Gå til innhold

Åpen Folkekirke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du var allvitende, ville du latt Utøya skje selv om du kunne ha stoppet det?

Gud er vår far, og stundom må fedre gi tukt for å få snille born.

Si meg en ting, mener du i fullt alvor at Gud unnlot å gripe inn under Utøya-massakren fordi "vår Far i himmelen" måtte tukte AUF-erne? Det var vel ABB som fortjente "tukt".

(Håper jeg har misforstått deg, og i så fall får du unnskylde mitt spørsmål.)

Det er jo fristende å si følgende: Mine kjære kristne medmennesker: Hvor var Gud (og hans påståtte allmektighet og kjærlighet) da AUF-erne på Utøya trengte ham som mest ?

Det er godt å vite at Gud har full kontroll over alt som skjer i denne verda, og at han har ein god plan for alle menneske.

Vel, vel. Gud har vel omtrent samme kontroll på det som skjer i verden som det Northug hadde på bilen sin da han ramponerte autovernet i Trondheim.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si meg en ting, mener du i fullt alvor at Gud unnlot å gripe inn under Utøya-massakren fordi "vår Far i himmelen" måtte tukte AUF-erne? Det var vel ABB som fortjente "tukt".

(Håper jeg har misforstått deg, og i så fall får du unnskylde mitt spørsmål.)

Det er jo fristende å si følgende: Mine kjære kristne medmennesker: Hvor var Gud (og hans påståtte allmektighet og kjærlighet) da AUF-erne på Utøya trengte ham som mest ?

Selvsagt unnlot Gud å gripe inn - eller - tillot det å skje, men det betyr ikke at det var Guds vilje for å tukte AUF-ere. En slik påstand er helt på jordet. Gud stod nok ikke med høy sigarføring og pønsket ut neste trekk for ABB, men gråt nok med AUF-erne den dagen. Gud kunne selvsagt steget ned og fratatt ABB sin frie vilje, eller gjort alle kulene om til snøfnugg - men vi lever i en selvstendig (fallen) verden (med naturlover) skapt av Gud, og ikke et "haunted house" hvor Gud plutselig dukker opp utav intet for å nekte folk å utføre sin frie vilje. Den frie viljen fører til en fri verden - hvor det også er mulig å gjøre mot Guds vilje (på eget ansvar). Og Gud kan også tilby kompensasjon for urett og lidelse. Både til den det gjelder og til etterlatte. Hva kan et ateistisk verdensbilde tilby?

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kan et ateistisk verdensbilde tilby?

Mindre kognitiv dissonans.

Mindre flåsete: Det er nå ganske avhengig av hva slags verdensbilde man har, siden ateisme som sådan ikke innebærer noe mer enn en avvisning av gudshypotesene.

Det er litt synd med alle de som mister sin frie vilje fordi noen andre bruker sin frie vilje til å drepe dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss. Om en er over på denne tankegangen, kan en da med Cair Paravels logikk hevde at ABB var guds verktøy/våpen, for å tukte det norske folk?

Det er nettopp det som er poenget.

I Norge så vil en far som tukter sine barn bli satt i fengsel og barna blir fratatt ham.

Så nå er det på tide at det kosmiske barnevernet griper inn, fjerner gud så han ikke lenger kan mishandle mennesker. Sett guden i fengsel og gi menneskene frihet.

Lenke til kommentar

Selvsagt unnlot Gud å gripe inn - eller - tillot det å skje, men det betyr ikke at det var Guds vilje for å tukte AUF-ere. En slik påstand er helt på jordet. Gud stod nok ikke med høy sigarføring og pønsket ut neste trekk for ABB, men gråt nok med AUF-erne den dagen. Gud kunne selvsagt steget ned og fratatt ABB sin frie vilje, eller gjort alle kulene om til snøfnugg - men vi lever i en selvstendig (fallen) verden (med naturlover) skapt av Gud, og ikke et "haunted house" hvor Gud plutselig dukker opp utav intet for å nekte folk å utføre sin frie vilje.

Gud brukte ABB til å straffe nordmenn fordi vi ikke er slavene hans lenger. Gud liker å trampe på ulydige mennesker så blodet spruter.

Som de kristne sier: En far tukter sine ulydige barn.

Lenke til kommentar

Selvsagt unnlot Gud å gripe inn - eller - tillot det å skje, men det betyr ikke at det var Guds vilje for å tukte AUF-ere. En slik påstand er helt på jordet. Gud stod nok ikke med høy sigarføring og pønsket ut neste trekk for ABB, men gråt nok med AUF-erne den dagen. Gud kunne selvsagt steget ned og fratatt ABB sin frie vilje, eller gjort alle kulene om til snøfnugg - men vi lever i en selvstendig (fallen) verden (med naturlover) skapt av Gud, og ikke et "haunted house" hvor Gud plutselig dukker opp utav intet for å nekte folk å utføre sin frie vilje. Den frie viljen fører til en fri verden - hvor det også er mulig å gjøre mot Guds vilje (på eget ansvar). Og Gud kan også tilby kompensasjon for urett og lidelse. Både til den det gjelder og til etterlatte. Hva kan et ateistisk verdensbilde tilby?

Et greit argument antar jeg, til en viss grad.

Men for min del sitter en da igjen med noen alternativer:

1) at gud aldri griper inn. Er dette den guden religiøse tror på?

2) gud lot ting skje, uten å ha noen videre mening om saken. Fair enough. Opp til menneskene selv osv.

3) gud tillot at det skjedde, med en mening. Er dette en gud folk ønsker å tilbe?

Lenke til kommentar

Jøss. Om en er over på denne tankegangen, kan en da med Cair Paravels logikk hevde at ABB var guds verktøy/våpen, for å tukte det norske folk?

Eg meiner det er grunnlag for å hevde at Gud tillot Utøya utan at ABB var Guds verktøy.

1. Mos 12:3 - "Eg vil velsigna dei som velsignar deg, og forbanna den som forbannar deg. I deg skal alle ætter på jorda velsignast."

Synest du AUF fortener velsigning eller forbanning etter måten dei har behandla Israel på?

Eg trur Gud kunne ha gripe inn og verna om AUF, dersom dei ikkje hadde vendt seg bort frå Gud.

Samstundes er det viktig å understreke at Gud ikkje ønskjer at nokon skal gå fortapt.

1. Tim 2:3f - "Dette er godt og hugnadleg for Gud, vår frelsar, han som vil at alle menneske skal verta frelste og læra sanninga å kjenna."

Hva kan et ateistisk verdensbilde tilby?

Mindre flåsete: Det er nå ganske avhengig av hva slags verdensbilde man har, siden ateisme som sådan ikke innebærer noe mer enn en avvisning av gudshypotesene.

Det er litt synd med alle de som mister sin frie vilje fordi noen andre bruker sin frie vilje til å drepe dem.

Gi meg eit ateistisk argument for at eit menneske ikkje skal gå begå sjølvmord.

Kva livsmotivasjon gir det eit menneske å sjå sin forgjengelege lekam forfalle dag for dag i påvente av sjukdom og død?

Lenke til kommentar

Gi meg eit ateistisk argument for at eit menneske ikkje skal gå begå sjølvmord.

Kva livsmotivasjon gir det eit menneske å sjå sin forgjengelege lekam forfalle dag for dag i påvente av sjukdom og død?

Nei, jeg kommer ikke til å gi deg et "ateistisk" argument for at et menneske ikke skal begå selvmord. Ateisme sier absolutt ingenting om det temaet, som jeg også påpeker i innlegget mitt som du siterer her. Jeg kan alltids gi deg andre svar på det spørsmålet som ikke involverer en allmektig gud (eventuelt ikke den spesifikke guden du tror på), hvis det var det du spurte etter?

Men hvis du genuint lurer på det, så er jeg ikke rette personen å snakke med.

Lenke til kommentar

Cair Paravel tror du skal droppe prekenen om at guden din tillot ABB å drepe AUFere fordi de ikke tenker akkurat som deg. Det er utrolig frekt og et hån mot deres minne. En venn av meg som jeg hadde kjent siden første klasse på barneskolen og delt mange av livets gleder og motgang med ble drept på Utøya. Og jeg blir rett og slett eitrende forbanna og kvalm når du påstår at guden din tillot ABB å drepe han, spesielt når den såkalte guden din og dens etterfølgere er skyldig i så utrolig mange mord. Så rett ut slutt og fordøm andre og deke ut død og fortapelse til folk bare fordi de ikke tenker akkurat som deg, det er utrolig frekt og ignorant. Sorry for rantingen, men de holdninger du har hører ikke hjemme i et opplyst samfunn.

Lenke til kommentar

Generelt er det slik at de ikke-troende personene aldri er 100% trygge. Nylig hørte man jo om to gutter i USA som ble skutt i sine barnesenger, gjennom husveggen mens de sov.

Det er et lite antall personer som har så god kontakt med Gud og så effektiv englebeskyttelse, at de ikke vil kunne dø på en slik måte (dersom de sørger for å opprettholde kontakten med Gud).

Slik er stoda... Vi kan like det eller ikke. Bibelen sier at veien til himmelen er smal, og få er de som finner den. Dette stemmer overens med at de fleste mennesker står i konstant risiko for å bli truffet av kryssild, eller rammes av ulike ulykker.

Lenke til kommentar

Menneskee hjernen...

Kan få det mest groteske til å fremstå hellig...

Jeg håper vi aldri får en kirke som rettferdiggjør mord og drap pga det var "guds vilje".

Hva mennesker klarer å rettferdiggjøre i "guds vilje" fremstår for meg som et massivt ego tripp.

Ei dame foreslo for meg at tsunamien i Thailand var guds straff på mennesket...

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Husker forresten å ha sett en episode av south park hvor cartman kommer i en gruppe for å håndtere sitt raseri,

Og da er det endel tullinger der som av ulike grunner er sinte og skylder på liberale og samfunnet og staten osv,

Men så viser det seg at dem var egentlig sint pga dem hadde en liten penis.

Kanskje slike lignende komplekser er med på å lage religiøse og politiske agendaen.

Lenke til kommentar

Er jo vanskelig å bevise slikt. Men det var en eks-satanist som fortalte at han engang satt i en bil sammen med en dedikert kristen person. Han gjorde klar pistolen for å skyte den kristne, men da var det sterke krefter som plutselig skjøv ham ut av bilen så han endte opp langt ute i jungelen. Som satanist kunne han enkelt flytte seg ut av jungelen igjen, men han bemerket at det ellers kunne ha kostet ham en god del strev.

Lenke til kommentar

Generelt er det slik at de ikke-troende personene aldri er 100% trygge. Nylig hørte man jo om to gutter i USA som ble skutt i sine barnesenger, gjennom husveggen mens de sov.

Det er et lite antall personer som har så god kontakt med Gud og så effektiv englebeskyttelse, at de ikke vil kunne dø på en slik måte (dersom de sørger for å opprettholde kontakten med Gud).

Slik er stoda... Vi kan like det eller ikke. Bibelen sier at veien til himmelen er smal, og få er de som finner den. Dette stemmer overens med at de fleste mennesker står i konstant risiko for å bli truffet av kryssild, eller rammes av ulike ulykker.

Fungerer ypperlig den der englebeskyttelsen din:

"Kill them all for the Lord knoweth them that are His"

Og vips, var 20 000 kristne - både katolikker og fra andre trosretninger - slaktet ned av sine egne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_at_B%C3%A9ziers

Edit:

Og virkelig? En eks-satanist?

Synes alltid det er festlig at det kun er kristne som definerer noen som en satanist. Andre ler som regel bare av hele det latterlige konseptet.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Å diskutere guds eksistens er teit;

Den teistiske kan ikke bevise noe som helst,

og den ateistiske har kun logisk bevis på at teisten ikke kan bevise noe,

Og agnostikeren Sier ingen som helst.

Diskusjon uten formål.

Nei! Å diskutere guds eksistens er ikke teit!

Det er viktig å diskutere guds eksistens på grunnlag av vår historiske og nå tids kunnskap.

Å diskutere om en gud har skapt universet er heller ikke teit. Det kan være sannsynlig.

Å diskutere den kristne guden er viktig, for han finnes neppe, men så lenge ingen vet, og vi snakker om sannsynligheter - så ligger han dårlig an.

Universet kan være skapt. Jeg stiller meg skeptisk, men personlig tror jeg denne skaper vil protestere vilt og venerisk på enhver hevdet tilknytting til Abrahams gud!

Ingen kan hevde at guds ord er sannsynlig, og absolutt ikke den kristne fortolkning siden de hevder at bibelen er sann. Den kan hevdes å være sann, men ikke sannsynlig.

Bibelen er epoke litteratur, og kanskje det mest betydningsfulle verk noen sinne. Likevel, ingen skrevne ord har forårsaket så mye lidelse og død, men det er samtids menneskets fortolkning som forårsaker denne gjentakende katastrofe.  

Dersom diskusjonen ikke fortsetter, fortsetter katastrofen.

Kun diskusjon kan lede til katastrofens opphør.

Vi lever heldigvis ikke lenger i en verden hvor diskusjon ikke er tillatt, og derfor er det lys i enden av mørket.

Diskusjon er viktig. Ikke teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...