Gå til innhold

Skjerm til 2000 kr c.a

svenal34

Anbefalte innlegg

Hei jeg har gjerne lyst på skjerm til c.a 2400 maks

Jeg vil spille på 144 HZ

Like bra farger eller bedre enn Dell U2312HM som jeg sitter med nå

Jeg er ikke flink på skjermer men hva er forskjellen på Display Port og DVI og HDMI? Jeg vil jo helst ha skjermen på 144 HZ til alle tider.

Også lurer jeg på om jeg ikke merker til noe Scren tearing og input lag på 60 hz skjerm, vil the bli værre eller mer synlig om jeg går over til 144 eller 120 hz

specs

GPU: GTX GeForce 970 MSI OC

CPU: i5 3570K 4,2GHZ

kan gjerne se på brukte skjerm men da må det inneholde to kriterier

1. Kviterring

2: skjermen må være fra produsent med bra kundeservice så hvis det skjer noe galt med skjermen så ordner produsenten det

Endret av svenal34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også lurer jeg på om jeg ikke merker til noe Scren tearing og input lag på 60 hz skjerm, vil the bli værre eller mer synlig om jeg går over til 144 eller 120 hz

Hvis du ikke merker noe tearing med en 60hz skjerm .. Har du da egentlig behov for ny skjerm med høyere refresh rate?

Hørt at det er deilig med 144 hz

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 144Hz til den prisen er det TN panel, så du må gi opp litt billedkvalitet i forhold til Ultrasharp'en du har nå.

Du kan f.eks kikke på Asus VG248Q, ellers er vel Benq og AOC ganske populære.

Hei, kunne du f.eks si meg cons of pros om hva som er foskjellen på IPS og tn panel osv.?

Lenke til kommentar

Tearing vil alltid oppstå hvis du ikke har en eller annen form for synkronisering mellom skjerm og skjermkort. Om du vil unngå tearing så må du med en vanlig skjerm måtte skru på V-Sync. Ulempen med det er at om neste bildet til skjermen ikke er klart fra skjermkortet når skjermen oppdaterer seg. Så får den bare en kopi av det forrige bildet. Da inntreffer også inputlag tilsvarende tiden denne kopien er på skjermen.

Det som vil skje om du sender 80fps til en skjerm som er satt til 144Hz, er at for det meste vil skjermen motta hvert bilde 2 ganger. I praksis har du da altså en 72Hz skjerm så lenge dette pågår. Den økte inputlag'en vil være differansen mellom opptegningstiden ved 144Hz, og opptegningstiden ved den oppdateringshastigheten du i praksis har. Om hvert bilde må tegnes 3 ganger for eksempel, så er du nede i en 48Hz skjerm. Nå, på 144Hz ville man uansett hatt en inputlag på ~7ms (1000ms/144Hz). Med 3 like bilder etterhverandre øker det til 20,8ms (1000ms/48Hz).

Som man ser er det viktig å ha høyere fps enn skjermens oppdateringsfrekvens om man skal unngå unødig inputlag. I ditt eksempel med 80fps i gjennomsnitt vil det altså ikke være lurt å sette skjermen til 80Hz, fordi den da ofte i praksis vil være en 40Hz skjerm hver gang du bikker under 80fps.

Kort fortalt med en vanlig skjerm så må du velge mellom to ting. Gå ned på detaljer så du aldri bikker under oppdateringsfrekvensen. Eller droppe V-sync og akseptere tearing.

Hvis jeg var i din situasjon, og det var veldig viktig for meg å unngå både tearing og unødig inputlag. Så ville jeg spart opp til denne skjermen. Ikke fordi den er bedre enn de andre, men fordi den som du ser, ofte er på tilbud. Du kan legge inn et prisvarsel på den, og få beskjed når den dukker under en viss pris. Du kan også ringe Komplett og høre om det er mulig å få et tilbud på den, uten at jeg vet om det er en reell mulighet. Men kanskje verdt et forsøk om du ikke kan vente. Med G-Sync eliminerer du både tearing, hakking, og unødig inputlag som man ellers vil få med en vanlig skjerm. Ellers er ULMB funksjonen også veldig behagelig, man får et skikkelig bra bilde uten blur. Men da setter man en fast oppdateringsfrekvens igjen.

Når det gjelder TN vs IPS, vel, ingen av de aktuelle G-Sync skjermen har IPS uansett, så ikke mye vits å gå inn på om du vil ha det. Men min erfaring er at et godt TN panel er vel så bra fargemessig som et IPS, ihvertfall i mellomsegmentet. IPS har ofte sine egne problemer som blur og IPS glow.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tearing vil alltid oppstå hvis du ikke har en eller annen form for synkronisering mellom skjerm og skjermkort. Om du vil unngå tearing så må du med en vanlig skjerm måtte skru på V-Sync. Ulempen med det er at om neste bildet til skjermen ikke er klart fra skjermkortet når skjermen oppdaterer seg. Så får den bare en kopi av det forrige bildet. Da inntreffer også inputlag tilsvarende tiden denne kopien er på skjermen.

Det som vil skje om du sender 80fps til en skjerm som er satt til 144Hz, er at for det meste vil skjermen motta hvert bilde 2 ganger. I praksis har du da altså en 72Hz skjerm så lenge dette pågår. Den økte inputlag'en vil være differansen mellom opptegningstiden ved 144Hz, og opptegningstiden ved den oppdateringshastigheten du i praksis har. Om hvert bilde må tegnes 3 ganger for eksempel, så er du nede i en 48Hz skjerm. Nå, på 144Hz ville man uansett hatt en inputlag på ~7ms (1000ms/144Hz). Med 3 like bilder etterhverandre øker det til 20,8ms (1000ms/48Hz).

Som man ser er det viktig å ha høyere fps enn skjermens oppdateringsfrekvens om man skal unngå unødig inputlag. I ditt eksempel med 80fps i gjennomsnitt vil det altså ikke være lurt å sette skjermen til 80Hz, fordi den da ofte i praksis vil være en 40Hz skjerm hver gang du bikker under 80fps.

Kort fortalt med en vanlig skjerm så må du velge mellom to ting. Gå ned på detaljer så du aldri bikker under oppdateringsfrekvensen. Eller droppe V-sync og akseptere tearing.

Hvis jeg var i din situasjon, og det var veldig viktig for meg å unngå både tearing og unødig inputlag. Så ville jeg spart opp til denne skjermen. Ikke fordi den er bedre enn de andre, men fordi den som du ser, ofte er på tilbud. Du kan legge inn et prisvarsel på den, og få beskjed når den dukker under en viss pris. Du kan også ringe Komplett og høre om det er mulig å få et tilbud på den, uten at jeg vet om det er en reell mulighet. Men kanskje verdt et forsøk om du ikke kan vente. Med G-Sync eliminerer du både tearing, hakking, og unødig inputlag som man ellers vil få med en vanlig skjerm. Ellers er ULMB funksjonen også veldig behagelig, man får et skikkelig bra bilde uten blur. Men da setter man en fast oppdateringsfrekvens igjen.

Når det gjelder TN vs IPS, vel, ingen av de aktuelle G-Sync skjermen har IPS uansett, så ikke mye vits å gå inn på om du vil ha det. Men min erfaring er at et godt TN panel er vel så bra fargemessig som et IPS, ihvertfall i mellomsegmentet. IPS har ofte sine egne problemer som blur og IPS glow.

Hei Gabriel jeg er ikke så flink til å forstå tekniske ord og alt innen PC men hvis jeg forstår det rett så er 144 hz like ille som 60 hz

er det riktig

Jeg selv merker eller bryr meg ikke særlig om scrreen teraring siden jeg aldri legger merke til det, veti kke engang hva det er

Lenke til kommentar

OK, da synes jeg rett og slett du burde gå på en butikk som elkjøp eller expert som har bytterett. Jeg kan ikke med sikkerhet si at du vil eller ikke vil merke forskjell på en 60Hz og en 144Hz skjerm. Jeg vil tro du gjør det, det er tross alt en grunn til at det lages 144Hz skjermer. ;)

Når det gjelder tearing så har jeg en misstanke om at du kanskje rett og slett ikke er klar over at du spiller med V-Sync på. Mange spill har dette satt på som standard. I så fall er det slett ikke rart at du ikke legger merke til tearing. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK, da synes jeg rett og slett du burde gå på en butikk som elkjøp eller expert som har bytterett. Jeg kan ikke med sikkerhet si at du vil eller ikke vil merke forskjell på en 60Hz og en 144Hz skjerm. Jeg vil tro du gjør det, det er tross alt en grunn til at det lages 144Hz skjermer. ;)

Når det gjelder tearing så har jeg en misstanke om at du kanskje rett og slett ikke er klar over at du spiller med V-Sync på. Mange spill har dette satt på som standard. I så fall er det slett ikke rart at du ikke legger merke til tearing. :)

Kjører alltid fraps/shadow play FPS counter så jeg har nesten aldri på v-sync, bare på Bethesda spill.

Tenker jeg handler komplett no og bruker angrett til jeg finner en bra en.

Tror du de kan nekte meg å sende tilbake skjerm? La oss si at jeg bestiller 20 skjermer og føler ikke for å ha de mer, kan jeg bare sende tilbake og prøve nye?

Også betaler de for retur frakt?

Lenke til kommentar

De betaler uansett ikke frakt på returen, det er jo du som angrer. Er det RMA så kan du få dem til å betale frakt.

Ville ikke gjort det på dette viset, det vil koste deg relativt mye i frakt etter hvert, og de kan si nei. Det var nylig en sak hvor Lefdal nekta en kar mer retur, fordi han hadde gjort det ekstrem mye.

Les reviews til du finner en du liker. Skulle det vise seg å være helt skivebom kan du bruke retur. Men ikke overdriv.

Lenke til kommentar

Kjører alltid fraps/shadow play FPS counter så jeg har nesten aldri på v-sync, bare på Bethesda spill.

Tenker jeg handler komplett no og bruker angrett til jeg finner en bra en.

Tror du de kan nekte meg å sende tilbake skjerm? La oss si at jeg bestiller 20 skjermer og føler ikke for å ha de mer, kan jeg bare sende tilbake og prøve nye?

Også betaler de for retur frakt?

https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=45dager

http://www.elkjop.no/cms/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/

-snip-

Når det gjelder tearing, vil man oppnå grei fremvisning med Nvidia's adaptive sync?

Lenke til kommentar

Når det gjelder tearing, vil man oppnå grei fremvisning med Nvidia's adaptive sync?

Jeg tror noen med mer personlig erfaring må svare på den. Jeg prøvde det bare så vidt på min 120hz skjerm, men jeg syntes da det ble en del tearing i tunge spill, og velger heller vanlig V-Sync på. Førsteinntrykket mitt var altså så pass dårlig at jeg ikke har giddet å leke mer med det. Kanskje det har mer for seg på en 60Hz skjerm? Det man uansett kan si om adaptive sync er at man vil redusere både tearing og input lag. Men om du ikke kan holde deg over monitorens oppdateringsfrekvens så vil du få noe tearing, du unngår det kun når du har høyere fps enn Hz. Slik sett vil jeg heller kalle adaptive sync for en måte å unngå input lag ved lav fps. Men det koster tearing. Og øker input lag over skjermens Hz i forhold til V-Sync av.

Edit: Herregud å mye juling jeg fortjener for denne posten. Jeg tenkte det kanskje ble litt rotete så jeg tok en titt igjen. Er det noen som forstår hva jeg mener her? Jeg sliter selv med å forstå det. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på åssen spill du spiller. 

Ønsker du å redusere input lag fordi du spiller f.eks CS GO så hjelper det litt med en monitor med høyere refresh rate. Spiller du andre typer spill som ikke er avhengig av dette så er det mindre vits.

Du vil også redusere tearing med høyere refresh rate, men hvis du ikke opplever dette i dag så stryker jeg dette som et argument for å kjøpe ny skjerm.

Høyere refresh rate vil vel også redusere blur noe.

Spiller du mye og alt mulig rart så er vel et TN-panel med 120-144hz og lav forsinkelse (1ms) et greit valg.

For alle andre anbefaler jeg mye heller en 1400p monitor med IPS panel.

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på åssen spill du spiller. 

Ønsker du å redusere input lag fordi du spiller f.eks CS GO så hjelper det litt med en monitor med høyere refresh rate. Spiller du andre typer spill som ikke er avhengig av dette så er det mindre vits.

Du vil også redusere tearing med høyere refresh rate, men hvis du ikke opplever dette i dag så stryker jeg dette som et argument for å kjøpe ny skjerm.

Høyere refresh rate vil vel også redusere blur noe.

Spiller du mye og alt mulig rart så er vel et TN-panel med 120-144hz og lav forsinkelse (1ms) et greit valg.

For alle andre anbefaler jeg mye heller en 1400p monitor med IPS panel.

Spiller ikke CS GO men kan hende jeg gjør det i fremtida, vil helst ha det klart til den tid, men nå er jeg jo ikke kompetivt skal drepe alle og vinne type så om jeg må kjøpe skjerm for 10k bare for å spare noen ms i responstid det gidder jeg jo ikke

spiller bf4, fallout, witcher, metal gear solid, son of rome osv.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv på en Dell U sammen med veldig mange andre, og har aldri opplevd problemer relatert til lag eller tearing.

Nå spiller jeg ikke FPS spill på konkurransenivå, men typiske FSP spill som BF3 og Crysis fungerer helt fint på min maskin.

Å si at det kun er Hz på skjermen som avgjør hva slags spillopplevelse man får blir veldig feil da det er mange andre faktorer som spiller inn for å gi en god bildeflyt.

Lenke til kommentar

jeg gikk fra en 60hz skjerm til en Asus VG248Qe 144hz, jeg spiller BF4, CS:Go, League of legends, HotS og Rocket league.
jeg kan med 99,9% sikkerhet si at du kommer til å merke stor forskjell fra 60 til 120-144hz, de som sier de ikke ser forskjell på 60 og 144hz burde ta seg en bolle!

Asus VG248Q bildekvaliteten er midt på treet litt lysdrop i hjørnene finnes på disse skjermene men det må du evt leve med, er veldig få skjermer som kan sammenlignes med Ultrasharp skjermene.

Men du har allerede en ultrasharp skjerm, så om bildekvaliteten synker litt så burde ikke det gjøre noe da du kan vel sette opp skrivebordet ditt med 2 skjermer?

For 2400kr vet jeg faktisk ikke hva du burde kjøpe. hvis du klarer å spare opp til 3000 så vil jeg anbefale:

https://www.komplett.no/product/774683/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-24-led-vg248qe

er denne skjermen jeg har som hovedskjerm samt en billig 2000kr 60hz skjerm som 2nd screen,

Eneste grunnen til at jeg snart kjøper meg ny skjerm er fordi jeg i tillegg driver som fotograf og trenger da en skjerm med bra bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...