Godrick Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Nå skal jeg få inn mandrake in på pcen. Men eneste problemet jeg kommer borti er at, hvordan jeg skal sette opp partisjonene til mandrale. Jeg trenger hjelp. Er det noen guid til dette? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Skal du ha Mandrake alene, eller skal du ha WIndows i tillegg? Hvordan ser partisjonene dine ut nå? Min ser slik ut: Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hdb1 * 1 13 104391 83 Linux /dev/hdb2 14 76 506047+ 83 Linux /dev/hdb3 77 1901 14659312+ 83 Linux /dev/hdb4 1902 9729 62878410 83 Linux Hvor hdb1 er /boot, hdb2 er swap, hdb3 er / og hdb4 er /home. Alle er primære partisjoner. På norsk betyr det at jeg har en liten partisjon (100MB er en grei størrelse) til oppstartsfilene (/boot) , en swap-partisjon på 500MB, 15GB til roten (/), samt den resterende plassen (60GB) til brukerplass (/home). Endret 12. november 2003 av Egil.B Lenke til kommentar
drall Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Du trenger minst to partisjoner til linux. Innstallasjonen til mandrake vil ha et program som hjelper deg å partisjonere, men du må ha ledig plass på harddisken som ikke er partisjonert. Den minste partisjonen du trenger er en såkalt swap-partisjon, som sikkert ikke trenger å være mer enn ca. 500MB. Den andre er for hoved-filsystemet til linux. Denne er all plassen du har til å lagre og installere på. Den bør nok være noen GB. En del liker å dele opp denne partisjonen slik at du for eksempel har en egen partisjon for /boot katalogen. Dette er for å skille den fra resten av systemet for å være sikker på at den ikke skal bli ødelagt av evt. feil (svært lite sansynig, som regel fra brukeren sin side). Denne trenger ikke være mer enn 100MB maksimum. Når det gjelder filsystem anbefaler jeg reiserfs på hovedpartisjonen og på en eventuell /boot-partisjon ext2, eller ext3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå