimum. Når det gjelder filsystem anbefaler jeg reiserfs på hovedpartisjonen og på en eventuell /boot-partisjon ext2, eller ext3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...