odin7474 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg har en stasjonær som fikk problemer. Det kom opp beskjed om det ikke fantes noe operativsystem på den. Det jeg nå har gjordt er å for lagd en bootable usb med Windows 10. Under installasjonen går jeg denne beskjed: Windows kan ikke installeres på denne disken. Den valgte disken har en MBR-partisjonstabbel.På EFI-Systemer kan Windows bare installeres på GPT-disker. Hva?? Jeg har overhode ingen anelse hva dette betyr. Harddisk er også formatert. Kan nevne at denne pc ble kjøpt med Windows 7 i sin tid, og har senere blitt oppgradert til Windows 10. Hva kan jeg gjøre?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Har PC BIOS eller UEFI? Sjekk om denne hjelper: http://support.hp.com/us-en/document/c03445889 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Du må formatere harddisken med noen kommandoer om jeg husker rett, men husker ikke hvilke. (du kjører kommandoene fra installasjonsmediet) Søk det opp på youtube Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Nei, formatering har lite med dette å gjøre. GPT eller MBR gjøres under initialisering. Formatering gjøres senere, når man har laget en partisjon. Men det er ikke sikkert det er nødvendig å bruke GPT, UEFI skal kunne bruke MBR hvis man slår av noen features. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Om det er en UEFI boot som gjøres med USB pennen isteden for legacy/bios boot fra pennen er det nok nødvendig å starte en kommand prompt Starte diskpart List disk (sjekk hvilket disk nummer den som skal installeres på er) Select disk ... Clean all Det er lurt å kople fra alle andre harddisker enn den som operativsystemet skal installeres på. Windows 10 forsøker å gjøre en EFI installasjon og da er gpt disk style påkrevet. (Diskpart som over vil nullstille disken for evt mbr type og fjerne skjulte partisjoner) Endret 13. september 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå