Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eierandel i bolig i ekteskap

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vi er gift og skal kjøpe bolig. Jeg har ca 900.000 i oppsparte midler til bruk i boligkjøpet (oppspart før ekteskapet). I tillegg har jeg et firme (opprettet før ekteskapet) som tar ut årlig utbytte.

Jeg har hørt at utbytte fra firma vil vanligvis skjevdeles ved evt skilsmisse. Ikke at jeg tenker å skille meg, men greit å vite uansett...

Jeg tenker å bruke fremtidig utbytte til å nedbetale boliglånet.

Spørsmålet mitt er da: Ved evt skilsmisse, vil da min eierandel i bolig være innskutt kapaital som var oppspart før ekteskap (900.000) + utbytte fra firma brukt til nedbetaling av gjeld + evt prosentvis avkastning av verdistigning?

Eks:

Ved evt skilsmissetidspunkt har jeg skutt inn 900.000 + 500.000 i utbytte fra eget firma.

Boligverdi ved kjøp: 3000.000

Boligverdi ved salg: 3500.000.

Min andel i bolig = 900.000 + 500.000 = 1400.000 = 46,6% av kjøpsverdi

Min andel ved evt skilsmisse ved boligsalg: 46,6% av salgssum på 3500.000 = 1633.333

???

Anonymous poster hash: cb480...dce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Som hovedregel skal du ha med deg ut av ekteskapet det du tok med deg inn. Verdistigning under ekteskapet skal deles.

Altså hvis aksjene dine er verd 500 000 og du har 900 000 kroner. Skal du ha 1 400 000 (av totale verdier) og alt over det skal deles likt.

Det vil si at utbyttene fra firmaet også deles likt (men kommer litt ann på om dette er tilbakebetaling av verdier firmaet hadde før ekteskapet eller verdistigning etter at ekteskapet er startet).

Dette er et veldig vanskelig området egentlig. Mye på grunn av at verdien av aksjene dine ikke nødvendigvis er veldig enkel å si direkte. Hva utbyttene er har egentlig ingen ting å si. Det er bare at du flytter penger fra firmaet du er deleier i og til deg, ikke verdiskapning. Det er selve verdien av firmaet og verdiøkningen som avgjør.

Lenke til kommentar

Når det gjelder firmaet:

Firmeat har ikke vokst noe verken før eller etter ekteskap. Inntjeningen er omtrent den samme, men i stedet for å ta ut høy lønn, så tar jeg ut en del av inntjeningen i form av utbytte, og resten som lønn. Det er et aksjeselskap der jeg er eneaksjonær og styreleder/daglig leder selv.

Utbytte fra firma som man hadde før ekteskap skal vel ikke deles? (ifølge det jeg har hørt) Lønn skal selvfølgelig deles.

Og det man hadde med seg inn i ekteskap skal holdes utenfor, men skal ikke også avkastningen av disse midlene også holdes utenfor? Så om mine 900.000 bare ligger i banken, så skal vel renteinntekter holdes utenfor. Blir det ikke det samme om bolig stiger i verdi, at det anses som avkastning på midler man hadde med seg inn i ekteskap?

Anonymous poster hash: cb480...dce
Lenke til kommentar

Grunnvilkåret følger av ekteskapsloven § 59 første ledd: 

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Verdistigning kan skjevdeles - dette inngår i "verdien av formue". Merk at i denne sammenhengen regnes både avkastning på aksjer (utbytte) og økt aksjeverdi som "verdistigning". Det ville ellers føre til en uholdbar skjevhet - hvis firmaet velger å beholde overskuddet kan den økte aksjeverdien skjevdeles, men hvis det deles ut må den tilsvarende verdiøkningen deles. 

Men: Utbytte som er en følge av arbeidsinnsats, noe som ofte vil ramme aksjer i eget firma som man også arbeider i kan ikke skjevdeles. Det er ikke en verdiøkning av formuen, men verdi generert av arbeidsinnsats. 

Lenke til kommentar

Lover dårlig at du tenker på dette, virker som du har skikkelige tvil på ekteskapet ditt. Virker nesten som om du planlegger skillsmisse :p

Det syns jeg var et tullete innlegg. Ingen planlegger å skille seg, men enhver oppegående kvinne og mann ser og hensyntar risikoen når de inngår ekteskapet.

Jeg har aldri tenkt å gå fra samboeren min, men det hadde vært veldig dumt av meg å ikke ha kontrakter og testamenter på plass likevel.

_ingen_ vet hva som skjer om 5, 20 eller 40 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...