Thoto79 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Apropos innvandring og egisme: det spekulers over om en i Tyskland kan ha fordel av innvandring fra Syria - men ikke fra diverse andre land. Det har jeg ikke fått med meg. Hva skulle den fordelen være? Jeg tror det var en norsk utenrikskorrespondent som nevnte dette for et par dager siden. Argumentet var at syriske flyktninger jevnt over har et høyere utdanningsnivå enn flyktninger fra f.eks. Sudan, Somalia og Afghanistan. Det er mange fra den syriske middelklassen som er på flukt nå, og de anses for å være enklere å integrere. Tysklands innbyggertall vil synke med flere millioner i årene som kommer, 20% av befolkningen er over 65 år, og fødselraten er lavere enn i Japan. Derfor trenger de mer folk. Why Germany needs migrants more than UK http://www.bbc.com/news/business-34172729 Du forventer at de skal jobbe og betale for Tysklands eldre, noe som er lite sannsynlig. Europeiske land har godt av befolkningsnedgang og problemene kan løses med teknologi. Det er ikke en bra løsning å bytte ut befolkninga med innvandrere, som selv blir gamle og trenger hjelp eng ang. Skal vi bare fortsette å pøse på da? Hvorfor mener du det er bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn? Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Apropos innvandring og egisme: det spekulers over om en i Tyskland kan ha fordel av innvandring fra Syria - men ikke fra diverse andre land. Det har jeg ikke fått med meg. Hva skulle den fordelen være? Jeg tror det var en norsk utenrikskorrespondent som nevnte dette for et par dager siden. Argumentet var at syriske flyktninger jevnt over har et høyere utdanningsnivå enn flyktninger fra f.eks. Sudan, Somalia og Afghanistan. Det er mange fra den syriske middelklassen som er på flukt nå, og de anses for å være enklere å integrere. Tysklands innbyggertall vil synke med flere millioner i årene som kommer, 20% av befolkningen er over 65 år, og fødselraten er lavere enn i Japan. Derfor trenger de mer folk. Why Germany needs migrants more than UK http://www.bbc.com/news/business-34172729 Du forventer at de skal jobbe og betale for Tysklands eldre, noe som er lite sannsynlig. Europeiske land har godt av befolkningsnedgang og problemene kan løses med teknologi. Det er ikke en bra løsning å bytte ut befolkninga med innvandrere, som selv blir gamle og trenger hjelp eng ang. Skal vi bare fortsette å pøse på da? Hvorfor mener du det er bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn? Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet. Interesting experiment. Let's see what happens :-) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet.Du løser ikke en demografisk krise ved å importere folk, som i stor grad kommer til å ende opp på velferd. Da gjør du den bare verre. Tyskland befolkning faller heller ikke, de har økt med 1 million siden 2011. Det er mer enn nok arbeidsinnvandre fra Europa som ønsker å innvandre til Tyskland. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Interesting experiment. Let's see what happens :-) Eller vi kan sitter her på et norsk forum og tro vi vet bedre enn tyskerne selv... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Du løser ikke en demografisk krise ved å importere folk, som i stor grad kommer til å ende opp på velferd. Du har bestemt deg (og dem?) for at de skal på velferd du...? Geir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet.Du løser ikke en demografisk krise ved å importere folk, som i stor grad kommer til å ende opp på velferd. Da gjør du den bare verre. Tyskland befolkning faller heller ikke, de har økt med 1 million siden 2011. Det er mer enn nok arbeidsinnvandre fra Europa som ønsker å innvandre til Tyskland. Det er dokumentert, også bakover i denne tråden, at om Tyskland skulle stenge grensene og gjøre seg avhengig av den naturlige befolkningsveksten de nå har, så vil dette gå negativt og føre til befolkningsstagnasjon om få år. Det er det verste som kan skje for økonomien på sikt. Lenke til kommentar
