AnonymDiskusjon Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Dama til en kamerat slo opp for en stund tilbake, når jeg nå besøker kameraten min, ser jeg at han har prøvd å ta sitt eget liv, med tanke på såret vil jeg tippe for en 2-3 dager siden...jeg blir stum, og klarer egentlig ikke si noe...aner jo ikke hva en skal si, han bare ler av det.Hva faen gjør jeg!?!? Anonymous poster hash: 33dae...bcb Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Edit; Leste motsatt. En som virkelig vil ta livet sitt trenger bare ett forsøk så dette er antagelig et rop om hjelp. Du kan ikke gjøre noenting egentlig da det er et problem som vennen din må ta tak i selv og ha et ønske om å fikse. Du kan snakke med ham og stille opp som venn, men det er viktig at du ikke pusher det temaet så mye. Prøv å få tankene hans til et annet sted enn i den dalen han tydeligvis er i og ta opp det at han må få profesjonell hjelp når han er på bra humør. Hvis du ikke er en veldig god venn av ham så er det beste å fortelle det til noen du vet klarer å påvirke ham. Endret 12. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Jentee Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Sa han direkte at han prøvde? Eller spurte du? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 Sa han direkte at han prøvde? Eller spurte du? Han sa at han hadde begynt å kutte seg igjen, og så sa jeg "bare ikke kutt på andre siden..*sukk*" også snudde han hånden, og...ja. Anonymous poster hash: 33dae...bcb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 Selvskading er skjelden selvmordsforsøk. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Sant sant, selvskading er noe helt annet og kan faktisk være en avhengighet. Uansett så er det mer eller mindre samme fremgangsmåte for å hjelpe vennen din. Får håpe du klarer å presse litt vett i ham. Lykke til Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Selvskading er skjelden selvmordsforsøk. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 Sant, det er en måte og må oppmerksomhet på, og noen føler seg bedre av det... få personen lagt inn, og burde vel ikke være for mye aleine... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Kontakt psykiatrien.. Dog skal det sies at dersom du gjør det, så kan du nok risikere å miste han som venn. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 Får håpe du klarer å presse litt vett i ham.Det går nok ikke på vett, men på manglende alternative mestringsstrategier. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Får håpe du klarer å presse litt vett i ham.Det går nok ikke på vett, men på manglende alternative mestringsstrategier. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 Er ikke "press litt vett i h*n" en ganske vanlig ting å si om det å forandre tankemønster/ handlingsmønster? Samma det, det var det du skrev jeg mente Lenke til kommentar
Jentee Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Får håpe du klarer å presse litt vett i ham.Det går nok ikke på vett, men på manglende alternative mestringsstrategier. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 En dame er ikke en grunn å skade seg selv, man finner alltid ny, og kjærlighetssorgen går over. Men prøv å overtale ham til å søke hjelp. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Sant, det er en måte og må oppmerksomhet på, og noen føler seg bedre av det... Nei, selvskading gjøres ikke for å få oppmerksomhet. Det er samme mekanisme her som når noen tar seg en tur ut istedenfor å håndtere konflikten hjemme: Flukt fra det ubehagelige. Men når det ubehagelige ikke er skapt av andre, men finnes i dine egne tanker og følelser, hva gjør du da? Du kan ikke flykte fra deg selv. Selvskading er en ekstrem metode for å få tankene bort fra det ubehagelige. Når en person velger å påføre seg selv fysisk smerte, så sier det noe om hvor vond den psykiske smerten er. 4 Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Sant, det er en måte og må oppmerksomhet på, og noen føler seg bedre av det... Nei, selvskading gjøres ikke for å få oppmerksomhet. Det er samme mekanisme her som når noen tar seg en tur ut istedenfor å håndtere konflikten hjemme: Flukt fra det ubehagelige. Men når det ubehagelige ikke er skapt av andre, men finnes i dine egne tanker og følelser, hva gjør du da? Du kan ikke flykte fra deg selv. Selvskading er en ekstrem metode for å få tankene bort fra det ubehagelige. Når en person velger å påføre seg selv fysisk smerte, så sier det noe om hvor vond den psykiske smerten er. Det kommer helt ann på personene.. mange snitter seg kun for å få oppmerksomhet, andre for dem virkelig sliter.. ønsker ALLE en god helg Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Faktum er at det blir umulig å si om dette er for å få oppmerksomhet (som også er av en grunn), eller om det er for å døyve psykisk smerte. Jeg mener det er best å takle dette seriøst og få henvist folk som selvskader til profesjonelle. Det er lite hensikt i å "sladre" på ham til en psykiater, det skal mye til for å få noen tvangsinnlagt og generelt funker ikke terapi så bra om pasienten selv ikke er interessert i det.Vil anbefale deg, TS, til å fortelle kompisen din at du er bekymret, at du bryr deg, at du er der om han trenger noen å snakke med, og at du vil han skal vurdere å kontakte fastlegen sin for å bli henvist til psykolog. Om du ikke føler deg nær nok, snakk med familien eller en felles venn om du mener disse har større sjanse til å nå frem. Jeg ville ikke vært redd for å miste ham som venn, fordi a) det er bedre å miste han som venn pga du prøvde å hjelpe enn at han tar livet sitt, b) han vil se på sikt at du gjorde dette for hans beste, hvis ikke er han kanskje ikke noe å samle på som venn. For øvrig kan du også ringe en hjelpetelefon og høre med dem hva de mener du kan gjøre, evt. be han ringe selv. Lykke til, håper ting ordner seg. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Faktum er at det blir umulig å si om dette er for å få oppmerksomhet (som også er av en grunn), eller om det er for å døyve psykisk smerte. Jeg mener det er best å takle dette seriøst og få henvist folk som selvskader til profesjonelle. Det er lite hensikt i å "sladre" på ham til en psykiater, det skal mye til for å få noen tvangsinnlagt og generelt funker ikke terapi så bra om pasienten selv ikke er interessert i det. Vil anbefale deg, TS, til å fortelle kompisen din at du er bekymret, at du bryr deg, at du er der om han trenger noen å snakke med, og at du vil han skal vurdere å kontakte fastlegen sin for å bli henvist til psykolog. Om du ikke føler deg nær nok, snakk med familien eller en felles venn om du mener disse har større sjanse til å nå frem. Jeg ville ikke vært redd for å miste ham som venn, fordi a) det er bedre å miste han som venn pga du prøvde å hjelpe enn at han tar livet sitt, b) han vil se på sikt at du gjorde dette for hans beste, hvis ikke er han kanskje ikke noe å samle på som venn. For øvrig kan du også ringe en hjelpetelefon og høre med dem hva de mener du kan gjøre, evt. be han ringe selv. Lykke til, håper ting ordner seg. Støttes! Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Ta det opp med foreldrene hans Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Dere får sensurere hvis det ikke passer, men jeg trodde kanskje at man måtte ha håndleddene i varmt vann for at det skal være dødelig og blodet ikke skal koagulere. Men uansett er det jo ikke direkte friskt å lage et stort sår på undersida av håndleddet. (Er oppmerksom på at det er fullt mulig å blø ihjel f.eks. etter trafikkulykker, uten å være i vann. Men da særlig hvis det gjelder andre og større pulsårer). Generelt er det feil å si at kjærlighetssorg ikke er et selvmordsmotiv, for det finnes en del eksempler på at det har skjedd selvdrap pga kjærlighetssorg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 En dame er ikke en grunn å skade seg selv, man finner alltid ny, og kjærlighetssorgen går over. Men prøv å overtale ham til å søke hjelp. Det handler ikke om dama, det står jo at han hadde problemer fra før. Og at det er en stund siden han mistet dama. Anonymous poster hash: ac7b0...d00 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Alle er forskjellige. Noen vil takle samlivsbrudd helt problemfritt, for andre er det noe av det verste som kan skje. Det er ingen fasit på dette. Diskuterte faktisk dette med en psykolog, hun sa at kjærlighetssorg og samlivsbrudd var en hyppig årsak til at folk utviklet psykiske problemer. Det kan være lett for en utenforstående, eller til og med en som står midt oppi det, å tenke at kjærlighetssorg og forholdsproblemer ikke er en legitim årsak til f.eks. depresjon. Men hvorfor skulle det ikke være det? Alle som har vært i forhold og som har vært glad i noen på den måten vet hvor altoppslukende det kan være, og de vet kanskje også hvor stort hullet kan være om forholdet tar slutt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå