Ozelot Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Har du karroseri fra før og bare trenger motor, eller skal du bygge en hel gokart? Er sikkert enklere å kjøpe en hel gokart som du kan bruke på bane sammen med andre. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Hvilke andre deler trenger jeg for å få denne på en gokart http://www.crash.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1247&category_id=47&option=com_virtuemart&Itemid=94 Endret 14. september 2015 av Lollol123 Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Kan noen svare da? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Kjøper du med det elektriske trenger du vel ikke noe mer enn drev og et kjede så du får overført kreftene til en aksling. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Hvilken av disse egner seg best til go kart proskjekt: http://www.iziopt.no/nor/Deler-tilbehoer-minicross-pocketbike/Motorer/Komplett-110cc-motor http://www.anvema.no/Shop/Product/Motor-9-hk/110030025 Hvilke fordeler vil jeg ha om jeg monterer gir? Endret 7. oktober 2015 av Lollol123 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 http://www.iziopt.no/nor/Deler-tilbehoer-minicross-pocketbike/Motorer/Komplett-110cc-motor Siden den har clutch og gir. Den andre har ikke dette og må ha inn/ut-kobling og utveksling i tillegg. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 http://www.iziopt.no/nor/Deler-tilbehoer-minicross-pocketbike/Motorer/Komplett-110cc-motor Siden den har clutch og gir. Den andre har ikke dette og må ha inn/ut-kobling og utveksling i tillegg. Hva mener du med inn/utkobling og utveksling? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Inn/ut-kobling (manuell clutch og sentrifugal) gjør at gocarten ikke kjører avgårde så fort motoren starter. Uten utkobling vil hjulene svive sammen med motoren uansett! Har du ingen utkobling må du enten rulle gocarten i gang eller starte den med drivhjulene over bakken. Du kan da ikke stå stille med gocarten uten at motoren stopper. Utveksling er overføringa fra motor til drivhjul. Med 1:1 utveksling vil hjula svive like fort som motoren. Ved å benytte f.eks. drev+kjede med forskjellig størrelse på drev foran og bak (tenk trøsykkel med gir) kan man få hjula til å svive fortere eller saktere enn motoren. Med gir får man varierende utveksling (automat) eller man kan velge mellom flere forskjellige utvekslinger. Tenk sykkelgir, gir i bil, på moped etc. Endret 7. oktober 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvs med en sentrifugal clutch da? Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Hvor fort tror du den 110cc motoren vil gå i en gokart? Endret 8. oktober 2015 av Lollol123 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hvor fort tror du den 110cc motoren vil gå i en gokart? Effekten er ikke oppgitt så det blir vanskielig å si. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Hvor fort tror du den 110cc motoren vil gå i en gokart? Effekten er ikke oppgitt så det blir vanskielig å si.Hva med en sentrifugalclutch på den 9 hk motoren i den øverste linken, hvor fort vil den gå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Utrolig vanskelig å si da det kommer an på gir og utveksling, design og vekt på go-carten, hvor realistisk den oppgitte effekten er osv. Men rundt 100 burde ikke være umulig med rett giring og utveksling. Om det er sentrifugalclutch eller manuell clutch har ingenting å si på toppfarta. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Utrolig vanskelig å si da det kommer an på gir og utveksling, design og vekt på go-carten, hvor realistisk den oppgitte effekten er osv. Men rundt 100 burde ikke være umulig med rett giring og utveksling. Om det er sentrifugalclutch eller manuell clutch har ingenting å si på toppfarta. Men vil den 9 hk motoren uten innebygd clutch begynne å gå med gang jeg starter den, kvis jeg monterer sentrfugalclutch?Hvilken motor av de to linkene mente du kunne komme opp i 100km/h? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Med sentrifugalclutch vil gocarten stå stille helt til du gir gass. Når du får et bestemt turtall (bestemmes med fjører som kan byttes ut) vil sentrifugalclutchen koble inn. 9HK er 9HK uavhengig av hva slags motor det er. Jeg tar en gjetning på toppfarta ut i fra egne erfaringer. F.eks. en DT80 (motorsykkel) med 11HK går ca. 110-115 km/t. Legg på litt ekstra vekt, rullemotstand (gocart har 4 hjul mot 2 hjul på MC) etc. for en go-cart og jeg tror ikke 100km/t er urealistisk. Alt dette er avhengig av ekstremt nøye tilpasninger og overganger. Motor må kobles til clutchmekanisme. Du må få de til å fysisk passe sammen, både fester og akslinger og det må være pinlig nøyaktig! "Utgang" på clutch må kobles til hjul på en måte. Enten via kardang, belte, kjede e.l. Alt må være dønn i senter og dønn rett. Så kommer jo spørsmålet om du vil ha gir eller ikke og om du bil ha differensial. Hvis du ikke vil ha differensial så må du finne ut om du vil ha drift på begge bakhjula eller bare ett. Med drift på begge hjula uten differensial så vil carten bli vanskelig å svinge med. Med drift på ett hjul vil den svinge mye lettere men du har da kun ett hjul til framdrift. Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Vil sedsberg anbefale gir? Endret 12. oktober 2015 av Lollol123 Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Hva tror dere om motoren i denne i en gokart? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=65528699&location=1.20012.20195&location=0.20012&sub_category=1.90.20&sub_category=1.90.3975&category=0.90&product_category=2.90.20.10&ref=fas Endret 13. oktober 2015 av Lollol123 Lenke til kommentar
Lollol123 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Noen som har noen meninger å dele med meg? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Det virker som du ikke har kjempego peiling på motorer og det å bygge en gokart, så jeg vil heller anbefale deg å kjøpe en brukt, hel gokart som du kan kjøre med en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå