Leo21 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Halloen. Neste år er jeg student, og skal da flytte ut til et av de større byene, Oslo/Trondheim/Stavanger etc. Men jeg lurer på hvordan man bor da? Er det slik at man flytter inn med helt ukjente folk i studentboliger? Eller må man finne hvem man skal bo med i disse leilighetene på egenhånd? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det er ingen fasit. Går du gjennom samskipnaden i byen du studerer for å få en leilighet så vil du havne på kollektiv med nye mennesker, men det er ingenting som hindrer venner i å leie ilag. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Det er ingen fasit. Går du gjennom samskipnaden i byen du studerer for å få en leilighet så vil du havne på kollektiv med nye mennesker, men det er ingenting som hindrer venner i å leie ilag. Hva mener du med å havne kollektivt? Er det leilighet der 5-10 folk bor sammen? Lenke til kommentar
signii Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 5-10 er vel litt mange, men i studentbyene i Trondheim er det mest vanlig med 3-5. Finnes dog kollektiv med over ti personer noen steder, men det vanlige er 3-5. Hvis du søker gjennom studentsamskipnaden (SiT) kan du søke på det som passer deg best. Alt fra hybelleilighet (alene), dublett (to) eller kollektiv (alt fra 3, til Teknobyen med over hundre). Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 5-10 er vel litt mange, men i studentbyene i Trondheim er det mest vanlig med 3-5. Finnes dog kollektiv med over ti personer noen steder, men det vanlige er 3-5. Hvis du søker gjennom studentsamskipnaden (SiT) kan du søke på det som passer deg best. Alt fra hybelleilighet (alene), dublett (to) eller kollektiv (alt fra 3, til Teknobyen med over hundre). Aha. Og hvordan velger de hvem som bor sammen da? Samme aldersgruppe? Og kan man havne med bare jenter? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hva med å søke på den gitte samskipnaden der du ønsker å studere, og ta en titt på hvordan dette fungerer? Spørsmålene du stiller er noe du får svar på ved første blikk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Dersom du går via studentsamskipnaden så kan dei finne buforhold som er akkurat slik du ønsker det. Dei fleste må gå litt på kompromiss i forhold til økonomien. sjølv om det kanskje er fint å ha ei eiga privat leiligheit så vil du fort oppleve at dei leiligheitene er svært små og dyre, ved å velge eit kollektiv vil du få meir for pengane, men må då dele bad og kjøkken med andre. Studentsamskipnaden vil då forsøke å fordele studentane til fornuftige kollektiv. Det andre alternativet er å skaffe deg bolig sjølv. Enten ved å sjekke det vanlige leigemarkedet, eller ved å prøve å finne nokon til å danne eit kollektiv slik at du/dere i lag kan gå saman og leige ei større leiligheit. Dersom du har spesielle ønsker om kven du vil bu saman med så vil det mest fornuftige være å sette ut ei annonse eller liknande for å prøve å finne studentar som også kunne tenke seg ein slik måte å bu på. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Du kan bo i studentboliger eller du kan leie privat. I studentboliger kan du bo i kollektiv, eller du kan bo alene. Det samme kan du gjøre hvis du leier privat. Planløsning varierer så det finner du ut av når du skal lete etter plass å bo. Du blir tildelt helt ukjente mennesker som du skal bo med, og da gjelder det å være åpen for å møte nye mennesker. Hvis du har venner som skal studere i samme by kan dere gå sammen om å leie. Ingen problem det og mange gjør det. Du spør om du kan bo kun med jenter når du er gutt? Jeg tviler sterkt på at de er interessert i å bo med kun èn gutt, og du vil nok måtte se å forlate dem hvis du havner i en sånn gruppetto. Har aldri hørt om noen som har havnet med kun jenter, men har sett at et kollektiv på 3, ønsker en person til og det skal i alle tilfeller jeg har sett være en jente! Endret 13. september 2015 av kjekset Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg er en mann som bor sammen med tre kvinnelige studenter i Oslo. Vi leier privat. Da jeg var student i Bergen, bodde jeg i studentbolig de første par årene. Da hadde jeg eget bad og soverom, mens jeg delte kjøkken med seks andre. Det var merkbart billigere enn å leie privat, men etter hvert merket jeg at jeg ikke likte det og mistrivdes. Etterpå har jeg leid privat og opplever det som mye bedre, selv om det er noe dyrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå