-Just-Me- Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hei, kanskje misvisende tittel, men dette er noe som irriterer meg grenseløst, i og med at jeg kjører hver dag på motorvei med 90 km/t der det på ett stykke er forbikjøringsfelt. Scenario som skjer meg daglig: Du kjører på en av Norges fantastiske fremtidsrettede veier der det er én fil per kjøreretning og fartsgrensen er 90 km/t uten muligheter for forbikjøringer pga midtrabatt. Foran deg ligger det en bil der sjåføren er fullt komfortabel med å ligge 15-20 under fartsgrensa selv om køen bak h*n vokser og vokser. Så kommer skiltet om at det blir 2 filer, altså forbikjøringsfelt og du begynner å forberede deg til å kjøre forbi fordi du har kanskje veldig langt igjen, eller litt begrensa med tid. Hva gjør bilen foran? Jo, GNUR på opp i 110-120, slik at du må opp i 130-140 for å komme forbi før veien sammenflettes, og det gjør ikke jeg, så jeg fortsetter å ligge bak. Så kommer skiltet. Sammenfletting om 300 meter. Bilen foran fortsetter å holde full gnu, så du ligger fortsatt bak. Veien sammenflettes, og here we go, h*n foran legger seg tilbake 15-20 under fartsgrensa. Hvorfor i HEL***** gjør de det?! Dette skjer meg hver eneste dag til og fra jobb, og jeg har sett flere folk som tar livsfarlige forbikjøringer i siste liten når de ser at bilen foran er på vei ned i fart. Har jeg misforstått dette skiltet? Betyr det å legge seg 20 under fartsgrensa? Jeg bor ikke akkurat i Oslo, så det er ikke mye trafikk slik at det krever voldsom planlegging å sammenflette. Derfor ser jeg ikke problemet. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Helt vanlig. Jeg har én mulig forklaring. (Bortsett fra komplett drittsekk-teorien). Når veien blir bredere reduseres fartsfølelsen. Da setter de opp farta. Når veien blir smalere igjen øker fartsfølelsen, dustene tror de kjører fortere enn de egentlig gjør og de bremser ned. Dette stemmer bra med hva som skjer i tunneler. Der går det virkelig tregt! Ikke uvanlig at hastigheten synker fra 80-90 til 50-60 og så opp i 80-90 igjen etter tunnelen. (Tunnel med ett felt i hver retning). Endret 13. september 2015 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Helt vanlig. Jeg har én mulig forklaring. (Bortsett fra komplett drittsekk-teorien). Når veien blir bredere reduseres fartsfølelsen. Da setter de opp farta. Når veien blir smalere igjen øker fartsfølelsen, dustene tror de kjører fortere enn de egentlig gjør og de bremser ned. Dette stemmer bra med hva som skjer i tunneler. Der går det virkelig tregt! Ikke uvanlig at hastigheten synker fra 80-90 til 50-60 og så opp i 80-90 igjen etter tunnelen. (Tunnel med ett felt i hver retning). Ja, jeg har mange mistenkt for det ja, men da kjører du virkelig i din egen verden. På en måte er det egoisme det og, for da tenker du ikke på at det er andre i trafikken Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Støtter drittsekkteorien, antagelig ikke en bevist handling, men ubevisst. Nærmest helt ubevisst fører kan være en forklaring det også. Husker en gang jeg kjørte min gamle accent bak en nyere BMW , som var "litt" sprekere enn bilen min, gikk i 100 i 80-sona når det var rett, men bremset ned i 20-30 i hver sving så ga på igjen etterpå. Fantastisk å ligge etter på en svingete vei i en trøtt bil så jeg verken kan kjøre forbi i svinger eller der det er rett. Er noe sjåfører som bare kjører uten å tenke i det hele tatt, er bare å venne deg til det. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Er såklart flere faktorer som spiller inn her. Primært vil jeg si det er sjåførene, da vi må gjøre det beste ut av disse veiene vi har i landet. Er du ikke komfortabel med å kjøre i 90 i 90-sona, kan du enten velge en annen vei, eller kjøre inn til siden og slippe forbi de som vil kjøre fortere. Ellers skapes det irritasjon som igjen kan skape farlige situasjoner. Alt henger sammen. Sekundært vil jeg si det er selve veiene. Med økende populasjon blir det økt trafikk, som krever bedre og bredere veier, noe de egentlig burde tenkt på for 50 år siden. Virker som alle andre land har klart det. Hadde vi hatt 4 felt mellom alle de største byene ville vi sluppet sånn som dette. Er jo alltids tullinger som legger seg i venstre-fila uten å kjøre forbi, men de skjønner som regel hintet hvis man blinker eller tuter litt på dem. Endret 13. september 2015 av The Catalyst Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Dette stemmer bra med hva som skjer i tunneler. Der går det virkelig tregt! Ikke uvanlig at hastigheten synker fra 80-90 til 50-60 og så opp i 80-90 igjen etter tunnelen. (Tunnel med ett felt i hver retning). Fløyfjellstunnelen retning Åsane. Hver eneste gang ligger jeg og durer i 80 i venstre feltet og kjører forbi massevis av biler. Legger meg over i høyre felt før bakken ved NHH. Hva skjer da? Halvparten av de jeg kjørte forbi suser plutselig forbi meg i 80+ i det som nå er en 70-sone utenfor tunnelen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg er muligens litt naiv men jeg tror det er et fåtall som er regelrett drittsekker. Derimot tror jeg at svært mange kjører på vane (zombiekjøring). Folk som kjører samme vei hver dag år etter år og som ikke helt følger med på speedometeret. Bare tar alt på gefülen. 1 Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Jammen, man merker da at man gnur opp fra 70-80 opp til 110-120, for det er ikke akkurat gradvis de gjør det, her snakker vi pedalen i bånn Da er man virkelig bortreist når man ikke merker det må jeg si. Jeg sliter med lav energi fra før av liksom, og jeg har null problem med å kjøre jevnt og følge flyten når jeg er i trafikken slik at jeg ikke er til irritasjon for andre Endret 13. september 2015 av The Catalyst Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Dette stemmer bra med hva som skjer i tunneler. Der går det virkelig tregt! Ikke uvanlig at hastigheten synker fra 80-90 til 50-60 og så opp i 80-90 igjen etter tunnelen. (Tunnel med ett felt i hver retning). En mulig forklaring på dette kan være at enkelte tunneler er alt for mørke, og at føreren rett og slett senker farten fordi han/hun ser lite i starten før øynene har fått vendt seg til mørket. Tilvenningstiden blir lengre når man blir eldre, så det blir gjerne en kombinasjon av at man ser lite og at man har erfaring nok til å vite hvor mange idioter som finnes ute på veiene. Jeg irriterte meg over sånn kjøring i tunneler før, men etter at jeg hørte om (den sannsynlige) grunnen har jeg sluttet å irritere meg. Har selv vært borti et par tunneler der man går fra sterkt sollys rett inn i en tunnel med sving, fartsgrense 80 og det som virket som én 25 W pære per 20 m - det var ikke noe hyggelig, selv med mine øyne som er under 30 år. Er forøvrig enig med TS i at situasjonen som beskrives er ekstremt irriterende. Har inntrykk av at enkelte sjåfører har en merkelig kombinasjon av veldig defensiv kjøring og sterk motvilje mot å bli forbikjørt... 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Solbriller. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Er lov å bruke horn og lyshorn på sånne billister og det er på tide politiet bøtelegger sniler oftere for de bryter faktisk veiloven ved å kjøre 20 under og ikke slippe forbi andre 1 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Sånn som dette? https://www.youtube.com/watch?v=eu47lxFNS1M Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg anbefaler å notere ned reg.nr på bilen og ringe eieren etter endt kjøretur. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Frister noen ganger gitt, men da får jeg det travelt mtp antall zombie-kjørere. Spesielt irriterende er det når lastebiler gjør det! Har ikke de i utgangspunktet fartssperre på 80 km/t? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Frister noen ganger gitt, men da får jeg det travelt mtp antall zombie-kjørere. Spesielt irriterende er det når lastebiler gjør det! Har ikke de i utgangspunktet fartssperre på 80 km/t?89 eller 90, som oftest. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Frister noen ganger gitt, men da får jeg det travelt mtp antall zombie-kjørere. Spesielt irriterende er det når lastebiler gjør det! Har ikke de i utgangspunktet fartssperre på 80 km/t?89 eller 90, som oftest. Ikke sjelden de gnur på i 100-110 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Frister noen ganger gitt, men da får jeg det travelt mtp antall zombie-kjørere. Spesielt irriterende er det når lastebiler gjør det! Har ikke de i utgangspunktet fartssperre på 80 km/t?89 eller 90, som oftest. Ikke sjelden de gnur på i 100-110 Det er relativt enkelt å fjerne sperra. Spesielt på gamle biler. Mange utlendinger gambler på det. (Evt så er det litt nedoverbakke eller så virker ikke speedometeret ditt skikkelig - lastebiler sine blir ordnet annethvert år i forbindelse med service på kortleser for kjøre og hviletid). Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Sånn som dette? (youtube-link) Hva var problemet med bilen foran her, foruten at føreren av bilen med dashcam brøt loven? Endret 22. september 2015 av zotbar1234 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hva var problemet med bilen foran her, foruten at føreren av bilen med dashcam brøt loven?Les førsteposten. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Opplever selv det titt og ofte. Er så mye rar kjøring ute på veiene til tider at man kan begynne å lure. Har også opplevd at noen har trøkka bånn gass når man skal kjøre forbi. Det er så koz... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå