Tsukeo Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Jeg, som veldig mange andre, har veldig lyst til å lære meg japansk. Jeg lurer derfor på om det finnes noen jobbmuligheter med det? Jeg har hørt skrekkhistorier om at det er bare mulig å få seg jobber som tolk og lignende og absolutt ingenting annet. Jeg er utrolig interessert i japansk kultur og mener at å lære språket bidrar til at det er lettere å lære om kulturen deres. Jeg vurderer også å bare prøve å lære det på fritiden eller noe lignende, men jeg vet ikke. Er det mulig å gå et år på folkehøgskole med japansk? Hvordan er det med japansk på høgskole/universitet? Forventer de at du kan litt fra før? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Japansk tolk. Svært lite, vil jeg tro, Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 I Norge er det einaste behovet for japansk som oversetter, enten tekst eller tale. Dette gjeld uansett om du jobber som tolk, oversetter eller på eit turisthotell. Men det å jobbe som tolk kan være veldig variert, alt frå å oversette foretningsavtaler til tegneserier. Men behovet er nok litt begrensa, i dag foregår mykje av oversettelsane at ein i norge oversetter frå norsk til engelsk, og at dei i Japan oversetter frå engelsk til japansk. Her er det en fare for feiloversetting, men sidan det er mykje enklare å finne folk som kan engelsk så er det ofte billegare å gjere det på den måten. Den einaste jobben som du med japansk kulturforståelse kan gjere utan at det er oversettingsarbeid er å forberede forretningsfolk som skal handle med Japan, slik at dei ikkje begår feil som gjer at dei mister avtalen, eller utnytter den japanske kulturen for å få betre avtalar. Som feks gjennom å utnytte frykten for å miste ansikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå