Illus Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Hei, Har nylig fått Fiber av Canal Digital med en medfølgende Zyxel P8702N ruter. Det er ikke noe problem med selve nettet (100/100) eller 5GHz WiFi båndet, men utstyret jeg har som ikke støtter 5GHz må jeg dessverre kjøre på 2,4GHz og her har jeg store problemer. Det er snakk om en tv, bærbar pc samt en printer. Siden dette er en lavblokk med omkringliggende leiligheter så er det en del signalstøy. Så vidt jeg kan se så påvirker dette nettet såpass mye at den hyppig driver å hopper fra kanal til kanal. Det virker på meg som om problemet starter når den hopper til kanal 11 eller høyere, men dette kan være tilfeldig synsing fra min side. Det som skjer er at enhetene mister kontakt med 2,4GHz nettet og nye enheter får ikke koblet seg opp. Eneste som løser opp når den har "hengt seg" er å reboote hele ruteren. Det hjelper ikke at ruteren hopper tilbake til en lavere kanal (ref synsingen om kanaler over). Det hjelper heller ikke å sette en fast kanal da ruteren overstyrer dette og hopper som den vil. Noen som har noe tips til hva som kan være feil her ? Eventuelt hva jeg skal skrive i supportsaken til Canal Digital ? Jeg har allerede prøvd meg på en mail til dem, men der var det svært lite teknisk kompetanse å spore. Så her må man finne feilen selv tydeligvis. Løsningen blir nok å koble tilbake den gamle linksys/cisco ruteren min som har fungert som en drøm i mange år, men siden CD nå har ansvar for det trådløse nettet i borettslaget skal jeg gi dem litt å tygge på før jeg gir meg Takker for innspill! Endret 13. september 2015 av Illus Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 last ned programmet inSSIDer, der kan du se hvilke kanal alle de omliggende nettverkene er på, så setter du ditt på den med minst "støy" Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 last ned programmet inSSIDer, der kan du se hvilke kanal alle de omliggende nettverkene er på, så setter du ditt på den med minst "støy" Som nevnt så er dette ikke mulig. For det første så hopper de andre ruterne rundt meg slik at støyen ikke er konstant. Og for det andre er det ikke mulig å sette fast kanal på denne ruteren med den firmwaren som er der nå (jeg prøvde og den hoppet like vel. med forbehold om at det er noe jeg ikke har fått med meg av innstillinger). Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) du skal kunne sette fast kanal under "wireless" menyen, med å bare velge en kanal istedenfor auto og så trykke "apply" under det nettverket du endrer (kan bare endre en frekvens om gangen) edit: vist de andre hopper rundt så er det jo ikke så lett nei, måtte jo da gått til "alle" og fått dem til å sette manuelt også Endret 13. september 2015 av xFrEaKx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 I Europa brukes kanal 1-13, mens utstyr laget for USA støtter kun 1-11. Slikt utstyr vil feile når din router hopper til 12 eller 13. Sett manuell kanal til det som inSSIDer eller WiFi Analyzer viser er best. Sjekk også at du har nyeste firmware i routeren din (AAJX.9). Lenke til kommentar
Illus Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 En liten oppdatering på denne. Fikk til slutt valgt en statisk kanal uten at den overstyrte denne. Men det tok ikke lange tiden før den begynte å tulle med 2,4GH'en igjen. Har ikke tid til å styre med dette så bestilte en Asus AC3200. Enkelt oppsett og dønn stabil så langt. Noen enkle tester viser også at overall performance på denne er merkbart bedre enn zyxel shaiten. Lenke til kommentar
arve0 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Har samme problem. Firmware AAJX.9. Noen som har fått 2,4GHz til å bli stabilt på denne ruteren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 .5 var bra, har heller ikke hatt negative erfaringer med .10 eller .11. Spesielt .6 var dårlig, her ble både 2.4 og 5 GHz borte etter en dag eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå