jamez Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Hei-. Fingra klør og jeg har lyst på et prosjekt! "finmaskina" skal få stå i fred... men har noe gammelt skrot jeg tenkte mekke litt på... Ideen er et tilnermet gratis vannkjølesystem. CPU (Athlon 1Ghz), HD (20gig), HK (A7V), ram (bare 128) og et trangt drittkabinett har jeg som utgangspunkt. Ei gammel kjøleribbe borra litt og limt med plexiglass rundt blir ei bra vannblokk. Med en 156watts(!) peltier under, klina tett med silikon (oxo bak HK'et, og vaselin i socketen og rundt omkring) skulle det være beskyttet mot kondens. Videre kan du bruke hageslange. Det har jeg. Og ei lensepumpe til båten. For kjøling av vannet en stor bilradiator og ei bøtte med 20%vann/kjøleveske som jeg setter i fryseboksen. (står i naborommet). Kjøper litt isoleringer til vannslangene hos en rørlegger, ellers vil det bokstavelig RENNE vann av dem... Resultat skulle vel bli en væsketemperatur på 4-5 minusgrader og peltieren gjør vel kanskje i beste fall en prosessortemp på minus 20-40grader. Og da med prosessoren på 2.3volt e.l. skulle jeg vel kanskje nå 1.7Ghz på prosessoren!?!?! hehe... Optimisme er lov. Da blir plutselig gammelmaskina raskere enn nymaskina mi (Xp1600). Hadde vært gøy. Og prisen skulle havne på under 500kroner... (har jo det meste) Vapochill... Næh, tror itj d... Mvh Jamez. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg har selv lurt på hvordan det fungerer å mekke en "vifte"-ribbe til vannkjøling! Kunne du opprettet en hjemmeside der du legger ut bilder og info fortløpende om prosjektet ditt? Hadde vært kult å se framgang og resultat med bilder og sånn! Lykke til høres kult ut forresten! Lenke til kommentar
jamez Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Vel... har itj starta me prosjektet enda... Sa bare at hadde vært gøy... Må bearbeides litt mere i hodet... hehe... hvis det blir så jeg prøver...skal jeg nok legge ut noe på hjemmesia mi om det ja... Jamez Lenke til kommentar
crane-simplex Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg har også tenkt på det med å bruke kjøleribbe men til å bugge en vanntank, jeg hadde tenkt å sette sammen flere ribber så jeg får plass til pumpa så kunne jeg ha festa noen vifter på ribbene for å holde vannet kaldt, det hadde blitt kult. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Tror jeg vil fraråde deg i å bruke lensepumpe til vannavkjølinga di hvis du ikke vet om den er skikklig driftsikker. Hadde selv en billig lensepumpe på vannavkjølinga mi som gikk i stykker etter to måneder. Heldigvis hadde jeg bare en Celeron 566 @ 850MHz, så den brant ikke opp. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Hvordan er forresten støynivået på en lensepumpe? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Er du helt idiot eller -grader med peltier, å ja lykke til i hvertfall med en tbird, tror nok cpu tempen blir ca 20 grader jeg, jaja lykke til Lenke til kommentar
blackice Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: jamez skrev (2002-02-23 18:57):Ei gammel kjøleribbe borra litt og limt med plexiglass rundt blir ei bra vannblokk. Med en 156watts(!) peltier under, klina tett med silikon (oxo bak HK'et, og vaselin i socketen og rundt omkring) skulle det være beskyttet mot kondens. Det med 156w peltier er en dårlig ide! Hvis du har tenkt å gjennomføre alt du skriver dvs 2.3V og rund 1700MHz så vil prosessoren utvikle mere varme en peltierelementet klarer å kjøle ned :smile: 172w peltier er mindre i størrelse dvs 40*40, men dette koster masse penger :smile: Quote: Videre kan du bruke hageslange. Det har jeg. Og ei lensepumpe til båten. Ville ikke ha godt for en lensepumpe men en akvariepumpe som er vanlig å bruke da disse er stillegående og fungerer da de er beregnet til å gå 24t i døgnet :smile: Litt kjipt om pumpa bare skulle stanse liksom... Kansje en akvavit pumpe fra oik, den pumper nok. Quote: For kjøling av vannet en stor bilradiator og ei bøtte med 20%vann/kjøleveske som jeg setter i fryseboksen. (står i naborommet). Kjøper litt isoleringer til vannslangene hos en rørlegger, ellers vil det bokstavelig RENNE vann av dem... Bra kjøling kan man si om det :smile: Bare husk å isolere godt så er ikke det noen umulighet. Quote: Resultat skulle vel bli en væsketemperatur på 4-5 minusgrader og peltieren gjør vel kanskje i beste fall en prosessortemp på minus 20-40grader. Og da med prosessoren på 2.3volt e.l. skulle jeg vel kanskje nå 1.7Ghz på prosessoren!?!?!hehe...Optimisme er lov. Da blir plutselig gammelmaskina raskere enn nymaskina mi (Xp1600). Hadde vært festelig det, bare husk på å øke volten gradivis :smile: Quote: Hadde vært gøy. Og prisen skulle havne på under 500kroner... (har jo det meste) under 500kr tror jeg blir vanskelig :smile: Hadde vært gøy å få vite resultatet av dette, har tenkt på det samme, men jeg har bare et kjøleskap tilgjengelig... noen som vil spandere en fryser på meg!? Lenke til kommentar
elysium Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 blackice: Stikk innom nærmeste søppelfylling og kjøp en. Koster ingenting, og de fungerer. (går ikke god for at de fungerer, men de som ikke gjør det blir i 99,999% av tilfellene ikke solgt). En 50-100kr for et 80l kanskje. Lykke til Ely Lenke til kommentar
elysium Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Ellers er noe tilnærmet dette prosjektet blitt skrevet om på overclockers.com sine hjemmesider. Sjallabais Lenke til kommentar
blackice Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: elysium skrev (2002-02-28 01:14):blackice:Stikk innom nærmeste søppelfylling og kjøp en. Koster ingenting, og de fungerer. (går ikke god for at de fungerer, men de som ikke gjør det blir i 99,999% av tilfellene ikke solgt).En 50-100kr for et 80l kanskje.Lykke tilEly Hmmm, tror jeg får springe ut til søppeldynge med en gang jeg... Da kan jeg jo demontere og herje litt også, uten at ho mor blir sur :smile: Takk for tipset! Mvh David Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Tror du bør bruke 50/50 med frostvæske. Med restene av en fryser kan du lage en kjøler som vil sende 20% blandingen rett inn i neste istid... Tar du med deg litt verktøy på fyllinga, slipper du å dra med deg hele boksen hjem. Hold oss oppdatert hvis det blir noe av det. Lenke til kommentar
sigurdi Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg og anbelar ikke noen lensepumpe og er målet ditt -grader så sjekk ut om akvarie pumpene tåler det. Går vann temperatyren under 0 grader så begynner pumpehus og andre deler å få problemer dersom de ikke er ment for sånne temperaturer. For å få - grader så anbefaler jeg å bruke fryser, men monter peltier elementet etter fryseren slik at vannet går gjennom fryser blir noe kald så går det gjennom peltier elementet og blir enda kaldere før det går inn på prosessor blokka. Du trengar da en blokk til som du monterer på kald sida av peltier elementet og på varmsida kan du sette ern skikkelig kjøleribbe med ei vifte så har du en liten varmovn. :smile: Vi har klart å skaffe noen små nusselige industri pumper som er laga for å pumpe isvann i et frysebad og de leverer 800 l/h men trekker dog 40W på 220V. Garantert for -20, noe som ingen akvariepumper kan skryte av. Lykke til Lykke til. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Quote: sigurdi skrev (2002-03-01 12:21):Vi har klart å skaffe noen små nusselige industri pumper som er laga for å pumpe isvann i et frysebad og de leverer 800 l/h men trekker dog 40W på 220V. Garantert for -20, noe som ingen akvariepumper kan skryte av. Hvor har du fått tak i de fra? Tror jeg kommer til å bare teste det ut jeg... det værste som kan skje er jo at pumpa ryker... men jeg tror det skal gå bra, jeg kan jo også montere pumpa slik at den ikke har kontakt med vannet før etter et par varmesider på peltier, litt ram osv, da er det nok sannsynligvis pluss grader!? Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 !!!!!!!!!!BREEEEEEEMS!!!!!!!!!!! gerning det er det du er. lol kult prosjekt foresten. du må være ops på at det kan bli for kalt!!! vist det blir for kaldt kan nemli temperaturkonfesientene(eller hvordan det nå en skrives) bli for store inni og utenpå kjernen på prosesoren kan kjernen ret og slet sprikke. vist du enda ikke har begynt med dette prosjektet så hør/se på hva jeg har å skrive.. prosesoren har det best på temp. fra ca. 0-12 grader, kommer du for langt ned på minussiden når du overklokker en amd så kan den bli ødelagt. man ser støt og stadig på nettet om folk som overklokker til extreme nivåer man det er meget vanskelig/dyrt å få noe slikt til å funke, ikke prøv er mit råd..... håper at du får et velyket prosjekt. lykke til! :smile: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: On 2002-03-01 18:30, blackice skrev: Quote: sigurdi skrev (2002-03-01 12:21): Vi har klart å skaffe noen små nusselige industri pumper som er laga for å pumpe isvann i et frysebad og de leverer 800 l/h men trekker dog 40W på 220V. Garantert for -20, noe som ingen akvariepumper kan skryte av. Hvor har du fått tak i de fra? Tror jeg kommer til å bare teste det ut jeg... det værste som kan skje er jo at pumpa ryker... men jeg tror det skal gå bra, jeg kan jo også montere pumpa slik at den ikke har kontakt med vannet før etter et par varmesider på peltier, litt ram osv, da er det nok sannsynligvis pluss grader!? Men du kan jo bare sette 2 mumper i paralell da , har ingen erfaring med dette men det burde virke. Ryker den ene så finner vannet en annen vei og gå. Og du får jo også dobbelt så mye vann igjennom og MYE større trykk med 2 pumper u paralell. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 07:18, BM-Volvo skrev:!!!!!!!!!!BREEEEEEEMS!!!!!!!!!!!gerning det er det du er. lolkult prosjekt foresten.du må være ops på at det kan bli for kalt!!!vist det blir for kaldt kan nemli temperaturkonfesientene(eller hvordan det nå en skrives) bli for store inni og utenpå kjernen på prosesoren kan kjernen ret og slet sprikke.vist du enda ikke har begynt med dette prosjektet så hør/se på hva jeg har å skrive..prosesoren har det best på temp. fra ca. 0-12 grader, kommer du for langt ned på minussiden når du overklokker en amd så kan den bli ødelagt.man ser støt og stadig på nettet om folk som overklokker til extreme nivåer man det er meget vanskelig/dyrt å få noe slikt til å funke, ikke prøv er mit råd..... håper at du får et velyket prosjekt. lykke til! :smile: Vel, hva med de som bruker nitrogenkjøling bare for å spørre? Lenke til kommentar
artman Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Er veldig intereasrt i å høre fra folk som har prøvd å kjøle prosesorer med amoniakkgass i vakum. :smile: Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 15:28, |_Cisco_| skrev: Quote: On 2002-03-04 07:18, BM-Volvo skrev: !!!!!!!!!!BREEEEEEEMS!!!!!!!!!!! gerning det er det du er. lol kult prosjekt foresten. du må være ops på at det kan bli for kalt!!! vist det blir for kaldt kan nemli temperaturkonfesientene(eller hvordan det nå en skrives) bli for store inni og utenpå kjernen på prosesoren kan kjernen ret og slet sprikke. vist du enda ikke har begynt med dette prosjektet så hør/se på hva jeg har å skrive.. prosesoren har det best på temp. fra ca. 0-12 grader, kommer du for langt ned på minussiden når du overklokker en amd så kan den bli ødelagt. man ser støt og stadig på nettet om folk som overklokker til extreme nivåer man det er meget vanskelig/dyrt å få noe slikt til å funke, ikke prøv er mit råd..... håper at du får et velyket prosjekt. lykke til! :smile: Vel, hva med de som bruker nitrogenkjøling bare for å spørre? det er bare tillfelle hvis man øker spenninga noe mer en "normalt"!!! ikke til det daglie, da ville jo ikke en eneste bilmotor funke etter første oppstart da!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå