Gå til innhold

Er det noen jobbmuligheter med utdanning innenfor japansk språk?

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Jeg, som veldig mange andre, har veldig lyst til å lære meg japansk. Jeg lurer derfor på om det finnes noen jobbmuligheter med det? Jeg har hørt skrekkhistorier om at det er bare mulig å få seg jobber som tolk og lignende og absolutt ingenting annet.

Jeg er utrolig interessert i japansk kultur og mener at å lære språket bidrar til at det er lettere å lære om kulturen deres. Jeg vurderer også å bare prøve å lære det på fritiden eller noe lignende, men jeg vet ikke. Er det mulig å gå et år på folkehøgskole med japansk? Hvordan er det med japansk på høgskole/universitet? Forventer de at du kan litt fra før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er det einaste behovet for japansk som oversetter, enten tekst eller tale.

Dette gjeld uansett om du jobber som tolk, oversetter eller på eit turisthotell.

Men det å jobbe som tolk kan være veldig variert, alt frå å oversette foretningsavtaler til tegneserier. Men behovet er nok litt begrensa, i dag foregår mykje av oversettelsane at ein i norge oversetter frå norsk til engelsk, og at dei i Japan oversetter frå engelsk til japansk. Her er det en fare for feiloversetting, men sidan det er mykje enklare å finne folk som kan engelsk så er det ofte billegare å gjere det på den måten.

Den einaste jobben som du med japansk kulturforståelse kan gjere utan at det er oversettingsarbeid er å forberede forretningsfolk som skal handle med Japan, slik at dei ikkje begår feil som gjer at dei mister avtalen, eller utnytter den japanske kulturen for å få betre avtalar. Som feks gjennom å utnytte frykten for å miste ansikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...