Gå til innhold

Bytte ut kit-objektiv på Nikon D5100

Anbefalte innlegg

Hei! Som overskriften sier skulle jeg gjerne byttet ut objektivet til mitt D5100.

Jeg bruker for øyeblikket bare kit-objektivet.

Jeg er lite interessert i å ha flere objektiver å drasse rundt på så jeg skulle helst hatt et objektiv som fungerer greit til det meste. Så jeg skulle helst hatt noe som er bedre på alle måter.

Får man noe slikt til under 2 000? Eller er jeg litt for drømmende?

Mvh Lasse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer at det er mer vidvinkel enn 50mm. Dess lavere brennvidden er (mm-tallet) dess videre er objektivet. Det objektivet du lenket til har også ganske lavt blendertall (f-tallet), noe som sier at det er godt over gjennomsnittet lyssterkt. Og det er bra.

fra ~35mm til ~70mm faller vel under betegnelsen "normalzoom" men du må nærmere tingen du skal ta bilder av med dette objektivet enn du for eksempel må med en 50mm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres bra ut, jeg prøver meg litt på astrofotografi, så dette er i alle fall mer egnet enn kit.

Jeg tenker jeg kjøper det i morgen (hvis du ikke har noen andre anbefalinger til omtrent samme pris), så får jeg leket meg litt med det. Hvis jeg trenger mer zoom har jeg jo kit som backup. 

Lenke til kommentar

Jeg har Pentax selv så jeg er ikke så bevandret i jungelen av objektiv til Nikon men dataene på objektivene du lenket til forteller meg iallefall at det passer bra til astro. Det er iallefall mange pentaxianere som bruker cirka den brennvidden og videre (som i lavere mm-tall) til astro. Det passer jo veldig bra som allround-objektiv også. 

Det er mange som sverger til fast optikk men det etter å ha fotografert en stund og funnet ut av hva slags bilder de liker best å ta selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...