Alfadir Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Apropos innvandring og egisme: det spekulers over om en i Tyskland kan ha fordel av innvandring fra Syria - men ikke fra diverse andre land. Det har jeg ikke fått med meg. Hva skulle den fordelen være? Jeg tror det var en norsk utenrikskorrespondent som nevnte dette for et par dager siden. Argumentet var at syriske flyktninger jevnt over har et høyere utdanningsnivå enn flyktninger fra f.eks. Sudan, Somalia og Afghanistan. Det er mange fra den syriske middelklassen som er på flukt nå, og de anses for å være enklere å integrere. Tysklands innbyggertall vil synke med flere millioner i årene som kommer, 20% av befolkningen er over 65 år, og fødselraten er lavere enn i Japan. Derfor trenger de mer folk. Why Germany needs migrants more than UK http://www.bbc.com/news/business-34172729 Du forventer at de skal jobbe og betale for Tysklands eldre, noe som er lite sannsynlig. Europeiske land har godt av befolkningsnedgang og problemene kan løses med teknologi. Det er ikke en bra løsning å bytte ut befolkninga med innvandrere, som selv blir gamle og trenger hjelp eng ang. Skal vi bare fortsette å pøse på da? Hvorfor mener du det er bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn? Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet. For en søt hersketeknikk. Migrantene vil ikke bidra med noe som helst i skatteinntekter. Vi har innvandrere som har vært i Europa i 40 år uten å være integrert. Jeg befinner meg ikke på høyresiden i politikk, men du skal ha for forsøket. Hvor blåøyd er du egentlig? Endret 15. september 2015 av Alfadir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Du forventer at de skal jobbe og betale for Tysklands eldre, noe som er lite sannsynlig. Europeiske land har godt av befolkningsnedgang og problemene kan løses med teknologi. Det er ikke en bra løsning å bytte ut befolkninga med innvandrere, som selv blir gamle og trenger hjelp eng ang. Skal vi bare fortsette å pøse på da? Hvorfor mener du det er bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn? Du må sette deg inn i hvordan dette fungerer først. I Tyskland har de ikke bare åpnet slusene for å være snille men fordi de har ett akutt behov for å snu befolkningsnedgangen for å unngå stagnasjon som vil være katastrofisk for økonomien som belager seg på skatteinntekter. Det er en feilaktig argumentasjon kokt opp av innvandrermotstandere på høyre ving at det er negativt med befolkningsvekst, spesielt når de kommer ifra Syria og iløpet av få tiår vil være på kapp med en etnisk tysker i produktivitet. For en søt hersketeknikk. Migrantene vil ikke bidra med noe som helst i skatteinntekter. Vi har innvandrere som har vært i Europa i 40 år uten å være integrert. Jeg befinner meg ikke på høyresiden i politikk, men du skal ha for forsøket. Hvor blåøyd er du egentlig? Var egentlig ikke rettet mot deg personlig da, men vel bekomme uansett. Og ja jeg har blå øyne og dermed, om man skal ta motpartens argumentasjon bokstavelig, så er det vel mest det som gjør at jeg er en berikelse for staten. Alle de andre kan vi avskrive, gjerne 40 år fram i tid.... Endret 15. september 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Vi har innvandrere som har vært i Europa i 40 år uten å være integrert. Vi har vel strengt tatt innvandrere her som har vært her i et år eller to og som er "integrert" nok, også. De jobber og snakker språket og er gode naboer. (Og ja, så har de kanskje litt rare matvaner og ber til en annen gud, om noen.) Migranter er individer, de har ikke noe felles "migrant-gen" som gjør dem predisponert for NAV-syken. Geir Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Vi har innvandrere som har vært i Europa i 40 år uten å være integrert. Vi har vel strengt tatt innvandrere her som har vært her i et år eller to og som er "integrert" nok, også. De jobber og snakker språket og er gode naboer. (Og ja, så har de kanskje litt rare matvaner og ber til en annen gud, om noen.) Migranter er individer, de har ikke noe felles "migrant-gen" som gjør dem predisponert for NAV-syken. Geir Men hvis det fantes tall, for eksempel fra SSB, som viser at innvandrere er kraftig overrepresentert i gruppen som har sosialhjelp som hovedinntekt, og at andelen øker, ville du sett det som et problem? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Men hvis det fantes tall, for eksempel fra SSB, som viser at innvandrere er kraftig overrepresentert i gruppen som har sosialhjelp som hovedinntekt, og at andelen øker, ville du sett det som et problem? Det finnes tall for dette. Skal du eller jeg finne dem? Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Vi har innvandrere som har vært i Europa i 40 år uten å være integrert. Vi har vel strengt tatt innvandrere her som har vært her i et år eller to og som er "integrert" nok, også. De jobber og snakker språket og er gode naboer. (Og ja, så har de kanskje litt rare matvaner og ber til en annen gud, om noen.) Migranter er individer, de har ikke noe felles "migrant-gen" som gjør dem predisponert for NAV-syken. Geir Men hvis det fantes tall, for eksempel fra SSB, som viser at innvandrere er kraftig overrepresentert i gruppen som har sosialhjelp som hovedinntekt, og at andelen øker, ville du sett det som et problem? Innvandrere er dog ikke en homogen gruppe. Det er varierende yrkesdeltakelse, og burde ikke være spesielt overraskende at f.eks. mennesker som kommer rett fra savannen i Afrika og kun har erfaring med å passe geiter og karre i jorden, ikke kan hoppe inn i moderne arbeidsliv og urban livsstil. I tillegg er kommer det faktum at mange blir diskriminert i jobb-søk sammenheng, det også påvirker andelen i arbeid. Dessuten er hele asylinstituttet tuftet på "humanitær hjelp" - ikke forventet økonomisk avkastning. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Apropos innvandring og egisme: det spekulers over om en i Tyskland kan ha fordel av innvandring fra Syria - men ikke fra diverse andre land. Det har jeg ikke fått med meg. Hva skulle den fordelen være? Jeg tror det var en norsk utenrikskorrespondent som nevnte dette for et par dager siden. Argumentet var at syriske flyktninger jevnt over har et høyere utdanningsnivå enn flyktninger fra f.eks. Sudan, Somalia og Afghanistan. Det er mange fra den syriske middelklassen som er på flukt nå, og de anses for å være enklere å integrere. Tysklands innbyggertall vil synke med flere millioner i årene som kommer, 20% av befolkningen er over 65 år, og fødselraten er lavere enn i Japan. Derfor trenger de mer folk. Why Germany needs migrants more than UK http://www.bbc.com/news/business-34172729 Du forventer at de skal jobbe og betale for Tysklands eldre, noe som er lite sannsynlig. Europeiske land har godt av befolkningsnedgang og problemene kan løses med teknologi. Det er ikke en bra løsning å bytte ut befolkninga med innvandrere, som selv blir gamle og trenger hjelp eng ang. Skal vi bare fortsette å pøse på da? Hvorfor mener du det er bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn? Hvorfor er det lite sannsynlig? I Tyskland er det allerede mange millioner arbeidstakere fra land utenom EU, som holder tysk industri gående. Jeg har ingen grunn til å tro at syrere ikke vil tjene penger for seg og sin familie i likhet med tyrkere, bosniere, osv. Skjønner ikke hvor du får det fra "bedre med innvandrere enn at nordmenn får flere barn". Hva kan jeg gjøre med det? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Du har bestemt deg (og dem?) for at de skal på velferd du...? Geir Langt ifra, hadde jeg bestemt så hadde de færreste havnet på velferd. Men under dagens system, så ender det opp med at en altfor stor andel havner på velferd, og da løser det ingen demografisk krise. Det er dokumentert, også bakover i denne tråden, at om Tyskland skulle stenge grensene og gjøre seg avhengig av den naturlige befolkningsveksten de nå har, så vil dette gå negativt og føre til befolkningsstagnasjon om få år. Det er det verste som kan skje for økonomien på sikt. Egentlig ikke, Estonia har hatt en fantastisk vekst selv om deres befolkning har blitt redusert med 16%. Det er fullt mulig å ha en god økonomi selv om befolkningen reduseres, og Tyskland befolkning ville ha økt uansett på grunn av EU-innvandring. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Men hvis det fantes tall, for eksempel fra SSB, som viser at innvandrere er kraftig overrepresentert i gruppen som har sosialhjelp som hovedinntekt, og at andelen øker, ville du sett det som et problem? Det finnes tall for dette. Skal du eller jeg finne dem? Geir https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=SosHjInnvKat2&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=sosiale-forhold-og-kriminalitet&KortNavnWeb=soshjelpk&StatVariant=&checked=true Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=SosHjInnvKat2&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=sosiale-forhold-og-kriminalitet&KortNavnWeb=soshjelpk&StatVariant=&checked=true Og hva forteller den oss? Geir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=SosHjInnvKat2&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=sosiale-forhold-og-kriminalitet&KortNavnWeb=soshjelpk&StatVariant=&checked=true Og hva forteller den oss? Geir Det jeg fikk ut av dette var først og fremst den voldsomme nedgangen i sosialhjelp til andre generasjons innvandrere (ifra 46 000 til 1500). Hadde ikke integreringen fungert så hadde vi nødvendigvis sett helt andre tall her. Så vi får vel ihvertfall gi dem en sjanse og litt tid før vi avskriver dem sånn helt uten videre Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Det jeg fikk ut av dette var først og fremst den voldsomme nedgangen i sosialhjelp til andre generasjons innvandrere (ifra 46 000 til 1500). Hadde ikke integreringen fungert så hadde vi nødvendigvis sett helt andre tall her. Så vi får vel ihvertfall gi dem en sjanse og litt tid før vi avskriver dem sånn helt uten videre Ja. Mens andelen på sosialhjelp blant førstegenerasjons innvandrere er 7%, er den bare 1% blant norskfødte med innvandrerforeldre. Det er smått utrolig at det ikke går i arv, men det gjør det altså ikke. I restbefolkningen er den til sammenligning 1,7%... Desverre viser den bare de to siste årene. Men om vi sammenligner med tildligere statistikker, så ser vi at den for hele gruppen (innvandrere og norskfødt med innvandrerforeldre) ikke er økende. I 2010 var den 6,19 %, idag er den 5,96% og i mellomtiden har den vært hel nede i 5,62%. Så ja, andelen er mye større blant innvandrere (ikke overraskende), men den er ikke økende, og den går ikke "i arv" til neste generasjon. Edit: Så det er sagt, første generasjon har selvsagt høyere snittalder. Og de kommer ofte til Norge som voksne, uten språkforståelse etc. Og de norskfødte har lavere snittalder enn restbefolkningen. Geir Endret 15. september 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Desverre viser den bare de to siste årene. Men om vi sammenligner med tildligere statistikker, så ser vi at den for hele gruppen (innvandrere og norskfødt med innvandrerforeldre) ikke er økende. I 2010 var den 6,19 %, idag er den 5,96% og i mellomtiden har den vært hel nede i 5,62%. Så ja, andelen er mye større blant innvandrere (ikke overraskende), men den er ikke økende, og den går ikke "i arv" til neste generasjon. Edit: Så det er sagt, første generasjon har selvsagt høyere snittalder. Og de kommer ofte til Norge som voksne, uten språkforståelse etc. Og de norskfødte har lavere snittalder enn restbefolkningen. Geir Barn av innvandrerforeldre er ikke innvandrere Andelen og antallet innvandrere på sosialtrygd økte kraftig 2013-14 ift befolkningen ellers Det forventes økt innvandring i årene fremover Men ikke noe å bekymre seg over Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Barn av innvandrerforeldre er ikke innvandrere Det er jeg glad for at du mener. Andelen og antallet innvandrere på sosialtrygd økte kraftig 2013-14 ift befolkningen ellers Om det eventuelt skulle være relevant forutsetter at akkurat utviklingen de to årene er representativ. Men sånn er det ikke. Går vi tilbake til 2010 får vi denne utviklingen: Det forventes økt innvandring i årene fremover Javel. Men det vil fortsatt bare være 6-7% av dem som blir sosialklienter. Men ikke noe å bekymre seg over Bekymre deg må du gjerne. Men så lenge andelen av innvandrerbefolkningen som mottar sosialhjelp ikke stiger utover de nevnte 6%, og det ikke går i arv til deres barn, så gjør ikke jeg det. Geir Endret 15. september 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå