AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hei! eg og fruen har vært gift i 5 år no, har vært sammen i 10 år og har 2 flotte barn! vi kjøpte vårt første hus for ca 7 år siden og har hatt felles økonomi siden det! fruen min har ein bror som no skal kjøpe eit hus som mora eig, han skal få kjøpe huset ganske billigt men mora vil at fruen skal ha litt igjen for det og! ( døme: takst 1,8 mill, broren kjøper huset for 1 mill, då står det 800 000 igjen i forhold til taks og den vil ho dele på 2, som blir 400 000 på fruen min) håper dere forstod den ? for det første forstår eg ikkje att dei 800 000 skal delast på 2 då broren alleredet har fått huset 800 000 kr billigere en takst, men igjen så trenger ikkje mora å gje noko som helst så fruen vil ikkje snakke om det. men mora vil att dei 400 000 kr skal skrivast opp hos advokat i tilfelle vi skiller lag og det forstår eg veldig godt! men føler det blir litt uretferdig i forhold til meg då vi har hatt felles økonomi i 7 år no og eg tjener ca 100 000 kr meir i året en fruen,i tilleg har eg arbeidet veldig mykje på huset, bygd loft og ein stor garasje, føler det blir feil att om vi skiller lag so skal ho plutslig ha 400 000 kr meir en meg. burde eg då fått skreve opp at eg har 100 000 kr meir i lønn i året og? då er vi plutslig oppe i 700 000 kr for dei felles åra? er sikker ikkje noke fasit på dette men hadde vært kjekt å høyrt andre sine meininger, spør om dåke lurer på noke. Anonymous poster hash: 9ff33...a1c Anonymous poster hash: 9ff33...a1c Lenke til kommentar
Muraren Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Hei! eg og fruen har vært gift i 5 år no, har vært sammen i 10 år og har 2 flotte barn! vi kjøpte vårt første hus for ca 7 år siden og har hatt felles økonomi siden det! fruen min har ein bror som no skal kjøpe eit hus som mora eig, han skal få kjøpe huset ganske billigt men mora vil at fruen skal ha litt igjen for det og! ( døme: takst 1,8 mill, broren kjøper huset for 1 mill, då står det 800 000 igjen i forhold til taks og den vil ho dele på 2, som blir 400 000 på fruen min) håper dere forstod den ? for det første forstår eg ikkje att dei 800 000 skal delast på 2 då broren alleredet har fått huset 800 000 kr billigere en takst, men igjen så trenger ikkje mora å gje noko som helst så fruen vil ikkje snakke om det. men mora vil att dei 400 000 kr skal skrivast opp hos advokat i tilfelle vi skiller lag og det forstår eg veldig godt! men føler det blir litt uretferdig i forhold til meg då vi har hatt felles økonomi i 7 år no og eg tjener ca 100 000 kr meir i året en fruen,i tilleg har eg arbeidet veldig mykje på huset, bygd loft og ein stor garasje, føler det blir feil att om vi skiller lag so skal ho plutslig ha 400 000 kr meir en meg. burde eg då fått skreve opp at eg har 100 000 kr meir i lønn i året og? då er vi plutslig oppe i 700 000 kr for dei felles åra? er sikker ikkje noke fasit på dette men hadde vært kjekt å høyrt andre sine meininger, spør om dåke lurer på noke. glemte å skrive att pengen vil gå rett inn på vår lånekonto! Endret 13. september 2015 av aaven Lenke til kommentar
total Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hva synes kona di om det hele da? Dersom dere har felles økonomi, så vil jeg jo anta at hun også ser fornuften i at pengene går til felles formål, altså betale ned på lånet. Hvis hun er enig i dine synspunkt, er det vel for henne å gå til mora å si det som det er? Uansett mye bedre å finne en ordning på det før enn etterpå Lenke til kommentar
Muraren Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hva synes kona di om det hele da? Dersom dere har felles økonomi, så vil jeg jo anta at hun også ser fornuften i at pengene går til felles formål, altså betale ned på lånet. Hvis hun er enig i dine synspunkt, er det vel for henne å gå til mora å si det som det er? Uansett mye bedre å finne en ordning på det før enn etterpå fruen er jo forsåvidt enig med meg, og pengen vil jo gå til felles formål, er det da rettferdig å skrive noko ? Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hovedregelen er vel at verdiene du tar med deg inn i ekteskap skal holdes utenfor 50/50 delingen. De fleste holder også arv skjevdelt, det er hennes arv, ikke deres felles arv. Dette burde da også gjelde andre veien hvis du senere skal arve penger. http://e24.no/privat/rettigheter/du-faar-ikke-halvparten-ved-skilsmisse/10078726 Slik jeg forstår det så holdes arven skjevdelt så lenge hun har dokumentasjon på at alt av penger går mot huslån og ikke blir blandet med annet forbruk og dill. Angående at du tjener 100k mer og har jobbet mye på huset... det er en klassisk felle å gå i når man teller kroner og øre. Fruen har mest sannsynlig gjort mye mer husarbeid, barnepass ol. enn deg. Dette er nesten antatt om man kommer til et skilsmisseoppgjør etter 10 år+ og mannen argumenterer for at han skaffet mesteparten av verdiene. Hadde nok ikke vært gratis å ha privat kokk, xxxx timer barnepass, privatsjåfør osv. hvis fruen skulle lagt fram "verdiene" hun har bidratt med i ekteskapet. Hovedregelen er at du måtte ha ordnet ektepakt på forhånd, men jeg synes 100k forskjell og arbeid på hus ikke er noe veldig sprik i forhold til hva fruen mest sannsynlig har bidratt med. Med mindre du har planer om å skille deg snart så ville jeg lagt den ballen helt død. Jeg er langt fra noen ekspert på jussen her, burde muligens flyttes til Juss hvis du lurer på de konkrete lovene. Angående salg av hus til broren og pengene derfra så antar jeg at moren setter pris på at hjemmet holdes i familien. Broren kunne kanskje tenkt seg å bo et annet sted, men får nå et "avslag" på 400k for å beholde hjemmet. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 fruen min har ein bror som no skal kjøpe eit hus som mora eig, han skal få kjøpe huset ganske billigt men mora vil at fruen skal ha litt igjen for det og! ( døme: takst 1,8 mill, broren kjøper huset for 1 mill, då står det 800 000 igjen i forhold til taks og den vil ho dele på 2, som blir 400 000 på fruen min) håper dere forstod den ?Så broren får 1 200 000, mens din kone får 400 000? Anonymous poster hash: fa7ad...ba3 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Jeg mener dere bør holde arven utenfor. Det vil jo selvfølgelig også gjelde din arv. Angående 100k i lønnsdifferanse er det bare slik verden er. Vi menn er skrudd sammen på den måten at vi ofte tjener mer penger, men er til gjengjeld ikke like bra på husarbeid, dekor, mat, trivsel og å skape et hjem som kvinner. Det kvinner ordner med i et forohold har også sin verdi. Endret 13. september 2015 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Når det gjelder rettferdig fordeling av arven fra din mor: Hvis huset er verd 1 800 000 og bror får kjøpe det til 1 000 000 bør jo søster få 800 000, ikke 400 000. Da har han fått 800 000 i gave, og hun 800 000. Men dette bestemmer din mor fullt og helt over, så jeg ville ikke kranglet så mye om det. Når det gjelder forholdet mellom deg og din kone: Verdier som opparbeides under ekteskapet skal man som hovedregel dele. Din høyere lønn faller inn under denne hovedregelen. For arv og gave er det et unntak. At dette unntaket skal gjøres gjeldende forutsetter at din kone ikke bruker opp disse pengene, eller spytter dem inn i felles verdier uten å justere eierandelen. Skyter hun inn penger i huset er jeg ikke sikker på hva som "skjer", men om hun vil være helt sikker på å holde pengene utenfor så får hun kjøpe noe annet for dem eller investere i noe, eventuelt avtale at en andel av deres hus skal være hennes særeie. Om din kone synes det er rettferdig at du skal få glede av denne arven, så betaler hun ned ditt lån, det er veldig enkelt. Siden gaven består i penger er det ikke så mye moren kan gjøre med det, i grunn. Hvis din kone mener det er rettferdig at hun holder det utenfor (eller ønsker å gjøre det uansett), så er det ikke stort du kan gjøre med det. At du tjener mer enn henne har ingenting å si, og vederlag for at du jobber på felles bolig er veldig lite kurant. Uansett er begge deler uavhengig av denne gaven. 1 Lenke til kommentar
Muraren Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Takker å bukker for alle svar! Eg har blitt ein heil del klokare ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå