Anatman Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Man insisterer ofte på at ting har en rasjonell forklaring, Hvis vi ikke har en rasjonell forklaring så er det bare fordi vi ikke ennå har funnet den. Spørsmålet mitt er da, finnes det en rasjonell forklaring på nettop dette? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Man insisterer ofte på at ting har en rasjonell forklaring, Hvis vi ikke har en rasjonell forklaring så er det bare fordi vi ikke ennå har funnet den. Spørsmålet mitt er da, finnes det en rasjonell forklaring på nettop dette? Finnes det en rasjonell forklaring på hva? At vi ønsker å finne rasjonelle forklaringer på ting? Kanskje for det er nyttig å være i stand til å forklare ting. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det er vel sånn at det å gå i en tilstand av konstant tvil er verre i lengden enn å velge det som virker mest rasjonelt, selv om man innerst inne tviler på det valget også Mulig jeg misforstod spørsmålet, men når det er sagt så tror jeg på at hvis man er i stand til å stille spørsmål, må man også sitte med svaret .., ellers ville man ikke kunnet formulert spørsmålet i utgangspunktet Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Må si meg enig med Imlekk om jeg forstår spørsmålet riktig. Det å finne rasjonelle forklaringer er i seg selv rasjonelt fordi det er hensiktsmessig for oss å forstå hvordan ting foregår. Forøvrig så sier jeg meg uenig med loka - vidu da jeg er av oppfatningen at man ikke nødvendigvis sitter med svaret når man stiller et spørsmål. Det finnes en underkategori av spørsmål som vi kaller retoriske, der er dette tilfellet. Men jeg er i stand til å forme mange spørsmål som jeg ikke har svar på, og kan sikkert formulere mange spørsmål som i er ugyldige og dermed ikke kan besvares. F.eks. hvorfor tok jeg selvmord i dag tidlig? Ugyldigheten i det spørsmålet sier seg vel selv. Eller...? Kanskje jeg skal stikke innom han programlederen og skremme'n litt mer. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Man insisterer ofte på at ting har en rasjonell forklaring, Hvis vi ikke har en rasjonell forklaring så er det bare fordi vi ikke ennå har funnet den. Spørsmålet mitt er da, finnes det en rasjonell forklaring på nettop dette? Verden oppfører seg rasjonelt, den kan virke irrasjonell, men den er rasjonell, så så klart da forventer vi at alt kan forklares rasjonelt siden så langt i historien har universet gjort det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg er også litt uenig med loka, når det skal sies, men samtidig har jeg indikasjoner som forteller meg at de fleste spørsmål er ugyldige i seg selv, fordi det kommer fra ett ståsted av tvil, og nettopp grunnet den tvilen er spørsmålene digresjoner fra de egentlig spørsmål man bør stille seg som den som spør Tror han snakker om ultimate spørsmål, ikke hva som passer best på grøten Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Da er du vel i så fall helt uenig med deg selv, for konklusjonen som følger er at du er enig i at spørsmål kan stilles uten at man nødvendigvis sitter med et svar. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Men hvem er det man stiller det til .. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Det er irrelevant. Du sier at når man stiller et spørsmål så vet man svaret. Det er feil slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg er ikke sikker her, men holder på med en tankerekke, men den har ikke kommet frem til målet enda Og så nevnte jeg tidligere at forslaget ikke gjaldt i spørsmål om pølse eller ikke pølse Det jeg kanskje forsøker si er at den parten av bevisstheten som kan kalles "doer" kan ikke finne svar, men hvis "doer" spør den delen av bevisstheten som kalles "knower", og så venter på svar derfra, kan alt skje .. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Må si meg enig med Imlekk om jeg forstår spørsmålet riktig. Det å finne rasjonelle forklaringer er i seg selv rasjonelt fordi det er hensiktsmessig for oss å forstå hvordan ting foregår. Mener du med det at mennesket har en fast rasjonell kjerne, for jeg ser ikke helt logikken i at mennesket som ellers følger sine lyster og velger det som føles godt nok der og da, heller ville velge det som var rasjonelt .. "rasjonell" er ikke annet enn ett ord, og ikke kan man ha det brødskiva heller. Vi kan jo si til alle disse flyktningene at det er så klart mer rasjonelt hvis de ble der de er, og så på en ryddig og rasjonell måte ventet på sin matpakke og hjelp forøvrig Hvorfor er det ikke sånn? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Hvor sier jeg at mennesker er rasjonelle? Vi er høyst urasjonelle generelt sett. Jeg sier bare at det er hensiktsmessig for oss å være rasjonelle og finne ut av hvordan ting funker. Og ja, "rasjonell" er bare et ord som man ikke kan spise. Et ord som beskriver et konsept. Du er veldig flink til å fortolke ting som andre skriver, en aktivitet jeg tror du ville kritisert selv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Og du er jumpy på morningen .. Det jeg mener er at det er en smal sak for hver og en å finne en eller annen rasjonell forklaring på alt han eller hun gjør, og hvem kan dømme andre uten å være i deres sko? Påstand: Rasjonell er bare ett ord og ett begrep, som av de som mestrer å formulerer seg til,enhver tid på en overlegen rasjonell måte overfor en urasjonell person, dermed vil vinne kampen om hvem som har rett. Altså ikke annet enn en hersketeknikk. Og de samme vil jo rasjonelt sett forstå verden sånn som det da passer dem best, altså følger også de sine personlige irrasjonelle lyster men dekker det ved å peke til ett opphøyd begrep som de benytter for å bli kretsmestere i egen omgangskrets Endret 17. september 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) "rasjonell" er ofte en "logisk konsekvens-årsak forklaring",og man kaller noe "urasjonelt" vis man ikke finner en slikt logisk sammenheng som samstemmer med andre teorier,så du spør egentlig om logikken sin funksjon for mennesket.slik jeg ser det så kan alt være rasjonelt så lenge man setter opp de riktige premisser,(for eksempel før i tiden trodde man at kvinner kunne ikke delta i løpe stevner pga da kunne deres livmor kunne falle ut,rasjonelt for mannfolk da men i dag urasjonelt og dumskap).der da sex voldtekt kan være rasjonelt å forklare pga psykologiske årsak-virkning forståelse,-nærmiljø og familie osv,men sett fra en solidarisk stats tanke så er sex voldtekt en urasjonell logikk.egentlig så kunne du like godt ha sagt ordet "fornuftig",fordi "fornuftig" og "rasjonell" er like relative ord som trenger premisser for å gi mening.foreslår at du studerer premissene for hvordan logikk er riktig,fordi da finner du også svaret på hva "rasjonell" ER. Endret 20. september 2015 av t_o_m_m_y Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 btw så har jeg oppdaget at de fleste som prøver å forklare noe har en så relativ og diffus ånd over seg,samtidig som bruker alle slags intellektuelle ord som er hinder for å forstå det enkle prinsipp.og resultatet av dems forklaring er en"det er mange sider av samme sak,men jeg skal komme med et relativt svar,så har jeg sagt et rammeverk som gir ingen som helst essensiell forklaring på spm jeg svarer på".dette oppenfor er for meg urasjonell forklarings metode Lenke til kommentar
OctoberSun Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Påstand: Rasjonell er bare ett ord og ett begrep, som av de som mestrer å formulerer seg til,enhver tid på en overlegen rasjonell måte overfor en urasjonell person, dermed vil vinne kampen om hvem som har rett. Altså ikke annet enn en hersketeknikk. Og de samme vil jo rasjonelt sett forstå verden sånn som det da passer dem best, altså følger også de sine personlige irrasjonelle lyster men dekker det ved å peke til ett opphøyd begrep som de benytter for å bli kretsmestere i egen omgangskrets Et kjekt bilde på hvordan rasjonell/irrasjonell blir brukt fra tid til annen. Altså som en hersketeknikk, og altså negativt. Men det er også mulig å bruke begrepet i beste mening. Slik det er med alle ord: Det kommer an på sammenheng og intensjon. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Påstand: Rasjonell er bare ett ord og ett begrep, som av de som mestrer å formulerer seg til,enhver tid på en overlegen rasjonell måte overfor en urasjonell person, dermed vil vinne kampen om hvem som har rett. Altså ikke annet enn en hersketeknikk. Og de samme vil jo rasjonelt sett forstå verden sånn som det da passer dem best, altså følger også de sine personlige irrasjonelle lyster men dekker det ved å peke til ett opphøyd begrep som de benytter for å bli kretsmestere i egen omgangskrets Et kjekt bilde på hvordan rasjonell/irrasjonell blir brukt fra tid til annen. Altså som en hersketeknikk, og altså negativt. Men det er også mulig å bruke begrepet i beste mening. Slik det er med alle ord: Det kommer an på sammenheng og intensjon. Er det ved å akseptere at en annen er mer rasjonell enn en selv? Lenke til kommentar
OctoberSun Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Et kjekt bilde på hvordan rasjonell/irrasjonell blir brukt fra tid til annen. Altså som en hersketeknikk, og altså negativt. Men det er også mulig å bruke begrepet i beste mening. Slik det er med alle ord: Det kommer an på sammenheng og intensjon. Er det ved å akseptere at en annen er mer rasjonell enn en selv? Ikke spesifikt. Rasjonell, eller ikke, kan også bli brukt svært så nøytralt. Om f.eks. konklusjoner, eller forklaringer på konklusjoner, i en forskningssammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå