AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Livet i Tigerstaden har aldri vært enkel. Noen få venner som jeg sjeldent ser. Fritidsaktiviteter (foreninger) som jeg ikke har så mye overskudd til lenger (mye press på medlemmer om å bidra både på den ene og andre måten) Helsa har blitt dårlig. Energinivået har sunket. Før var kroppen en ressurs. Nå orker jeg nesten ikke å gjøre mer enn det aller nødvendige pluss det jeg liker, fx båbærturer (uten noe press) Jeg bor trangt her i Tigerstaden. Ikke lett bare det. Særlig når jeg liker meg best hjemme. Har en jobb som jeg stadig vil sykemelde meg fra, men pga en iboende arbeidsmoral, (eller er det skyhet) klarer jeg ikke å ta steget til legen. Jeg utsetter det, og får gjort jobben, men det koster, og helsa blir bare verre pga belastningen jobben medfører. Lengter etter et hus på landet. Masse plass, hage med plass til det ene og det andre, Ser at man kan få et hus på landet til rundt 800 000,- Leiligheten jeg har er verdt ca 1200 000, og restgjeld på lån er 250 000. Men er det lett å få mellomfinansiering når man har lån i husbanken tro? Hva kreves for å få mellomfinansiering? Jeg tør ikke å selge først, så kjøpe, Da vet jeg at jeg velger feil bolig (pga frykt for ikke å finne en jeg liker før jeg må ut... Hvordan klare seg med penger...... Si opp jobben på medisinsk grunnlag (og slippe 8 ukers karantene (uten dagpenger) På dagpenger er man ikke fri til å flytte hvor man vil eller? Heller ikke på sykemelding vel? Hva med å si opp jobben, ikke melde meg arbeidsledig, men flytte. Kan jeg da bli nektet dagpenger når jeg søker fra nytt hjemsted? (kan de si at jeg hadde jo en jobb i Oslo, hvorfor sa du opp den.... Spent på om noen orker å lese dette, var litt langt Anonymous poster hash: fa466...1bc Anonymous poster hash: fa466...1bc Lenke til kommentar
1969 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hva med å starte enkelt. Prøv å finne en annen jobb først. Finn en jobb som ikke tapper deg for all energi. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hvor i Oslo bor du? Selv bor jeg utenfor sentrum. Der er det god plass, rolig, frisk luft. Bor heller ikke så trangt. Men likevel veldig sentralt, i form av at jeg har butikker i gangavstand, pluss en haug med busser og T-bane et steinkast fra utgangsdøra. Kort sagt, det beste fra to verdener. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Hva er i veien med helsen din? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Du virker innadvendt, og det kan bli et problem. Å etablere seg sosialt som innflytter på landet er vanskelig nok for utadvendte. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Det å bytte bolig utan å finne seg ny jobb fyrst er risikosport. Ditt fyrste trinn blir derfor å søke på jobbar i områder der du kunne tenkt deg å bu. Når du etterkvart får eit jobbtilbud så selg du leilgiheita i Oslo og flytter. Dersom du ikkje finner drømmeboligen din med ein gong så leiger du deg eit hus fram til du finner noke du vil kjøpe. Då løyser du også problemet med dobbeltfinansiering av bolig. Ikkje at det er eit stort problem, ei leiligheit i Oslo burde være såpass salgbar at risikoen for banken burde være lav (men dette er sjølvsagt avhengig av leiligheita), så snakk med banken og sjå kva du kan få til. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Mange gode innspill her, takk for det.1969: vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å søke etter andre jobber. Har en sperre. Det er helt umulig.Stigfjel: Jeg bor landlig til i Oslo. Men trangt.Loka-vidu: Slitasjeskader.Isbilen: Tenker ikke så mye på det sosiale, mao det er ikke det at jeg lengter etter å passe inn i et miljø på landet. Faktisk ville jeg foretrekke et hus som lå for seg selv, kanskje litt øde rett og slett.The avatar: Veldig bra løsning du kom med der. det var noe å tenke på, kanskje bortsett fra jobb-biten. Har som sagt sperrer. (er ufaglært og oppe i åra)Muchas gracias alle sammen Anonymous poster hash: fa466...1bc Anonymous poster hash: fa466...1bc Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Å etablere seg sosialt som innflytter på landet er vanskelig nok for utadvendte. Riktig, men tross alt lettere å bli kjent der enn i en by. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Noen vil sikkert mene det, men det er snakk om to ganske forskjellige ting. I en by er du omtrent så fremtredende som du selv ønsker. Du kan være ingenting, hvis det er det du vil. Gi faen i alle unntatt en utvalgt kjerne. På landet, hvor alle kjenner (til) alle, er du noe, på godt og vondt, uansett. Man har en status. Da er det en fordel at man kan ta en viss kontroll over denne statusen på egen hånd, for hvis ikke vil bygda bestemme, og man blir tildelt sin plass i det store (lille) bildet. Gjør man det ikke selv, er det fort gjort at folk fyller tomrommene i inntrykket de har med skepsis og det som verre er. Poenget er at flytter du til en ny bygd har du en jobb foran deg, en som for noen kan fremstå som et skikkelig ork og for andre mest vil være en glede. Du bør ta den uansett. Endret 15. september 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Noen vil sikkert mene det, men det er snakk om to ganske forskjellige ting. I en by er du omtrent så fremtredende som du selv ønsker. Du kan være ingenting, hvis det er det du vil. Gi faen i alle unntatt en utvalgt kjerne. På landet, hvor alle kjenner (til) alle, er du noe, på godt og vondt, uansett. Man har en status. Da er det en fordel at man kan ta en viss kontroll over denne statusen på egen hånd, for hvis ikke vil bygda bestemme, og man blir tildelt sin plass i det store (lille) bildet. Gjør man det ikke selv, er det fort gjort at folk fyller tomrommene i inntrykket de har med skepsis og det som verre er. Poenget er at flytter du til en ny bygd har du en jobb foran deg, en som for noen kan fremstå som et skikkelig ork og for andre mest vil være en glede. Du bør ta den uansett. Takk for oppmuntringen. Men at det skal bli et skikkelig ork.....det kommer an på hvor isolert man bor. Har du ikke naboer, er det jo ikke noe problem, he he....... Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Jada det var meg.. Men er jo fortsatt anonym da Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Uansett hvor langt uti gokk du velger å bosette deg vil du alltid ha en nærmeste nabo. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Uansett hvor langt uti gokk du velger å bosette deg vil du alltid ha en nærmeste nabo. Kommer an på hva man legger i ordet "nabo". Når det er sagt, TS, hvor stor er leiligheten din? Når jeg ser prisen, antar jeg den er ganske liten. Selv bor jeg på 56 kvm og synes jeg har akkurat den plassen jeg trenger. Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Uansett hvor langt uti gokk du velger å bosette deg vil du alltid ha en nærmeste nabo. Du burde skrive en kriminalroman eller grøsser, moaaaaah...kunne ha blitt underholdene den, eller kanskje jeg skriver en sjøl, med utgangspunkt i ideen om hen som bosetter seg på feil sted til feil tidspunkt. Ble litt inspirert her Endret 15. september 2015 av dis Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Uansett hvor langt uti gokk du velger å bosette deg vil du alltid ha en nærmeste nabo. Kommer an på hva man legger i ordet "nabo". Når det er sagt, TS, hvor stor er leiligheten din? Når jeg ser prisen, antar jeg den er ganske liten. Selv bor jeg på 56 kvm og synes jeg har akkurat den plassen jeg trenger. jeg har 29kvm. 56 kan jeg tenke meg er helt passelig ja.:-) Størrelsen er ikke noe jeg direkte lider under. Men tanken på å ha hage, epletrær, plommer, kirsebær osv....er forlokkende da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå