Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Understellsbehandling av eldre bil


spøkelset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Man kan understellsbehandle litt på egenhånd også. Med noen spraybokser med Comma wax seal til 170 kr/boksen kommer man langt om kravene ikke så veldig høye. Med f.eks 5-6 bokser får du dekka det meste av understellet med voks som samtidig trenger inn i og stopper evt. rust. Om hvor bestandig denne voksen er vet jeg ikke. Den er tyntflytende når man sprayer, så det trenger inn over alt og så stivner det til hard voks.

Lenke til kommentar

Et alternativ til voks er oljebehandling f. Eks med lanolinolje. Den kryper godt inn i alle plateskjøter og andre utilgjengelige plasser. Du slipper også problemet med rustfellene som kan oppstå bak voks. Behandlingen gjentas hvert 1,5-2 år. Koster ikke så mye som vanlig voksbehandling.

Lenke til kommentar

Disse bilene skal egentlig ikke understellsbehandles. Det er laget sånn fra fabrikken, at de skal holde livet ut på understellet.

Det er stor sjans for at det blir fortere rust hvis du understellsbehandler dem, på grunn at at det så lett kan ligge noe i mellom og eire.
Bortkastede penger.

 

Dette har jeg fra bilmerkets egne fagfolk. Hvis man absolutt skal understellsbehandle  bør det brukes voksbasert behandling.

Lenke til kommentar

På biler eldre enn et par år er det uansett oljebehandling som er tingen, å forsegle rusten inne på annen måte vil bare føre til at den får utvikle seg fint.

 

Når det gjelder at den skal vare levetiden ut er nok det korrekt, og for en bil av denne typen er det da typisk 4-5 år igjen til skroting..

Problemet er at denne 2009-modellen går i Norge, og således må antas å skulle vare lenger enn en tilsvarende i hjemlandet (Tyskland)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg vet ikke hvordan det er i tyskland, men i Norge har vi en fin ting som kalles veisalt som staten lemper utpå i store hauger fordi folk ikke lenger kan kjøre bil, som spiser bilens understell fordi understellet aldri ble laget med veisalt i tankene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, det med småkjøring og køkjøring kommer jo an på hvor i landet man bor og ferdes. Men jeg vil tro at en understellsbehandling gjør at bilen varer lengre hvis det gjøres av erfarne fagfolk som også fjerner påbegynt rust, og ikke ola nordmann i kjeller garasjen med 6-7 spraybokser. 

Lenke til kommentar

Ville hvertfall ikke brukt tusener på det, etter det karosserifolkene hos Møller informerte meg.
De var veldig klare på at det er helt unøvendig. Skulle tro de vet hva de snakker om.

Min Caddy er 13 år gammel nå. Aldri blitt understellsbehandlet og og kjørt mye på drittføre og veisalt.

Har spylt den sjelden under også. Men selve understellet ser faktisk omtrent like inntakt ut i dag, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at denne 2009-modellen går i Norge, og således må antas å skulle vare lenger enn en tilsvarende i hjemlandet (Tyskland)

 

Hvorfor kan en anta det? Vil helst tro det er motsatt.

 

Fordi norske biler har høyere gjennomsnittsalder enn biler i europa ellers..

10,5 år er fasiten for Norge mens den er 8,6år for et representativt utvalg av EU.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
Bente Mæland skrev (5 timer siden):

Hva koster en understelsbehandlig av en Toyota 2013 modell som jeg vil få deres hjelp til så fort som mulig 😄 ? 

Fluid film er det eneste rasjonelle produktet å spraye på eldre biler som allerede har begynt å ruste, anbefaler å gjøre det annethvert år og prisen pleier å ligge mellom 4000 og 5000kr.

Jeg ligger under bilen og sprayer det på selv, men det er kanskje ikke for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...